۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

گفتگو با ابراهیم شریفی ، جوانی که در بازداشت مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است


ابراهیم شریفی یا همان الف- شین که نامش در پرونده مربوط به قربانیان تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود، به تازگی از ایران خارج شده است.آقای شریفی در مراجعه به مهدی کروبی یکی از کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گفته بود که در زندان مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته است.
آقای شریفی می‌گوید دانشجوی کامپیوتر و دانش‌آموز زبان ایتالیایی بوده و در ستاد مردمی مهدی کروبی به عنوان ناظر گردشی حضور داشته است.
ابراهیم شریفی در گفت‌وگویی با رادیو فردا از دستگیری خود تا تجاوز در زندان می‌گوید:
ابراهیم شریفی: بعد از انتخابات هنگامی که از کنسولگری کشور ايتاليا به خانه باز می‌گشتم، در بلوار کنگان شهرک نفت کسی مرا صدا زد، جلو رفتم و يک نفر دستم را از پشت گرفت و به من چشم‌بند و دستبند زد و داخل ماشين کرد و سرم را زير صندلی ماشين برد و مرا به محلی بردند در حالی که چشمانم بسته بود.
رادیو فردا: پس چطور در گزارشی که توسط کميته سه نفره قوه قضاييه منتشر شد، آمده که هيچ ردپايی از آقای الف- شين که شما باشيد در درگيری‌های خيابانی وجود نداشته است؟
شما انتظار داريد اينها چه بگويند. من از همان روز اول که آقای مقدمی شروع به بازجويی از من کرد، نيم ساعت بعد از آن از دفتر آقای کروبی بيرون آمدم و گفتم اين داستان به اين سمت می‌رود که گويا من از شما يا پول گرفته‌ام و تطميع شده‌ام و يا گول بازی‌های سياسی را خورده‌ام.

وقتی دستگير شديد اولين جايی که شما را بردند کجا بود و آيا تفهيم اتهام شديد؟
من در تمام اين مدت اصلاً بازجويی هم نشدم و فقط اسم مرا پرسيدند آن هم زمانی که قرار بود آزاد شوم.شما را کجا بردند؟منطقه‌ای که ديگر صدای ماشين هم نمی‌آمد، مرا پياده کردند و به جايی هل دادند که فقط صدای نفس‌های خودم را می‌شنيدم و نفس‌های ديگران. مرا روی شکم خواباندند، نمی‌دانم خوابم برد يا نه، اما حدود صبح صدای ضجه خانمی بلند شد که جيغ می‌زد نکن نکن، نزن نزن.

اين اتفاقات در کجا رخ می داد؟
من نمی‌دانم در کدام بازداشتگاه بوديم، چون هم دستم بسته بود و هم چشمم.در تمام طول مدت بازداشت دست‌ها و چشم‌هايت بسته بود؟

بله، فقط زمانی که که غذا می‌دادند دستم را از پشت باز می‌کردند و رو به جلو می‌دادند.

چه مدت در اين بازداشتگاهی که نمی‌دانستيد کجا بود به سر برديد؟
از دوم تا نهم تيرماه.

مسئله تجاوز دقيقاً چه زمانی اتفاق افتاد؟
روز چهارم که مرا برای اعدام ساختگی بردند، اعتراض کردم که اين چه وضعيتی است اگر می‌خواهيد اعدام کنيد خب بکنيد اين بازی‌ها چيست.يک نفر با لگد به شکمم زد و من زمين خوردم و دائم به شکمم ضربه می‌زد و به کسی گفت اين فلان را ببر حامله کن. آنقدر به شکم من لگد زد که خون بالا می‌آوردم. کتفم را گرفت و مرا کشان کشان به اتاقی برد و دست‌های مرا به ديوار زد.

شما گفته‌ايد که برايتان مشخص نبوده اين تجاوز توسط همان شخص انجام گرفته و يا با يک شیء خارجی.
تصور من اين است که همان شخص اين کار را انجام داد، ولی بعداً که فکر کردم ديدم نمی‌توانم با يقين بگويم که اين تجاوز توسط شخص انجام شد يا با وسيله.حتی آقای قاضی محمدی به من گفت تو هيچ چيزی نگفتی، آيا نگفتی نکن بی‌غيرت نکن بی‌ناموس؟
من جواب دادم آن موقع اصلاً مغزم کار نمی‌کرد که بخواهم حرفی بزنم.

