۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

استرالیا 3 کشتی مشکوک را در راه ایران توقیف کرد


دبی – العربیه نت

نخست وزیر استرالیا امروز پنجشنبه 4-2-2010 اعلام کرد این کشور سه کشتی که بار مشکوکی به مقصد ایران حمل می کردند توقیف کرده است.

كيفن رود در گفتگو با ( ای بی سی ) افزود :" این کشتی ها بر اساس قانون مبارزه با انتشار سلاح اتمی توقیف شده اند."

وی به تاریخ توقیف کشتی ها اشاره نکرد وتاکید کرد وزیردفاع استرالیا برای این اقدام به قانون مبارزه با سلاح کشتار جمعی استناد کرده است.

او گفت :" اگربه خطری که برنامه اتمی ایران برای صلح وامنیت منطقه ای وجهانی بوجود آورده توجه کنیم ،هیچ چاره ای جز اقدام جهانی قاطع نمی یابیم."

وی افزود :" ما اعتقاد داریم امنیت ملی ومنافع استرالیا این اقدام را توجیه می کند."

نخست وزیر استرالیا به محموله هایی که این کشتی ها حمل می کردند اشاره ای نکرد اما روزنامه " ذی استرالیان " اعلام کرده است که " یکی از این کشتی ها پمپاژهایی حمل می کرد که ممکن است برای سیستم سرمایی نیروگاههای اتمی بکارگرفته شود."

مساله اتمی ایران نگرانی های زیادی بین کشورهای غربی بوجود آورده است و این کشورها ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می کنند اما ایران می گوید برنامه صلح آمیزی را دنبال می کند.

بر اساس این گزارش کشتی هایی که بوسیله استرالیا توقیف شده اند به شکل مستقیم ویا با واسطه بار مشکوکی برای ایران حمل می کردند.

درحالی که کشورهای غربی برای اعمال تحریم های جدید علیه این درحال رایزنی هستند این کشور روز گذشته یک موشک به فضا پرتاب کرد.

کشورهای غربی از احتمال بکارگیری موشک هایی که به فضا پرتاب می شود برای حمل کلاهک های اتمی نگران هستند اما ایران می گوید برنامه اتمی صرفا به هدف تولید برق انجام می شود.

استرالیا پیش از این علیه ایران تحریم های تجاری اعمال کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: