مولوی عبدالحمید ؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان :
جمهوریت و اسلامیت نظام ، به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و آزادی آنان است
مولوی عبدالحمید ؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های روز جمعه مسجد مکی این شهر با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت : پدیده انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 رویداد کم نظیری در عصر حاضر است که جهان را تکان داد. در چنین ایامی ملت بزرگ ایران به قیادت رهبر فقید انقلاب اسلامی برای اهداف بزرگی این انقلاب را به ثمر رساندند.
وی افزود : استقلال به معنای رفع هر نوع وابستگی به دیگران که خواست هر ملت آزاده و آزادی است و همچنین آزادی که لازمه و ضرورت اساسی زندگی انسانهاست ، مهمترین اهداف انقلاب بودند. اگر انسان نتواند آزادنه سخن بگوید و بنویسد و آنچه در دل دارد بیان کند ، احساس اسارت و بردگی می کند . و در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران این اهداف برای همه اقشار جامعه مطرح و مهم بودند. آزادی برای قشر ، فرقه ، مذهب و تفکر خاصی مطرح نبود. بلکه شیعه و سنی و دیگر ادیان و تفکرات مختلف خواهان آزادی در چارچوب قانون و شریعت اسلامی بودند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین اجرای عدالت را از دیگر اهداف انقلاب برشمرد و گفت : موضوع عدالت به قدری مهم است که انبیا برای اجرای آن مبعوث شده اند و کتاب برای اجرای عدالت نازل شده و ترازوی عدل الهی برای آن برپا شده است. بنابراین عدالت جزو اهداف بعثت است که انسان را رعایت حق خدا و مردم فرامی خواند. و یکی از عوامل شکل گیری انقلاب ضرورت اجرای عدالت ، رفع تبعیض و نابرابری و ایجاد برابری و برادری یکسان در میان همه ملت ایران بود. ملت ایران با پیشینه تاریخ و تمدن کهن و بزرگ خود برای استقرار آزادی و عدالت و استقلال و حاکمیت بر سرنوشت خود انقلاب کردند.
مولوی عبدالحمید گفت : اگر چه امروز آزادی و اجرای عدالت که اهداف مهم رهبر فقید انقلاب و مردم بودند ، دغدغه ملت انقلابی و شهیدپرور ایران هستند ، انتظار می رود همان اهداف نه کم و نه بیش برای همه مذاهب و گروهها به معنای واقعی محقق شوند. ( تکبیر مردم )
وی افزود : اگر برادران اهل سنت بخواهند در هر شهری پیروان خود را تعلیم بدهند و نماز جمعه و اعیاد خود را برگزار کنند نباید احساس مشکل کنند و شیعه و سنی آزادی برابر داشته باشند.باید برای موافق و مخالف آزادی یکسان وجود داشته باشد. صدای مخالفان و معترضان شنیده شود و به همه پاسخ قانع کننده داده شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : معنای جمهوریت و اسلامیت به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و آزادی آنان است . در اسلام نیز چنین بوده است که موافق و مخالف سخن خویش را با آزادی بیان کرده اند. به مخالفان پاسخ داده شده است . در مواردی قانع شده اند و اگر اشکالی وجود داشته پذیرفته شده و اصلاح شده است. اجرای عدالت برای همه بوده است و مختص مسلمانان و گروه و طیف خاصی نبوده است. و حتی یهودیان و ادیان دیگر را در قلمرو اسلامی دربر می گرفته است. بخاطر داشته باشیم که حضرت عمر خلیفه دوم مسلمانان فرد مسلمانی را بخاطر قتل یک نفر یهودی گردن زد و مجازات قصاص را بر او اعمال کرد و گفت هیچکس حق کشتن و پایمال کردن حق یک یهودی را ندارد.
مولوی عبدالحمید افزود : در اسلام آزادی مسلمان و غیرمسلمان و موافق و مخالف تصریح شده است. مگر کسانی که اسلحه بردارند که آن مسئله دیگری است ولی کسی که دیدگاهش رابیان می کند باید دیدگاه و نظرش را بشنویم.
وی گفت : ملت ایران با این امید انقلاب را به پیروزی رسانید که اهداف آن محقق شوند و اکنون خواستار بررسی و تحقق همان اهداف هستند. ضمن اینکه خدمات و دستاوردهای انقلاب را نیز ارج می نهند اما می خواهند که اهداف انقلاب و قانون اساسی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرند و همه مواد و بندهای قانون اساسی اجرا شوند و متروکه نشوند. زیرا هزینه های سنگینی را برای انقلاب متحمل شده ایم. جنگ تحمیلی و شهادت صدها هزار تن از فرزندان رشید مملکت از مذاهب مختلف برای تحقق آزادی ، عدالت و مساوات در کنار یکدیگر بوده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت : در راهپیمایی روز 22 بهمن که بنده نیز در آن حضور داشتم همه تفکرات موافق و مخالف و جناحها و گروههای مختلف شرکت کردند . زیرا این روز یک روز ملی است و به یک جناح یا گروه خاصی تعلق ندارد. و باید شعارها ، قطعنامه و سخنرانیهای این روز ملی ، فراجناحی ، فرامذهبی و فراگیر باشد. اگر شعارهای خاص و قطعنامه های خاصی که منافع یک جناح را دربرمی گیرد مطرح شوند برای دیگران ایجاد ناخرسندی و نارضایتی می کند.
مولوی عبدالحمید افزود : در مراسم روز 22 بهمن زاهدان سخنران که شاید اطلاعات زیادی نداشت متاسفانه سخنانی را بیان کرد که مورد اعتراض مردم اهل سنت قرار گرفت. اگر چه ما بخاطر احترام به مراسم ، جلسه را ترک نکردیم اما به این مسئله اعتراض کردیم. آنچه این سخنران مطرح کرد مربوط به اختلافات 1400 سال پیش و جنگ جمل و اختلاف بین حضرت علی با حضرت طلحه و حضرت زبیر و مشابهت آن رویدادها با وقایع عصر حاضر است. زمانیکه یک سخنران به این منطقه می آید چه شیعه باشد و چه سنی با توجه به ضرورت وحدت و اخوت اسلامی که هم مسئولان و هم مردم استان به آن واقف هستند باید از طرح مسایل اختلاف برانگیز بپرهیزد. ( تکبیر مردم )
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : نباید مسایلی مطرح شوند که موجب رنجش شیعه و سنی گردند. تشبیه اختلافات عصر حاضر با اختلافات 1400 سال پیش و قیاس کردن افراد با کسانی که دست پرورده و شاگردان حضرت رسول اکرم بوده اند کار نادرستی است. حضرت علی و حضرت طلحه ، حضرت زبیر و تمام اصحاب و اهل بیت پیامبر شاگردان مستقیم سیدالمرسلین و امام الانبیا هستند و شاگردان مدارس قم و زاهدان نبوده اند و ما شایستگی و صلاحیت آنرا نداریم که به آنان تشبیه شویم. ( تکبیر مردم )
وی افزود : اگر همه علمای شیعه و سنی جمع شوند به گرد پاهای صحابه و اهل بیت پیامبر نمی رسند ( تکبیر مردم ) آنان انسانهای پاک و مقدسی بودند و اگر با هم درگیر بوده اند درگیریشان بر سر حق و باطل و مادیات و هواهای نفسانی و قدرت نبوده بلکه یک طرف بر حق و طرف دیگر دچار خطای اجتهادی بوده است. اما انگیزه هر دو گروه کسب رضایت خداوند بوده است. ما نباید طیف مخالف خود را با کسانی که قلوبشان پاکتر از همه حتی ائمه بزرگواری چون امام ابوحنیفه ، شافعی و امام مالک و امام حنبل بوده است مقایسه کنیم. بنابراین همه ما بویژه صدا و سیما و سخنرانان از طرح چنین مسایلی بپرهیزیم و صدا و سیما نیز از سخنرانانی استفاده نکند که نام صحابه را به سبکی می گیرند و به آنان اهانت می کنند. اگر کسی به یزید ناسزا بگوید اشکالی بر او وارد نیست زیرا یزید انسان ستمگر و خائنی بود که بهترین فرزند اسلام و نوه پیامبر را به شهادت رساند . اما ما نمی توانیم خود را با امام حسین مقایسه کنیم.
جمهوریت و اسلامیت نظام ، به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و آزادی آنان است
مولوی عبدالحمید ؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های روز جمعه مسجد مکی این شهر با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت : پدیده انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 رویداد کم نظیری در عصر حاضر است که جهان را تکان داد. در چنین ایامی ملت بزرگ ایران به قیادت رهبر فقید انقلاب اسلامی برای اهداف بزرگی این انقلاب را به ثمر رساندند.
وی افزود : استقلال به معنای رفع هر نوع وابستگی به دیگران که خواست هر ملت آزاده و آزادی است و همچنین آزادی که لازمه و ضرورت اساسی زندگی انسانهاست ، مهمترین اهداف انقلاب بودند. اگر انسان نتواند آزادنه سخن بگوید و بنویسد و آنچه در دل دارد بیان کند ، احساس اسارت و بردگی می کند . و در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران این اهداف برای همه اقشار جامعه مطرح و مهم بودند. آزادی برای قشر ، فرقه ، مذهب و تفکر خاصی مطرح نبود. بلکه شیعه و سنی و دیگر ادیان و تفکرات مختلف خواهان آزادی در چارچوب قانون و شریعت اسلامی بودند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین اجرای عدالت را از دیگر اهداف انقلاب برشمرد و گفت : موضوع عدالت به قدری مهم است که انبیا برای اجرای آن مبعوث شده اند و کتاب برای اجرای عدالت نازل شده و ترازوی عدل الهی برای آن برپا شده است. بنابراین عدالت جزو اهداف بعثت است که انسان را رعایت حق خدا و مردم فرامی خواند. و یکی از عوامل شکل گیری انقلاب ضرورت اجرای عدالت ، رفع تبعیض و نابرابری و ایجاد برابری و برادری یکسان در میان همه ملت ایران بود. ملت ایران با پیشینه تاریخ و تمدن کهن و بزرگ خود برای استقرار آزادی و عدالت و استقلال و حاکمیت بر سرنوشت خود انقلاب کردند.
مولوی عبدالحمید گفت : اگر چه امروز آزادی و اجرای عدالت که اهداف مهم رهبر فقید انقلاب و مردم بودند ، دغدغه ملت انقلابی و شهیدپرور ایران هستند ، انتظار می رود همان اهداف نه کم و نه بیش برای همه مذاهب و گروهها به معنای واقعی محقق شوند. ( تکبیر مردم )
وی افزود : اگر برادران اهل سنت بخواهند در هر شهری پیروان خود را تعلیم بدهند و نماز جمعه و اعیاد خود را برگزار کنند نباید احساس مشکل کنند و شیعه و سنی آزادی برابر داشته باشند.باید برای موافق و مخالف آزادی یکسان وجود داشته باشد. صدای مخالفان و معترضان شنیده شود و به همه پاسخ قانع کننده داده شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : معنای جمهوریت و اسلامیت به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و آزادی آنان است . در اسلام نیز چنین بوده است که موافق و مخالف سخن خویش را با آزادی بیان کرده اند. به مخالفان پاسخ داده شده است . در مواردی قانع شده اند و اگر اشکالی وجود داشته پذیرفته شده و اصلاح شده است. اجرای عدالت برای همه بوده است و مختص مسلمانان و گروه و طیف خاصی نبوده است. و حتی یهودیان و ادیان دیگر را در قلمرو اسلامی دربر می گرفته است. بخاطر داشته باشیم که حضرت عمر خلیفه دوم مسلمانان فرد مسلمانی را بخاطر قتل یک نفر یهودی گردن زد و مجازات قصاص را بر او اعمال کرد و گفت هیچکس حق کشتن و پایمال کردن حق یک یهودی را ندارد.
مولوی عبدالحمید افزود : در اسلام آزادی مسلمان و غیرمسلمان و موافق و مخالف تصریح شده است. مگر کسانی که اسلحه بردارند که آن مسئله دیگری است ولی کسی که دیدگاهش رابیان می کند باید دیدگاه و نظرش را بشنویم.
وی گفت : ملت ایران با این امید انقلاب را به پیروزی رسانید که اهداف آن محقق شوند و اکنون خواستار بررسی و تحقق همان اهداف هستند. ضمن اینکه خدمات و دستاوردهای انقلاب را نیز ارج می نهند اما می خواهند که اهداف انقلاب و قانون اساسی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرند و همه مواد و بندهای قانون اساسی اجرا شوند و متروکه نشوند. زیرا هزینه های سنگینی را برای انقلاب متحمل شده ایم. جنگ تحمیلی و شهادت صدها هزار تن از فرزندان رشید مملکت از مذاهب مختلف برای تحقق آزادی ، عدالت و مساوات در کنار یکدیگر بوده است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت : در راهپیمایی روز 22 بهمن که بنده نیز در آن حضور داشتم همه تفکرات موافق و مخالف و جناحها و گروههای مختلف شرکت کردند . زیرا این روز یک روز ملی است و به یک جناح یا گروه خاصی تعلق ندارد. و باید شعارها ، قطعنامه و سخنرانیهای این روز ملی ، فراجناحی ، فرامذهبی و فراگیر باشد. اگر شعارهای خاص و قطعنامه های خاصی که منافع یک جناح را دربرمی گیرد مطرح شوند برای دیگران ایجاد ناخرسندی و نارضایتی می کند.
مولوی عبدالحمید افزود : در مراسم روز 22 بهمن زاهدان سخنران که شاید اطلاعات زیادی نداشت متاسفانه سخنانی را بیان کرد که مورد اعتراض مردم اهل سنت قرار گرفت. اگر چه ما بخاطر احترام به مراسم ، جلسه را ترک نکردیم اما به این مسئله اعتراض کردیم. آنچه این سخنران مطرح کرد مربوط به اختلافات 1400 سال پیش و جنگ جمل و اختلاف بین حضرت علی با حضرت طلحه و حضرت زبیر و مشابهت آن رویدادها با وقایع عصر حاضر است. زمانیکه یک سخنران به این منطقه می آید چه شیعه باشد و چه سنی با توجه به ضرورت وحدت و اخوت اسلامی که هم مسئولان و هم مردم استان به آن واقف هستند باید از طرح مسایل اختلاف برانگیز بپرهیزد. ( تکبیر مردم )
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : نباید مسایلی مطرح شوند که موجب رنجش شیعه و سنی گردند. تشبیه اختلافات عصر حاضر با اختلافات 1400 سال پیش و قیاس کردن افراد با کسانی که دست پرورده و شاگردان حضرت رسول اکرم بوده اند کار نادرستی است. حضرت علی و حضرت طلحه ، حضرت زبیر و تمام اصحاب و اهل بیت پیامبر شاگردان مستقیم سیدالمرسلین و امام الانبیا هستند و شاگردان مدارس قم و زاهدان نبوده اند و ما شایستگی و صلاحیت آنرا نداریم که به آنان تشبیه شویم. ( تکبیر مردم )
وی افزود : اگر همه علمای شیعه و سنی جمع شوند به گرد پاهای صحابه و اهل بیت پیامبر نمی رسند ( تکبیر مردم ) آنان انسانهای پاک و مقدسی بودند و اگر با هم درگیر بوده اند درگیریشان بر سر حق و باطل و مادیات و هواهای نفسانی و قدرت نبوده بلکه یک طرف بر حق و طرف دیگر دچار خطای اجتهادی بوده است. اما انگیزه هر دو گروه کسب رضایت خداوند بوده است. ما نباید طیف مخالف خود را با کسانی که قلوبشان پاکتر از همه حتی ائمه بزرگواری چون امام ابوحنیفه ، شافعی و امام مالک و امام حنبل بوده است مقایسه کنیم. بنابراین همه ما بویژه صدا و سیما و سخنرانان از طرح چنین مسایلی بپرهیزیم و صدا و سیما نیز از سخنرانانی استفاده نکند که نام صحابه را به سبکی می گیرند و به آنان اهانت می کنند. اگر کسی به یزید ناسزا بگوید اشکالی بر او وارد نیست زیرا یزید انسان ستمگر و خائنی بود که بهترین فرزند اسلام و نوه پیامبر را به شهادت رساند . اما ما نمی توانیم خود را با امام حسین مقایسه کنیم.