شما آن لحظه چه احساسی داشتيد؟
احساس می‌کنم از هوش رفتم، هم به دليل اين که خون بالا می‌آوردم و هم به دليل اتفاقی که خودتان می‌دانيد. آن شخص به من می‌گفت تو که نمی‌توانی از فلانت دفاع کنی می‌خواهی انقلاب مخملی کنی.

وقتی چشمت را بعد از اين اتفاق باز کردی کجا بودی؟
جايی شبيه درمانگاه بودم، سرمی به دستم بود و دست ديگرم با زنجير به تخت بسته شده بود. تا اينکه فردی آمد و گفت دکتر مردنی است يا خودمان خلاصش کنيم؟ بعد به من چشم‌بند و دستبند زد و در فاصله‌ای ۱۰۰ قدمی کشاند. دو سه ساعت که گذشت مرا سوار ماشين کردند و کنار اتوبان سبلان بيرون انداختند و گفتند تا ۶۰ بشمار و بعد چشم‌بندت را بردار، اگر زودتر اين کار را بکنی برمی‌گرديم و لهت می‌کنيم.

به خانه که رسيدی اولين کاری که انجام دادی چه بود؟
هيچکس از افراد خانواده‌ام در مورد تجاوز خبر نداشت تا زمانی که اين مسئله به وسيله فيلم آقای علامه‌زاده علنی شد. در ضمن هيچ کس به جز آقای کروبی، بعضی از نمايندگان مجلس، نمايندگان قوه قضاييه و بعضی از آيات عظام از اين مسئله خبر نداشتند.

اين مسئله را چه زمانی اطلاع داديد؟
فردای آن روز يکی از دوستان که وکيل بود پيشنهاد کرد که بروم شکايتی مطرح کنم. من به دادسرای الهيه رفتم و شکايتی تنظيم کردم. البته خيلی مرا اذيت کردند ولی موفق شدم نامه قاضی را بگيرم و قاضی گفت به پايگاه يکم آگاهی در خيابان نياوران بروم و گفت ممکن است اين کار منافقان باشد.

مسئله تجاوز را با قاضی مطرح کرديد؟
نه، من هيچ کجا مسئله تجاوز را مطرح نکردم.

پس چه زمانی تصميم گرفتيد مسئله تجاوز را مطرح کنيد؟
من اصلاً نمی‌خواستم مسئله تجاوز را عنوان کنم. زمانی که به آگاهی رفتم، آخر سر به من گفتند دنبال اين پرونده را نگير، اين کار وزارت اطلاعات بوده و برو خدا را شکر کن که آزادت کرده‌اند و زنده‌ای.من توانستم نامه‌ای از پزشکی قانونی بگيرم، چون هنوز کمر و شکم من زخمی بود، بنابراين يکی از دوستانم پيشنهاد کرد که يا پيش يکی از علما و يا پيش آقای کروبی بروم.
من پيش آقای کروبی رفتم و نمی‌خواستم قضيه تجاوز را بگويم، ولی آقای کروبی با ديدن اشک‌ها و لحن صدايم به من گفت فکر می‌کنم يک چيزی را پنهان می‌کنی و بعد افرادی که در اتاق بودند را بيرون کرد و تنها با من صحبت کرد، مثال زد و آيه قرآن خواند و به صورت سربسته از من پرسيد چنين اتفاقی افتاده و من گفتم بله.
بعد زدم زير گريه و ايشان مرا بغل کرد، در حالی که اشک در چشمانش جمع شده بود و آرام و قرار نداشت.بعد از گذشت يک ماه و نيم از اين اتفاق، آقای مقدمی از من بازجويی کرد و من به پزشکی قانونی رفتم و پزشک آنجا به من گفت بعد از اين مدت هيچ چيز قابل مشاهده نيست، در صورتی که مأمور قوه قضاييه به من گفت اگر چيزی بود حتی سايزش را هم می دادند، ما کارمان اين است.

