۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

فیلم تظاهرات تاسوعا در تهران

فیلم؛ تیراندازی بسوی مردم و درگیری در سیرجان

فیلم فراری دادن اعدامیان سیرجان توسط مردم و سنگ پرانی به سمت ماشین های پلیس و فرار پلیس ۴ دی

/div>

مبارزه مدرن دربلوچستان به سبک رحيم بلوچستانی!




مبارزه مدرن دربلوچستان به سبک رحيم بلوچستانی!


مقاله ای تحت عنوان "حق حاکمیت ملى مردم بلوچ و رابطه آن با دموکراس در ایران" بقلم آقای رحیم بلوچستانى دراکثرسايتهای بلوچی منتشرشده است. ازآنجائی که دراين نوشته نکات جديدی مطرح گشته، لازم ديدم به مسائلی بپردازم.
ظاهراً نويسنده مقاله ياد شده، وقت زيادی را صرف تهيه وتنظيم آن نموده وعمدتاً ازکتب ومقالات " استادان بزرگوارفارس"( رجوع شود به زيرنويس مقاله) نيزبی بهره نبوده است، اما با وجود اين همه زحمت وتلاش، نوشته مذکوربه قول بلوچها به " پکيرءِ کچکول" شباهت دارد ودرآن همه چيزيافت ميشود. وی براين واقعيت که "بلوچستان اشغال شده" صحه می گذارد که به نوبه خود جای بسی خوشحالی است.
او ميگويد" بدست آوردن حق حاکمیت ملى موضوع و معضل سیاسى مردم بلوچستان است۰ حقى که با زور سرنیزه و توپ و تانک از آنان سلب شده است۰ ھمه ما کما بیش از چگونگى اشغال بلوچستان در بخش غربى آن تحت دسیه ھاى استعمار انگلیس و دولت قاجار و پس از آن باز ھم با ھمکارى و رھبرى انگلیس و دولت رضا شاه پھلوى آگاھى داريم. "
اما تعبيرنادرستی از"حق حاکميت ملی" دارد ومينويسد " تأمین حاکمیت ملى مردم بلوچ بر سرزمین تاریخى شان، با توجه به شرایط حاکم کنونى بر آن، ضرورتاً حتمى نیست که از مسیر شعار استقلال بگذرد۰"
علاج بيمار، بقول معروف کشتن بيمارنيست. بلوچستان توسط بيگانگان اشغال شده وتمامی مصيبتهائی که ملت بلوچ با آنها دست به گريبان است، نتيجه ادامه سياست اشغالگرايانه دربلوچستان ميباشند. آنان همه امکانات ومنابع طبيعی بلوچستان را برای خود ميخواهند وبه نسل کشی ملت بلوچ مشغولند. زمانی که بيماری را دريافته ايم، بايد درراستای علاج آن به شکل واقعی برآئيم، يعنی مبارزه درجهت کسب " حق حاکميت ملی" ملت بلوچ ازاشغالگران. نبايد ازياد برد که "حق حاکميت ملی" با آنچه درچارچوب يک "حکومت فدرال" درايران بدست می آيد، يکی نيست. درحکومت فدرال( درصورتيکه نمايندگان ملت فارس تحت فشارنيروهائی وشرائط خاصی، اين جام زهررا بنوشند)، احتمالاً جوی فراهم آيد تا مردم بلوچ خود را برای کسب "حق حاکميت ملی"، سازماندهی کنند ولی يقيناً به اين حق نخواهند رسيد.
آقای بلوچستانی، معتقد است تا مردم بلوچ به شيوه ای"مدرن" مبارزه کنند وتئوری خويش را چنين تدوين ميکند "... ما در دوران مدرنى زندگى میکنیم که ابزارھاى مدرن و روش ھاى مدرن مبارزاتى متناسب با زمان خود را میطلبد۰ " کاربرد شيوه های مدرن مبارزاتی را ميتوان درمبارزه با رژيمها وسيستمهای مدرن بکارگرفت. ملت بلوچ برعليه کسانی مبارزه ميکند که " چاه جمکران" دارند وازانجام هيچ جنايتی فروگذارنميکنند تا شرائط ظهورامام زمان فراهم گردد و.... با اين دشمن نميتوان به شيوه ای مدرن درافتاد. تاکتيکهائی که دراروپا رايج اند، شايد دربلوچستان کاربرد نداشته باشند. بلوچستان شرائط خاص خويش را دارد وروشهای مبارزاتی خويش را می طلبد. چه زيبا بود که مردم بلوچ دشمنان متمدنی ميداشتند وبا نشستن پشت ميزمذاکره همه مسائل حل ميشد وملت بلوچ رهائی خويش را بازمی يافت و قطره ای خون برزمين نمی ريخت. اما هيهات که چنين نيست.
درادامه ميخوانيم " آن دوران که با جنگھاى چریکى حکومت ھاى مرکزى از پاى درآورده میشدند، دیر زمانى است که سپرى شده و... " و بدينترتيب برمبارزه مسلحانه ای که هم اکنون دربلوچستان جريان دارد، خط بطلان ميکشد. مردم بلوچ ۳۰ سال است که کشتارميشوند وهم اکنون برعليه ستم وبيعدالتی های رژيم حاکم ومزدوران محلی اش دست به اسلحه برده وازخود دفاع ميکنند. واين مبارزه صرفاً به جنگ چريکی ختم نميشود. همزمان با عمليات تدافعی، به کارسياسی نيزبا توجه به جوخفقان حاکم، پرداخته ميشود. اينرا مطمئن باشيم که ملت بلوچ بدون يک بازوی قدرتمند نظامی هيچ است واگردست آوردی داشته باشد، قادربه دفاع ازآن نخواهد بود.
تفکرات آقای بلوچستانی، هنوزهم بطورکامل ازتاروپودهای "ايرانی بودن" رها نشده وسعی ميکند به شيوه های گوناگون، مرزهای به قول خودش انگليس ساخته را، تحت پوشش " ھمزیستى مسالمت آمیز و حقوق برابرملتھا در ایران" حفظ کند. مردم بلوچ طبيعتاً به حقوق همه ملل جهان، بخصوص ملتهای ستمديده ای که درايران بسرميبرند، احترام ميگذارند ولی آنطور که فدراليسم خواهان بلوچ تبليغ ميکنند که " منافع ملی ملت بلوچ درايران با منافع ديگرملل ساکن اين کشور گره خورده است، نه با منافع ملت بلوچ درآنسوی خط ترسيمی اجانب"، نيست. بلوچ منافع مشترکی دارد چه اينطرف خط باشد وچه آنطرف. زبان، فرهنگ ومذهب مشترکی دارند. وسرزمينشان يکی است. بلوچ با آذربايجان هم مرزنيست. بلوچها با ترکها رابطه تجاری واقتصادی ندارند. با زبانی مشترک سخن نمی گويند. مذهبشان يکی نيست. لباس، آداب ورسوم و.... همه وهمه مواردی هستند که منافع ملی بلوچ را با سايرملل ايرانی پيوند نميدهد. پيش ازاينکه فاشيستهای ايرانی بين دو بلوچستان ديواربکشند، اکثربلوچها بيماران خود را جهت مداوا به آنسوی مرز(!) ميبردند، به جای اينکه راهی تهران ويا سايرشهرهای ايران شوند.
وی دوراه حل مبارزاتی را طرح کرده ومبارزه دربرقراری فدراليسم را شيوه ای اصولی ومنطبق با شرائط ايران ومنطقه وجهان ميداند وروشی را که استقلال را تنها راه رهائی ملت بلوچ عنوان ميکند "احساسی وعاطفی" قلمداد کرده وبعنوان روشی غلط رد ميکند. ازسوئی ديگر، مبارزات ملت بلوچ را دربلوچستان شرقی جهت آزادی واستقلال ميستايد وبه آنها حق ميدهد تا کشورخويش را داشته باشند.
همه ميدانيم که پاکستان بعنوان کشوری فدرال شناخته ميشود و در آنجا دمکراسی نيم بندی نيزوجود دارد. با گذشت ۶۲ سال ازعمراين کشور، ملت بلوچ هيچ نفعی ازسيستم فدرالی آنجا نبرده است. واينرا نيزميدانيم که ملت فارس در ايران به خودی خود تن به پذيرفتن فدراليسم نخواهد داد. گيريم که قدرتهای خارجی بلائی سر آن بياورند وسيستمی فدرالی پياده کنند. سرانجام اوضاعی شبيه پاکستان پديد خواهد آمد، با اين تفاوت که فارسها با دمکراسی بيگانه اند وشايد مدتها زمان ببرد تا دمکراسی را تمرين کرده وبه سطح پاکستان برسند. پس ازسپری شدن دهها سال ديگر، به جائی خواهيم رسيد که امروزآنجا هستيم.
کريم بلوچ
۲۶ دسامبر۲۰۰۹