گزارش بی بی سی از پیام ملا عمر رهبر طالبان


داوود ناجی

ملا محمد عمر رهبر طالبان با انتشار پیام تازه ای به مناسبت عید فطر، بار دیگر به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده و آنرا گام اول برای حل بحران افغانستان شمرده است. اما این پیام در مقایسه با پیام های مشابهی که در سالهای گذشته از سوی رهبر طالبان منتشر شده بود تفاوت هایی دارد.
شماری از کارشناسان مسایل افغانستان که این پیام را دیده اند می گویند، به نظر می رسد که رهبر طالبان در این پیام رویکرد ملایم تری از خود نشان داده و اگرچه به طور ضمنی اما مذاکره با دولت افغانستان و حامیان بین المللی اش را رد نکرده است.
رهبر طالبان در پیام خود مانند سالهای گذشته، البته از موضع قدرت حرف زده و نوید پیروزی نزدیک به "اشغالگران" را داده است. اما یاد آوری کرده است که برای "قیام یک نظام عادلانه اسلامی که مطابق خواسته های ملت مسلمان بوده باشد، به هر راه حلی غور و تامل صورت گرفته و همه راه های حل را باز گذاشته ایم".
طالبان چه در دوران حاکمیت خود و چه در دوران جنگ علیه دولت کنونی، همواره به اجرای احکام شریعت تاکید می کردند و این مساله در اولویت شعار ها و برنامه های آنها قرار داشت.
اما در پیام عید فطر امسال از سوی رهبر طالبان، امسال تاکید طالبان به برنامه هایی برای "باز سازی زیر بناهای اقتصادی، پیشرفت و توسعه تعلیم، اهتمام به صنعت و رشد دادن زراعت (کشاورزی)" است.
در این پیام آمده است که "برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طالبان بدون افغانهای مخلص، دانشمند، مسلکی و مجرب پیشرفت کرده نمی تواند".
تاکید بر اصلاح و تغییر
یکی از نکات مهم دیگر این پیام تاکید رهبر طالبان به اصلاح و تغییر است: "امارت اسلامی در رابطه به اصلاح اجتماعی و ذات البینی در چارچوب شریعت اسلامی بر تطورات، ( تغییرات) تجدیدات سالم باور داشته متوجه کوتاهی ها و نقصها می باشد." رهبر طالبان در این قسمت از پیامش از کسانی که در صفوف طالبان می جنگند مصرانه خواسته است، متوجه عملکرد های خود باشند و " با توجه به منافع اسلام و کشور" به مبارزات خود ادامه دهند.
در این پیام شهروندان کشور های غربی نیز چند بار مخاطب قرار گرفته و تاکید شده که طالبان برای کشور های غربی خطر ناک نیست بلکه حاکمان دولت های غربی در مورد طالبان به شهروندانش دروغ می گویند.
در بخشی از این پیام آمده است: "باید متذکر شویم که ما (طالبان) قربانی رسانه های اطلاعاتی غلط دشمن شده ایم، چون در بین مایان و بعضی از کشور های دیگر فضای شکوک را ایجاد نموده است ما را به دروغ، مخالفین تعلیم و حقوق زن معرفی نموده است، ما را متهم ساخته اند که ما برای کشور های جهان خطر هستیم."
وحید مژده نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی که در زمان حکومت طالبان در افغانستان در وزارت خارجه کار می کرد و چهره های برجسته این گروه را از نزدیک می شناسد معتقد است که طالبان از شش ماه قبل دست به اقداماتی زده اند که نشان می دهد شرایط کنونی را بهتر درک کرده اند. آقای مژده می گوید آنچه او در مصاحبه معتصم بالله مسئول سیاسی طالبان در یک سایت اینترنتی خوانده است قبلا هر گز در اظهارات مقام های طالبان دیده یا شنیده نشده بود.
این مسوول طالبان در مصاحبه با یکی از سایت های اینترنتی طالبان، به نام "شهامت" مطالب جدیدی را عنوان کرد که قبلا از مسئولین آنان شنیده نشده بود.
او در جواب سوالی در رابطه به نقش عربستان سعودی در وساطت میان طالبان و آمریکا گفت که مردم افغانستان به رهبران سعودی احترام می گذارند و اگر چنین کاری صورت گیرد، با آن مخالفتی ندارند. در این مصاحبه ملا معتصم از سازمان ملل متحد به عنوان یک مرجع باصلاحیت جهانی نام می برد.
در این مصاحبه ملا معتصم توصیه ای به دولت ها و ملت ها در کشور های اسلامی دارد که جالب است. وی از مردم در کشور های اسلامی می خواهد تا در برابر دولت های خویش قیام نکنند زیرا این کار موجب وابسته شدن بیشتر دولت های شان به آمریکا می شود.
پاسخ غیر مستقیم به کشورهای همسایه
بخشی از پیام امسال ملا محمد عمر بر حسن همجواری با کشور های همسایه و رابطه نیک با کشور های دیگر تاکید دارد.
وحید مژده معتقد است که این بخش از پیام ملا عمر در واقع پاسخی است به نگرانی هایی که اخیرا از سوی روسیه و برخی از کشور های آسیایی میانه مبنی بر نفوذ طالبان از طریق شمال افغانستان به آن کشورهای ابراز شده است.
روز پنجشنبه 17 سپتامبر (26 شهریور) رمیل نادرف، فرمانده ستاد نیروهای مسلح تاجیکستان، در مراسم آغاز تمرینات مشترک نیروهای واکنش سریع ارتش در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، گفت حمله مقامات تاجیکستان، احتمال ورود نیروهای طالبان و القاعده از شمال افغانستان به قلمرو تاجیکستان را بعید نمی دانند.
وی گفت همین نگرانی ها سبب شده است تا مانور نظامی مشترکی از سوی نیروهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان، به راه انداخته شود.
"دولت فاسد، مجاهدین سابقه"
استفاده از تعبیرات و توصیف هایی که در این پیام به کار برده شده نیز نسبت به پیام های دیگر متفاوت است. رهبر طالبان آلودگی به فساد اداری را بارزترین مشخص دولت کنونی به حساب آورده که به گفته او سبب شده است مردم از شدت فقر "جگرگوشه های شان بفروشند". اما در همین پیام از مجاهدین که طالبان در زمان اقتدار خود آنها را "گروه های شر و فساد" می خواندند، به نام "مجاهدین سابقه" (پیشین) یاد شده و از آنها دعوت شده است بار دیگر به صف جهاد بپیوندند.
انقلاب ملی-اسلامی
طالبان در زمان حاکمیت خود، به نیروی اسلام گرایی شهرت داشت که مرزبندی بین کشور های اسلامی را قبول نداشتند و همه مسلمانان را امت واحده می دانستند، براساس همین منطق بود که طالبان حاضر شد امارت شان در افغانستان را به خطر بیاندازند اما یک مسلمان (اسامه بن لادن ) را به چنگ کفار ( آمریکایی ها) ندهند.
طالبان همواره بر " امارت اسلامی" تاکید می کردند، رهبر طالبان " امیر المومنین" خوانده می شد، نه رهبر گروه خاصی در کشوری خاص. اسامه بن لادن با ملا عمر به عنوان امیر المومنین بیعت کرده بود، و صدها تن از جنگجویان عرب، چچنی، ازبک، اویغوری، و تاجیکستانی در صفوف طالبان افغانی می جنگیدند.
در پیام خود، رهبر طالبان نه به طور ضمنی و نه با صراحت از القاعده که بر اساس گزارشها در کنار طالبان می جنگند، یاد نشده است.
و حید مژده معتقد است که عدم اشاره رهبر طالبان به القاعده، را شاید بتوان از عمده ترین تغییراتی دانست که می توان در رویکرد اخیر طالبان مشاهده کرد.
به گفته صاحبنظران این تحول با توجه به ارتباطاتی که بین القاعده و طالبان وجود دارد می تواند بالقوه منجر به اختلافاتی بین دو گروه شود که در عمل می تواند به تحولاتی تازه در صحنه سیاسی-نظامی افغانستان و منطقه بینجامد.
اما برخی از صاحبنظران نیز بر این عقیده اند که اظهارات تازه رهبر طالبان در واقع به نوعی در ارتباط است با استراتژی جدید آمریکا در منطقه بویژه در رابطه با افغانستان و پاکستان.
در عین حال همین کارشناسان معتقدند که علیرغم اظهارات رهبر طالبان برای رسیدن به نوعی تغییر که در عمل بتواند منجر به تحولاتی بنیادی در صحنه سیاسی و نظامی منطقه بشود با توجه به متغیرات زیاد در منطقه و بنیادهای سنتی طالبان؛ هنوز راه زیادی در پیش است.