خشونت‌های بلوچستان نتیجه خشونت است


گفت‌وگو با رحیم بندوی سخن‌گوی حزب دموکرات بلوچستان در باره خشونت‌های متقابل در جنوب شرق کشور
اردوان روزبه
پرونده جندالله پرونده بازی است که هر از گاهی با اتفاقات سیستان و بلوجستان رسانه‌ای می‌شود.
در حالی‌که هنوز جزئیات بیشتری از عملیات انتحاری این گروه در کشته شدن فرمانده نیروی زمینی سپاه، سرتیپ شوشتری روشن نشده، دادستان استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده است، مدارک و مستنداتی که ارتباط حزب جندالله را با پاکستان نشان می‌دهد، تحویل پاکستان داده است. این اولین باری نیست که دولت ایران پاکستان را متهم به همکاری با جند‌الله می‌کند.
در همین مورد گفت‌وگویی با رحیم بندوی سخن‌گوی جبهه دموکرات بلوچستان داشتم و از او پرسیدم:آیا فکر می‌کنید اتصال این قضیه به پاکستان در پاسخ بعضی از شایعات دال بر این‌که ممکن است فرماندهان نیروی زمینی در سپاه توسط کسانی غیر از جندالله کشته شده‌اند، است؟

مسأله این است که میان پاکستان و جمهوری اسلامی چندین قرارداد رسمی برای استرداد یک‌به‌یک مجرمان امضاء شده است. فکر می‌کنم شما هم احتمالاً در جریان بوده‌اید، چندین بار دولت پاکستان تعداد بسیاری از بلوچ‌‌ها را گرفته و تحویل داده است.در ارتباط با این مسأله که می‌گویند مستنداتی مبتنی بر حمایت برخی مقامات پاکستان از جندالله دارند - نمی‌گویند تمام دولت پاکستان بل‌که می‌گویند مقام‌ها یا بخشی‌هایی از دولت پاکستان – مدت‌ها است که بین جمهوری اسلامی و دولت پاکستان مورد بحث و مذاکره بوده است.
ولی این‌که چرا الان دولت پاکستان عملاً در ارتباط با تحویل یا استرداد جندالله زیر فشار قرار دارد، دلیل آن حقیقتاً روشن نیست.اولاً از یک‌طرف جندالله اعلام می‌کند که در خاک پاکستان نیست. از سوی دیگر خود دولت پاکستان هم بارها این مسأله را مطرح کرده است که جندالله این‌جا نیست. اگر عوامل جندالله یا رهبر جندالله آن‌جا بود، به احتمال قوی دولت پاکستان این کار را راحت انجام می‌داد.چون روابط دوستانه‌ی صمیمی و خوبی میان دولت پاکستان و جمهوری اسلامی وجود دارد. من فکر نمی‌کنم که این مستندات جدیدی که مطرح شده، چیز جدیدی بوده و سوای آن مستندانی باشد که در طول این بحران وجود داشته است، بحرانی که مدت‌ها است در مرز میان پاکستان و بلوچستان وجود داشته است. به قول خودشان تعداد بسیار زیادی را به شکل‌های مختلف دستگیر می‌کنند.اگر خبر تازه‌ای داشتند، برای تبلیغات خودشان هم که شده، این را اعلام می‌کردند که از عوامل جندالله هستند یا در فلان انفجار دست داشته‌اند. من شخصاً فکر نمی‌کنم سندهای جدیدی داشته باشند که بتواند از نظر بین‌المللی دولت پاکستان را تحت فشار قرار دهد.
ولی اظهارات دولت ایران و یا رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان دال بر اظهارات آقای عبدالحمید ریگی است. عبدالحمید ریگی ماه‌ها است که در زندان ایران بسر می‌برد و این اطلاعاتی که به آن اشاره می‌شود، می‌تواند بازهم تکراری باشد، همان‌گونه که شما اشاره کردید. فکر می‌کنید چه هدفی در انفجارها و یا ترورهایی که در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد دنبال می‌شود؟عبدالحمید ریگی یک اسیر است، اسیری که تاکنون چندین بار به طور مشخص از سوی جمهوری اسلامی اعلام شده که وی اعدام شده و باز اظهار شده که نه اشتباه بوده و اعدام نشده است.
این‌گونه اظهارات که از سوی آقای عبدالحمید می‌شود، ما این‌ها را از تلویزیون‌های مختلف پی‌گیری کرده‌ و شنیده‌ایم.حتی از «پرس تی. ‌وی» که به صدای بین‌المللی انگلیسی‌ زبان جمهوری اسلامی معروف است، همیشه صحبت‌ها یا اظهاراتی را که از ایشان داشته‌اند پخش کرده‌اند.
ولی من شخصاً فکر می‌کنم نه در درون و نه در صحنه‌ی بین‌المللی کسی روی این گونه اظهارات به‌عنوان سند و مدرک حساب نمی‌کند. چون کسی که اسیر و تحت اسارات است، آن‌هم در سیستم بسیار شناخته‌شده‌ی جمهوری اسلامی، وادار به اعتراف اعمال ناکرده می‌شود، فکر نمی‌کنم کسی روی این‌ها به‌عنوان دلایل و اسنادی جدی حساب کند.
در ارتباط با انفجارهایی که در بلوچستان رخ می‌دهند، من فکر می‌کنم مثل روز روشن است که مردم بلوچ نه‌تنها در ایران، بل‌که در کل منطقه بالاترین آمار فقر، بی‌کاری، بیماری، اعتیاد و بی‌سوادی را دارند.