بای ذنب قتلت ،رویا سارانی شهید توسط آپارتاید زابلی در بلوچستان


رویا رو کشتید
دلهاشکستید
گلهای پرپر برجا گذاشتید
بامرگ رویا , سوری بکردید
سیم و زر خویش افزون بکردید
رنگ سیاهی بردل نشاندید
فانوس دل راخاموش کردید
آن باغ زیبا مصلخ بکردید
صد باغبان رابی خانه کردید
خوان یتیمان غارت بکردید
حدود ساعت ۱۷:۳۰ عصر روز ( چهارشنبه )26 اردیبهشت 86 جنایت هولناکی توسط زابلیهای متجاوز رقم زد که مردم بلوچستان را غرق در عزا و ماتم کرد.
بر اساس گزارشهای دریافتی و مشاهدات عینی گشت نیروی انتظامی با فرماندهی فردی زابلی با نام کشته گر روز چهارشنبه 26 اردیبهشت خودوری پژویی را که حامل یک خواهر و برادر بوده است ، تعقیب می کند.
پسر جوان راننده خودرو که فاقد گواهینامه بوده به علت نداشتن گواهینامه توقف نمی کند و از میدان پرستار به سمت بلوار برق به حرکت خود ادامه می دهد.
این نوجوان که الیاس سارانی نام دارد در حال بازگرداندن خواهر ۱۲ ساله اش که برای امتحانات راهنمایی به مدرسه اش رفته بود مورد تعقیب گشت نیروی انتظامی کلانتری ۱۹ قرار می گیرد.
راننده جوان پس از رسیدن به محل سکونت خود در بلوار برق از اتومبیل پیاده شده و تسلیم می شود اما افسر درجه دار زابلی به نام کشته گر به سمت اتومبیل تیراندازی می کند که در نتیجه خواهر راننده به نام رویا سارانی به شهادت می رسد.و جنایت رژیم فراتر رفت و این قاتل جنایتکار کشته گر زابلی بدون هیچ گونه برخوردی تبرئه شدکسانی که رویاها را به شهادت می رساندند باید منتظر کشته شدن خود و فرزندان خود می بودندمادر رویاها هم داغدیده شدپدر رویا بی رویا شددرد رویا بر دل برادر و خواهرانش نشست
امروز هم روز انتقام است و باید درد ببینند کسانیکه این ملت را درد دادندباید داغدار شوند کسانیکه مادران بلوچ را داغدار کردند و باید کشته شوند کسانی که براحتی می کشتند.
مرگ بر آپارتاید زابلی

انفجار در زاهدان


به گزارش آژانس خبری تفتان از زاهدان صبح روز شنبه انفجار شدیدی در منطقه تقاطع خيابان هاي سعدي و طباطبايي زاهدان رخ داد که صدای انفجار حوالی منطقه را لرزاند.
طبق گزارشهای دریافتی در این انفجار چند تن کشته و مجروح شده اند و هنوز خبر دقیقی از چگونگی انفجار بدست نیامده است اگر چه رسانه های رژیم سعی کرده اند این انفجار را ناشی از انفجار کپسول گاز بدانند اما منابع محلی این احتمال را رد کرده و می گویند نوع انفجار از کپسول گاز نبوده است و احتمالا یک بمب صوتی بوده است.