در چنین شرایطی طبیعی خواهد بود که مردم برای به‌دست آوردن حقوقشان مقاومت کنند. حالا در شرایط کنونی با توجه به افزایش آگاهی نسبت به حق و حقوق و با توجه به پیشرفت تکنولوژی رسانه‌ای که در دنیا هیچ کسی نمی‌تواند سد آن شود، طبیعی‌ است که حتی عقب‌مانده‌ترین فرد بلوچ، فقیرترین فرد بلوچ هم به حق و حقوق خودش تا حدودی آشنایی دارد و وقتی کسی حقوقش را بشناسد، طبیعی است که مقاومت می‌کند.
حالا چرا در بلوچستان انفجارهایی رخ می‌دهد، این هم روشن است که انعکاسی است در برابر نحوه‌ی برخورد خود رژیم. چون خود حاکمیت هیچ نوع راهی را برای مبارزه‌ی مدنی باز نگذاشته است و از تنها وسیله‌ای که حکومت برای پاسخ‌دادن به اعتراضات استفاده کرده و می‌کند، خشونت است که در برابر آن متأسفانه بخشی از مردم بلوچ در بلوچستان این شیوه‌ی مقاومت را انتخاب کرده‌اند.حالا از این قضیه چه دنبال می‌شود، من فکر می‌کنم به‌هرحال نوعی وسیله‌ی فشار است بر گردانندگان جمهوری اسلامی که هیچ زبانی جز زبان خشونت را نمی‌فهمند.
این نوعی فشار است تا رژیم جمهوری اسلامی تن دهد به این که به میدان مبارزه‌ی مدنی احترام بگذارد، راهی را باز بگذارد تا مردم از کانال مبارزه‌ی مدنی بتوانند به حق و حقوق خودشان برسند.نهایتاً این انفجارهایی که رخ می‌دهند، در واقع نوعی تنش و تقابل میان دولت خشونت‌آفرین و کسانی است که می‌خواهند پاسخ خشونت را با خشونت بدهند.

عبدالمالک تو زندگی بات ئئ،شعری به زبان بلوچی در وصف رهبر انقلابی عبدالمالک بلوچ


[454.png]

تهران-جماران تاسوعا 5 دی فیلم؛ تظاهرات شبانه اطراف حسینیه جماران

سخنرانی خاتمی در جماران نیمه تمام ماند


سخنرانی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در مراسم عزادارای تاسوعا در حسینیه جماران، نیمه تمام رها شده و مراسم به خشونت کشیده است.
همچنین اخباری از درگیری نیروهای نظامی و انتظامی با حامیان جنبش اعتراضی ایران، مشهور به جنبش سبز، در خیابان های اطراف حسینیه جماران، از جمله نیاوران و یاسر، گزارش شده است. شاهدان عینی گفته اند نیروهای انتظامی برای متفرق کردن معترضان و عزاداران، گاز اشک آور هم شلیک کرده اند.
شاهدان عینی حاضر در این مراسم به بی بی سی فارسی گفتند که تعداد زیادی از مخالفان آقای خاتمی پیش از آغاز مراسم در حسینیه جماران، حسینیه ای که آیت الله خمینی در سال های بعد از انقلاب ایران در آن سخنرانی می کرد، حضور پیدا کرده بودند و به ویژه در بخش ویژه آقایان حسینیه، حضور چشمگیری داشتند.
به گفته این شاهدان عینی، با شروع سخنرانی آقای خاتمی، حامیان دولت که در حسینیه جماران حاضر بودند، با شعارهای "مرگ بر ضد ولایت فقیه" سعی در اخلال در سخنرانی آقای خاتمی داشتند.
همزمان حامیان آقای خاتمی حاضر در حسینیه، با شعارهای "صل علی محمد، یار خمینی آمد" از آقای خاتمی استقبال کردند.
به گفته این شاهدان عینی با شروع سخنرانی آقای خاتمی، جو حسینیه مدام متنشج تر شد تا آنجا که حدود پانزده دقیقه بعد از آغاز سخنرانی، محافظان آقای خاتمی در میانه حرف هایش او را از سالن خارج کردند.
با پایان سخنرانی، درگیری در خیابان های اطراف حسینیه جماران از جمله خیابان های باهنر (نیاوران)، یاسر و جماران گسترده تر شده و به گفته شاهدان عینی، پلیس و نیروهای نظامی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده اند. معترضان نیز با سر دادن شعار و زدن بوق های ممتد، اعتراض خود را نشان داده اند.
بر اساس گزارش های رسیده تا ساعت ۹ شب شنبه ۵ دی به وقت تهران، درگیری ها در خیابان های محله نیاوران ادامه دارد.

بی بی سی

صدها مزدور زابلی برای سرکوب تظاهرات تهران اعزام شده اند


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از یک منبع موثق از زاهدان صدها مزدور زابلی که از تندروترین شیعیان محسوب می شوند به تهران جهت سرکوب مردم در روزهای عاشورا و تاسوعا اعزام شده اند.

طبق گزارشهای دریافتی آقای شهریاری نماینده افراطی و دیوانه زابلیها که دبیر حزب الله زابلیهاست سرکردگی این افراد را بدست دارد شهریاری که پزشک خامنه ای و یکی از افرطی های شیعه و از دیوانگان زابل است و خون آشامی و جنایت در رگ و ریشه اش وجود دارد و هزاران فرزند بلوچ را به شهادت رسانده است امروز برای باری دیگر وحشی گریها و جنایت و خونخواریش را برای تهرانیان هم به نمایش گذاشت و جنایتکاران زابلی در تهران بدترین جنایتها را علیه مردم مرتکب شدند.

گزارش بی بی سی از حواث روز تاسوعای تهران

لغو سخنرانی خاتمی؛ درگیری شدید در اطراف حسینیه جماران


سایت جنبش راه سبز: سخنرانی سید محمد خاتمی درحسینیه جماران به دلیل محاصره این حسینیه توسط نیروهای نظامی و امنیتی لغو شده است. رئیس جمهور سابق موفق به حضور در حسینیه شماره یک جماران نشده است. گزارش ها از درگیری های شدید در این منطقه بین مردم و نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه حکایت دارد. از سوی دیگر خبرها از محاصره دار الزهرا تهران توسط نیروهای امنیتی حکایت دارد. قرار بود در دار الزهرا ، مراسمی به مناسبت تاسوعا برگزار شود اما با ممانعت نیروهای امنیتی و نظامی ، این مراسم لغو شده و درگیری های شدیدی رخ داده است.

خبرگزارى فرانسه: مردم در خیابانها با شعار مرگ بر ديكتاتور

خبرگزارى فرانسه در گزارشی از تهران نوشت، پلیس ضد شورش امروز با تظاهر كنندگان درگير شده و تعدادى را كه مشغول شعار دادن بودند، دستگير كرد. اين درگيريها در شرایطی است كه مقامات دولتى در رابطه با برگزارى تظاهرات در روزهاى تاسوعا و عاشورا هشدار داده بودند.
این خبرگزاری نوشت، امروز صدها پليس ضد شورش در مناطق مرکزی تهران و خصوصا در سرتاسر خيابان انقلاب نزديک دانشگاه تهران مستقر شدند، اين مكانى است كه انتظار مى رفت مخالفان در آنجا راهپيمائى کنند.
شاهدان گفتند، گروههايى از مردم در اطراف دانشگاه تهران تجمع كرده بودند و تعدادى از آنها در حال شعار دادن بودند و مشاهده شد كه حداقل دو نفر دستگير شدند.
تظاهر كنندگان که شعار مرگ بر ديكتاتور سر داده بودند، توسط پلیس ضد شورش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
يكی از شاهدان گفت پليس براى متفرق كردن تظاهرکنندگان در ميدان انقلاب اقدام به شليک گاز اشک آور كرده است.
شاهدان گفتند مسافران داخل يک اتوبوس شعار مى دادند : نداى ما نمرده اين دولته كه مرده.
خبرگزاری رويتر نیز در گزارشی از تهران به وحشیگیریهای مزدوران رژیم اشاره کرد و نوشت، پلیس ضد شورش امروز به ‌طور بى رحمانه به مقابله با تظاهركنندگان پرداخت تا از اعتراضات ضد دولتى جلوگيرى كند.
شاهدان گفتند، در برخی مناطق پليس ضد شورش شيشه اتوموبیل هايی را كه بوق می زدند، خرد می کرد.

محسن کدیور: رژیم حاکم بر ایران در حال فرو‌پاشی است


محسن کدیور، روحانی دگر‌اندیش ایرانی، ضمن آنکه از کشورهای غربی خواسته است، با حکومت کنونی ایران به عنوان دولتی مشروع رفتار نکنند، ابراز اطمینان کرده است که رژیم حاکم بر ایران دیر یا زود سرنگون خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
انتقاد کدیور از آمریکا به دلیل بی‌توجهی به دمکراسی در ایران
آیت‌الله منتظری خواستار جلوگیری از ساخت سلاح‌ هسته‌ای شد

محسن کدیور، روحانی دگراندیش ایرانی که هم اکنون در ایالات متحده آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌‌وگویی با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز جنبش سبز در ایران گفته است: «مخالفان هر روز که می‌گذرد، اهداف خود را روشن‌تر و جسورانه‌تر تشریح می‌کنند.

با این حال ما باید صبور باشیم. من نمی‌دانم، دقیقاً چه زمانی، اما اطمینان دارم که رژیم از هم فرو خواهد پاشید».آقای کدیور که هم اکنون به عنوان استاد مهمان در رشته الهیات در دانشگاه دوک آمریکا مشغول به کار است، در عین حال تأکید کرده است، رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهور خرداد ماه در ایران را نمی‌توان یک انقلاب نامید.

این پژوهشگر دینی همچنین در پاسخ به پرسشی در این باره که غرب چگونه می‌تواند، از جنبش مردم ایران حمایت کند، با رد گزینه‌هایی مانند «تشدید تحریم‌ها» و «حمله نظامی» به ایران گفته است: «شاید بهتر باشد کشورهای غربی از پذیرش حکومت احمدی‌نژاد به عنوان دولت مشروع ایران خودداری کنند. از این گذشته، به اعتقاد من اصلاحات باید همچنان در درون ایران به پیش برده شود».

آقای کدیور همچنین درباره احتمال تشدید سرکوب اعتراض‌ها در ایران و بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز گفته است: «هر چند هیچ احتمالی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما حاکمان (ایران) نیز از بالا گرفتن تنش‌ها هراس دارند، چرا که ممکن است این امر به شورش عمومی منجر شود. اما هنوز اوضاع به این مرحله نرسیده است و همچنان فرصت اصلاح حکومت به شکل مسالمت‌آمیز وجود دارد».

وی همچنین با بیان اینکه حکومت مذهبی حاکم بر ایران براساس تفسیری خاص از اسلام شکل گرفته است، به نقل از آیت‌الله منتظری، قایم مقام پیشین آیت‌الله خمینی، گفته است، شرایط حاکم بر ایران با آنچه قرار بود در چارچوب انقلاب اسلامی حاصل شود، به کلی متفاوت است.

محسن کدیور که پیشتر یک سال به جرم «تشویش اذهان عمومی» در ایران زندانی بود، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه اشپیگل در باره نقش آیت‌الله منتظری در ایران گفته است: «آیت‌الله منتظری چراغی روشنی‌بخش برای ایران بود و در پایان هم به رهبر معنوی جنبش سبز تبدیل شد».

وی همچنین با اشاره به درگیری‌ها در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری در قم و سایر شهرهای ایران گفته است که درگذشت آیت‌الله منتظری نه تنها باعث تضعیف جنبش سبز نشده است، بلکه برعکس به جنبش اعتراض آمیز مردم ایران جان تازه‌ای بخشیده است.

محسن کدیور که خود را از شاگردان آیت‌الله منتظری معرفی کرده است، همچنین نیروهای بسیج را به تحریک شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری در قم متهم کرده و از دادن شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» در قم به عنوان رویدادی منحصر به فرد در این شهر مذهبی یاد کرده است.

به گفته آقای کدیور همزمانی روز عاشورا با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری نیز می‌تواند، به تشدید حرکت‌های آرام اعتراض‌آمیز در ایران منجر شود.‌گفت‌وگوی هفته‌نامه اشپیگل با محسن کدیور قرار است، در شماره هفته آینده این هفته‌نامه منتشر شود.

درگیری نیروهای دولتی و معترضان در روز تاسوعا و شلیک گاز اشک‌آور


منابع نزدیک به معترضان ایران می‌گویند که در جریان عزاداری‌های روز شنبه، روز تاسوعا، درگیری‌هایی بین نیروهای دولتی و مخالفان دولت در نقاط مختلف تهران رخ داده و پلیس ضد شورش با شلیک گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن معترضان در حوالی میدان امام حسین داشته است.

برخی از گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که همزمان با روز تاسوعا، از روزهای اصلی بزرگداشت امام سوم شیعیان، نقاط مختلف این شهر صحنه درگیری‌های پراکنده میان معترضان و پلیس ضد شورش بوده است.

این درگیری‌ها به ویژه حدفاصل میدان امام حسین و میدان انقلاب تهران گزارش شده و آن طور که جرس، از وب‌سایت‌های نزدیک به معترضان گزارش کرده است نیروهای ضد شورش در حوالی پل چوبی تهران علاوه بر درگیری با مردم اقدام به شکستن شیشه خودروها به وسیله باتون کرده‌اند.

جرس همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده خبر داده است که شمار قابل توجهی از نیروهای ضد شورش با تجهیزات کامل، در حال اعزام از میدان فردوسی تهران، به سمت چهارراه ولی‌عصر و میدان انقلاب هستند.

بیشتر بخوانید:
«ممنوع شدن برگزارى مراسم ترحيم برای آيت الله منتظرى»؛ پلیس در زنجان با مردم درگیر شد
رادان هشدار داد؛ احمدی مقدم از مردم خواست قدر حکومت را بدانند
اتخاذ تدابیر امنیتی خاص برای «برقراری نظم» در تاسوعا و عاشورا

خبرگزاری‌های بین‌المللی وقایع امروز تهران را به نقل از وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند اما توضیح داده‌اند که به دلیل ممنوعیت این خبرگزاری‌ها از پوشش تحرکات معترضان، نتوانسته‌اند به صورت مستقل این گزارش‌ها را تأیید کنند.عزاداری امام حسین، امام سوم شیعیان، از بزرگترین گردهمایی‌های مردمی غیردولتی در شهرهای مختلف ایران است و از این رو پیش‌بینی می‌شود که با وجود گذشت بیش از شش ماه از اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات، این عزاداری‌ها بار دیگر به صحنه نمایش قدرت معترضان در برابر نیروهای دولتی تبدیل شود.از سوی دیگر امسال تاسوعا و عاشورا، دو روز اصلی بزرگداشت امام حسین، با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری از حامیان جنبش اصلاح‌طلبی در ایران مقارن شده و با توجه به سرکوب مراسم‌هایی که در روزهای گذشته در یادبود آیت‌الله منتظری برگزار شده، انتظار می‌رود که علاقه‌مندان و هواداران این مرجع شیعه نیز در این دو روز در شهرهای مختلف ایران به برگزاری مراسم بزرگداشت برای وی اقدام کنند.

در همین حال یک شاهد عینی با تأیید درگیری‌ها در حوالی پل چوبی تهران، به رادیو فردا گفت که از حوالی ساعت ۱۱ که در مسیرهای مختلف خیابان انقلاب، حدفاصل چهارراه ولی عصر و پل چوبی تردد داشته است، شاهد ترافیک سنگین بوده و بر اساس مشاهداتش اتوبوس‌ها خط ویژه مملو از شهروندان معترضی بوده که در حال سر دادن شعارهای اعتراضی بوده‌اند.

وی گفت که در حوالی چهارراه ولی‌عصر نیروهای گارد ویژه با حمله به خودروهایی که به نشانه اعتراض بوق می‌زند پلاک این خودروها را می‌کندند.این شاهد عینی گفت که به ویژه در اطراف پل چوبی و چهارراه ولی‌عصر شاهد، ضرب و شتم مردم توسط نیروهای گارد ویژه بوده و همچنین از دستگیری برخی از معترضان توسط نیروهای دولتی خبر داد.

این شهروند تهرانی همچنین گفت که در حوالی دانشگاه تهران، به ویژه ورودی خیابان فخر رازی شاهد تجمعاتی بوده که در آن معترضان به سر دادن شعارهایی از جمله مرگ بر دیکتاتور پرداخته‌اند و یادآور شده که نیروهای دولتی موتورسوار هر جا که تجمعی شکل می‌گرفت، برای متفرق کردن جمعیت حاضر می‌شدند.وی در عین حال گفت که به دلیل برخوردهای صورت گرفته با معترضان، بسیاری از آنها سوار بر خوردوهای خود اقدام به سر دادن شعارهای اعتراضی می‌کردند و حجم خودروهای موجود در خیابان انقلاب یک «ترافیک سبز» را رقم زده بود.

این شاهد عینی گفت که بیشتر برخوردها با معترضان توسط گارد ضدشورش صورت گرفته ولی نیروهای لباس شخصی چماق به دست هم به صورت پراکنده حضور داشتند.یک شاهد عینی از مشهد هم با اشاره به اینکه امروز و فردا در دفتر آیت‌الله صانعی در مشهد مراسمی برای بزرگداشت آیت‌الله منتظری برپا است، گفت که پس از مراسم امروز دست کم یکی از شرکت‌کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این شاهد عینی همچنین گفت که نیروهای امنیتی با نصب دوربین از تمام کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، تصویر برداری کردند.در همین گزارش‌های رسیده از نجف‌آباد، زادگاه آیت‌الله منتظری، هم حاکی از آن است که تدابیر شدید امنیتی در سطح این شهر برقرار است و بر اساس گفته‌های یک شاهد عینی صبح امروز چندین نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
رادیو فردا

فیلم؛ پرتاب گاز اشک آور بسوی مردم در خیابان انقلاب

تیراندازی هوایی توسط مزدوران 5 دی

اوباشان زابلی معترضان تهرانی را قلع و قمع می کنند


به گزارش آژانس خبری تفتان چندين هتل در تهران پر از صدها اوباش و چماقدار از زابل، يزد، قم و جهرم هستند که برای ضرب و شتم و کشتار معترضان و تظاهرات کنندگان تاسوعا و عاشوا به تهران آورده شده اند.

شهرياری جلاد و نورا قاتل سردستگی اوباشان زابلی را بر عهده دارند.

درزابل نيز خبر اعزام زابليهای فالانژبه تهران روز چهارشنبه دوم ديماه بين مردم پخش شد.

۱۳۸۸ دی ۴, جمعه

دروغگويی و ياوه سرايی خبرگزاری فارس












به گزارش آژانس خبری تفتان خبرگزاری دروغ پراکن فارس به نقل از زابلیهای متجاوز و اشغلاگر دروغگو می نویسد که تعزیه خوانی و سینه زنی از مراسم تاریخی این منطقه است بیگانگان کافر و متجاوز و اشغالگر با جاهليت، بيهوده تلاش ميکنند تا "تعزيه خوانی" را که در واقع کار خرافه پرستان رافضی است، به عنوان يک "سنت جاودانه در سرزمين توحید و ایمان و دارالسنه يعنی در بلوچستان تاريخی، جا بزند در صورتیکه بلوچستان با چنین کارهای وحشیانه ای همیشه مخالف بوده است و مردم شریف این سرزمین هرگز به چنین خرافاتی اعتقاد نداشته اند تا برای کسی که 1000 سال پیش مرده سینه زنند و چاقو در جسمشان فرو کنند.

با کمال وقاحت و با ناديده گرفتن مذهب مان در شهرها و روستاهای بلوچستان، برای اشغالگران رافضی از برنامه های بی معنايی چون سينه زنی، زنجير زنی، قمه زنی و گريه وزاری خبر می دهند، به خبر زیر از فارس نیوز توجه نمائید.

تعزيه‌خواني يكي از سنت‌هاي جاودان منطقه سيستان
خبرگزاري فارس: ماه محرم با آن حال و هواي سحر‌انگيزش در سيستان و بلوچستان از راه مي‌رسد و عطر خوش حسيني را به مشام عزاداران اهل بيت (ع) مي‌رساند و تعزيه‌خواني يكي از سنت‌هاي جاودان منطقه سيستان اين سرزمين نخل و كوير است.

به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان، قيام حسيني نه تنها در يك پيكار و ستيز ميان اقليت حق و اكثريت باطل خلاصه نمي‌شود، بلكه يك پيام جاودانه الهي و انساني به ‌وجود آورده است كه در تمامي اعصار سبب كوتاه شدن دست مستكبران و ظالمان از دامان اسلام و انسانيت مي‌شود، امروز ما به ماهيت پيام و قيام شهدا نيازمنديم تا اسلام اصيل را حفظ كرده و باور‌ها را از هرگونه جهالت و ضلالت به دور نگه داريم و راه را براي حكومت جهاني مهدي موعود (ع) هموار كنيم.

در اين ماه عزادارن چه كوچك و چه بزرگ با دلي غمگين و جامعه سياه بر تن، تا پاسي از شب با اقامه عزاي حسيني به عشق سرور و سالار شهيدان در مساجد و تكايا به سوگ امام حسين (ع) مي‌نشينند.
واقعا اين حسين كيست كه بيشتر كودكان قبل از فرا رسيدن اين ماه در تب و تاب هستند كه چگونه با سنج‌ها و زنجيرهاي كوچك و با دستار سبزي كه بر روي آن نوشته شده «يا حسين مظلوم» براي سالار شهيدان به عزا مي‌نشينند، عاشورا نه تنها يك حادثه بلكه يك فرهنگ است، فرهنگي برخاسته از اسلام ناب محمدي(ص) كه نقش حياتي در استحكام انديشه‌هاي اسلامي دارد، ايام محرم در سيستان و بلوچستان هم از حال و هواي خاص خود برخوردار است، مردم اين ديار نيز چون ساير شيعيان در اين ماه به مساجد رفته و در غم سالار شهيدان كربلا به سوگ مي‌نشينند.

*عاشورا خون زنده‌ايست در رگ‌هاي جوامع اسلامي يك مدرس دانشگاه پيرامون ماه پيروزي خون بر شمشير به خبرنگار فارس در زاهدان مي‌گويد: عاشورا به‌ عنوان خون زنده‌ايست در رگ‌هاي جوامع اسلامي و براي هميشه و براي همه اعصار و نسل‌ها در جريان است و موجب حيات، شادابي و عدالتجويي انسان‌ها در اين 14 قرن شده است.

حبيب جديدالاسلام با بيان اينكه كربلا زمين مقدس فداكاري، رشادت، دلاوري و از خود‌گذشتگي است، بيان داشت: مراسمي كه در ايام محرم در كشور برگزار مي‌شود در استان سيستان و بلوچستان هم وجود دارد، به ‌طوري كه مردم اين منطقه و به ويژه خطه سيستان به دليل باورهاي اعتقادي، مراسم محرم را با عظمت و شكوه خاصي برگزار مي‌كنند.
در سيستان روزها قبل از فرا رسيدن اين ماه، عزاداران حسيني خود را آماده كرده و لباس‌هاي سياه بر تن مي‌كنند و با اين عمل خود را با بازماندگان كربلا، عاشوراي حسيني و مصيبت بزرگ تاريخ همدرد و همدل مي‌كنند.
وي مي‌افزايد: نوحه‌خواني و عزاداري در غم امام حسين (ع) و يارانش از مراسمي است كه از اول محرم به مدت هشت روز در مناطق مختلف سيستان برگزار مي‌شود، مردم در اين ايام ديد و بازديد‌ها را تعطيل كرده و خود را مقيد مي‌دانند كه تا پاسي از شب را در مساجد و هيئت‌هاي مختلف بگذرانند تا در غم اين مصيبت جانكاه تاريخي شريك باشند.
جديدالاسلام يادآور شد: هر شب پاي سخنراني‌هاي مختلف در اين زمينه مي‌نشينند و با تعريف قيام خونين كربلا در غم عزيزان اشك مي‌ريزند و با برپايي مجالس سينه‌زني، ياد تاسوعا و عاشورا را زنده مي‌كنند.
*تعزيه‌خواني يكي از سنت‌هاي جاودان منطقه سيستان
وي معتقد است: از نكات برجسته و بارز محرم و به ويژه عاشورا در سيستان، تعزيه‌خواني يا شبيه‌خواني بوده كه يكي از سنت‌هاي جاودانه و ماندني در اين منطقه است. جديدالاسلام گفت: البته به دليل فني بودن اين مراسم، كساني كه نقش مخالف و موافق اين جرايان را ايفا مي‌كنند بايد از توانايي و تسلط خاصي برخوردار باشند زيرا هر كسي نمي‌تواند اين نقش‌ها را بازي كند و بيشتر افراد با ذوق و خوش‌صدا، براي اين كار انتخاب مي‌شوند به همين علت است كه برگزاري اين مراسم در همه روستاهاي سيستان امكانپذير نيست.
وي افزود: همه ساله مراسم عزاداري امام حسين (ع) با شبيه‌خواني آغاز مي‌شده و اكنون نيز ادامه دارد كه بيشتر در روستاهاي قلعه‌نو، سه‌كوهه و دولت‌آباد و بنجار شهرستان زابل اين آيين برگزار مي‌شود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان بيان داشت: اكثر شبيه خوان‌ها در شهر زندگي مي‌كنند و با فرا رسيدن ماه محرم خود را به روستاها رسانده تا بتوانند مراسم شبيه‌خواني را اجرا كنند، آنها از چند روز قبل خود را براي عزاداري آماده كرده و وسايل مورد نياز اين مراسم را تهيه مي‌كنند.

وي گفت: از دير‌باز مرسوم بوده است كه روز هشتم محرم، تعزيه حر، در روز تاسوعا، تعزيه آقا ابوالفضل (ع) و در روز عاشوراي حسيني، تعزيه شهادت امام حسين (ع) و علي‌اصغر (ع) و علي‌اكبر (ع) برگزار ‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تعزيه عاشورا در غروب آن روز برگزار مي‌شود و سيستان در حزن و اندوه فراوان فرو مي‌رود، به دنبال آن آتش زدن خيمه‌ها و اسارت بازماندگان كربلا، از صحنه‌هاي دردناك تعزيه غروب عاشوراست كه در آن زمان آسمان سيستان با موجي از اندوه و ماتم همراه است.

*شب يازدهم محرم و مراسم شام غريبان
وي سپس به مراسم شب شام غريبان در سيستان اشاره كرد و افزود: اين مراسم در شب يازدهم ماه محرم به ياد فرزندان آقا امام حسين (ع) برگزار مي‌شود. جديدالاسلام ادامه داد: در روزگاران ‌نه چندان دور در بعضي از روستاهاي سيستان كه از نظر علمي و فرهنگي در سطح بالاتري قرار داشتند، رسم بر اين بود كه جوانان و نوجوانان روستاها هر چهار يا پنج نفر در شب شام غريبان دور هم جمع مي‌شدند و دايره‌هاي كوچك تشكيل داده و اشعار حزن‌انگيز مي‌خواندند، اين صحنه از صحنه‌هايي است كه به نظر مي‌رسد از مراسم مخصوص عزاداري در سيستان باشد كه متاسفانه امروزه آنچنان از حضور جوانان خبري نيست.

وي در ادامه بيان كرد: ريشه تعزيه‌خواني به چندين سال قبل بر‌مي‌گردد و مردم اين ديار خود را مقيد مي‌دانند كه اين سرمايه غني فرهنگي را از دست ندهند تا هويت فرهنگيشان همچنان حفظ شود.
در ادامه مدير كل سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در اين زمينه به خبرنگار فارس در زاهدان گفت: در سيستان و بلوچستان به‌خاطر اينكه عموم مردم اعم از شيعه و سني ارادتمند اهل بيت (ع)‌ هستند، مراسم سوگواري از شكوه خاصي برخوردار است. حجت‌الاسلام صفر قربانپور افزود: در سيستان و بلوچستان 600 هيئت مذهبي در مساجد، تكايا، حسينيه‌ها و محلات مراسم سوگواري سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) را برگزار مي‌كنند.
وي بيان داشت: همچنين 660 ملبغ اعزامي، 70 روحاني هجرت و مستقر و حدود 200 روحاني بومي منطقه سيستان و بلوچستان امور تبليغات ديني و ارشاد در ايام سوگواري را به‌عنوان انجام وظيفه تبليغي و ديني با اخلاص كامل انجام مي‌دهند.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي زاهدان نيز ضمن تشريح اقدامات فرهنگي اين اداره كل در ايام ماه محرم اظهار داشت: سيستان و بلوچستان نيز همانند ديگر استان‌هاي كشور، در راستاي عزاداري آقا امام حسين (ع) از اول محرم حال و هواي خاصي به خود گرفته و تمام شهرها، روستاها، خيابان‌ها و كوچه‌ها عزادار امام حسين (ع) هستند.
محمود خواجه محمودي بيان كرد: اداره كل ارشاد اسلامي استان در تمامي شهرهاي استان براي عزاي آقا امام حسين (ع) در ماه محرم مراسم خاصي را پيش‌بيني كرده كه برگزاري مجالس عزاداري با بهره‌مندي از سخنراني و مرثيه‌سرايي، برگزاري شعر عاشورايي، كارگاه‌هاي نقاشي براي كودكان و نوجوانان با موضوع محرم، نمايشگاه عكس با موضوع محرم، استفاده از هنر تعزيه‌خواني براي ياد‌آوري صحنه‌هاي كربلا در شهرستان‌هاي زابل، زاهدان و زهك، چاپ و انتشار آثار شاعراني كه در عزاي شهيدان كربلا سروده‌اند، توزيع كتاب بين مخاطبان براي آشنايي آنها با زندگي و سيره امام حسين (ع)، همايش نماز و معراج در شهرستان سراوان، برپايي محفل شبي با قرآن، نمايشگاه هنرهاي تجسمي و نقاشي با موضوع كربلا و برگزاري نمايشگاه آثار هنرمندان در ارتباط با واقعه عاشورا در شهرستان زابل از جمله اين برنامه‌هاست

برخيز تو اي زاده ي مردان دلاور


اي ملك دل آزرده ي پابسته به زنجير

اي رهروي بي قافله ي دل داده به تقدير

اي بنشسته به درياي غم و ماتم و ترديد

اي ايل غريب اي سر سودا زده برخيز

آسوده دلانيم در اين برهه ايام

فرداي رهايي سبب شور تو خواهد

تا چند نشيني تو به اميد زمانه

اين بندبدانديش همه فرياد تو خواهد

دزدان و ددان بر سر ما سايه فكندند

اين قوم ستمكش همه طوفان تو خواهد

اي داغ جگرديده ي شبهاي سياهي

اي سوته دل ساده دل رو به تباهي

اي مرد خدا ، اختر تابنده چو خورشيد

اين ديو ستمگر همه پيكار تو خواهد

اين سوز شبان اختر تابان تو خواهد

اين جور و ستم تيغه بران تو خواهد

مرداب نشينيم در اين بند اسارت

اين كاخ ستمگر همه سيلاب تو خواهد

برخيز تو اي زاده ي مردان دلاور

اين كوه و كمر غرش شيران تو خواهد




يارمحمدزهي - خاش

در ادامه کشتار کاسبکاران مرزنشین یک نفر کشته و دو تن مجروح شدند



خبرگزاری هرانا - حقوق ملی: کشتار همیهنان مرزنشین کرد، برای نیروهای انتظامی به کاری روزانه تبدیل شده و در ادامه این کشتارها یک مرزنشین کرد کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شده اند.

به گزارش کمیته کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب چهارشنبه مورخه 2 دیماه نیروهای انتظامی در منطقه مرزی " دوله تو " از توابع سردشت تعدادی از مرزنشینان محروم کرد که از روی ناچاری اقدام به حمل کالای خارجی از جمله چای و لوازم صوت و تصویری می کردند به گلوله می بندند که بر اثر این تیراندازی یک شهروند کرد به نام " عثمان شریف پور " به دلیل اصابت گلوله و خونریزی شدید ، کشته می شود و دو نفر دیگر نیز به شدت زخمی می شوند.

متاسفانه بعد از انجام این کشتار نیروهای انتظامی با کمال بی رحمی و دور از اخلاق انسانی به طور وحشیانه حیوانات بارکش را به رگبار می بندند و تعدادی از این حیوانات را نیز قتل و عام می کنند.

لازم به ذکر است کشتار هموطنان مرزنشین کرد در طول چند روز گذشته وارد فاز گسترده یی شده بطوریکه در طول چند روز گذشته طی تیراندازی نیروهای انتظامی چهار نفر کشته و پنج نفر نیز زخمی شده اند.

با وجود اینکه به دلیل فقر اقتصادی و بیکاری فزاینده موجود در مناطق مرزی غرب کشور، تنها منبع درآمدی مردم این مناطق از طریق حمل و انتقال لوازم همچون صوت و تصویر ، پارچه و آرایشی به داخل شهرهای مرزی تامین می شود ولی آمار کشتار مرزنشینان غرب کشور در مقایسه با مرزهای شرق کشور که دروازه ورود مواد مخدر به ایران دهها برابر است و با تشکیل مرزبانی غرب کشور در طول هفته های گذشته این روند روز به روز گسترش پیدا کرده است
منبع خبر : خبرگزاری هرانا

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

به آتش کشيدن سکوی اعدام توسط مردم سيرجان

اطلاعیه جدید جنبش مقاومت جندالله


به نام خدا
بدینوسیله جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) به اطلاع عموم مردم می رساند که سپاه پاسداران پس از شکست رویکرد سرکوب و خشونت در راستای تثبیت و تداوم استعمار و استثمار بلوچستان به رویکردی جدید روی آورده است که بالحق این رویکرد باید رویکرد " مکر " نامیده شود و با همین عنوان برای مردم تشریح گردد.
سپاه پاسداران با توسل با رویکرد فرهنگی و نرم و با اعلام طرح محرومیت زدائی از بلوچستان می خواهد مردم را از مبارزه دور کرده و به استعمار و استثمار بلوچستان ادامه دهد البته جنایتها و تبیعیض ها و تحقیرها کما کان وجود دارند و این رویکرد نرم فقط برای فریب دادن مردم انجام می گیرد تا از مبارزه دور شوند و مانعی بر سر راه سیاستهای سپاه پاسداران نشوند ، که این رویکرد پاسخ و تقابلی چون خود می طلبد ، البته مردم بلوچ امروز به اوج بیداری دست یافته اند و گول دروغها و مکرهای سپاه پاسداران را نخواهند خورد.
سپاه پاسداران توسط رسانه های دروغپراکن خود چنین تبلیغ می کند که جنبش مقاومت جندالله نمی خواهد بلوچستان توسعه یابد و یا به رشد اقتصادی دست یابد و عملیاتهای جنبش در این راستا انجام می گیرد و بسیاری از مزدوران رژیم هم به نیابت از وزارت اطلاعات و سپاه چنین تبلیغ می کنند در صورتیکه جنبش جندالله خواهان توسعه همه جانبه بلوچستان است و نه تنها مخالف محرومیت زدائی نیست که یکی از علل مبارزه ، فقر و عدم توسعه اجباری بلوچستان توسط رژیم می باشد و شاید سپاه که از نفرت عمومی نسبت به رژیم وحشت کرده است اقداماتی در راستای محرومیت زدائی انجام دهد همانگونه که متجاوزان در هر جای جهان برای اینکه چهره خوبی از خود به نمایش بگذارند و مردم را از قیام بازدارند اقداماتی از این قبیل انجام می دهند اما سوال اساسی این است که چرا این برنامه و توسعه توسط سپاه پاسداران که یک نهاد نظامی است انجام می گیرد در صورتیکه توسعه منطقه باید بدست مردم و یا نمایندگان مردم انجام گیرد ، و انجام این برنامه توسط سپاه آن را مشکوک نشان می دهد و پرده از دروغ و مکر سپاه پاسداران بر می دارد و حقیقت این است که رژیم تهران عمدا بلوچستان را عقب نگه داشته است و وحشت از آن دارد که توسعه بلوچستان و رشد اقتصادی و علمی آن به مردم بلوچ اعتماد به نفس داده و راه مبارزه را برای آنان هموار نماید و اگر واقعا رژیم خواهان توسعه بلوچستان است چرا به آموزش و پرورش توجه نمی دهد و چرا تاکنون فرزندان بلوچ در کپر درس می خوانند و چرا دانش پژوهان بلوچ در گزینش دانشگاه مورد تبیعض قرار می گیرند و نمی توانند به دانشگاه راه یابند و چرا تحصیل کردگان بلوچ نمی توانند در ادارات استخدام شوند و به کارهای پستی همچون قاچاق کالا از آن سوی مرز روی می آورند و این خود بر ذهنیت دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بدی گذاشته و انگیزه تحصیل را از آنان می گیرد و آیا توسعه بلوچستان عبارت است از ساختن یک جاده و راه آهن و چند مرکز موقت بهداشتی و.. اگر چنین است پس انگلیسهای نیم قرن پیش در بلوچستان راه آهن و جاده ساختند .... بنابراین باید ملت بلوچ بلوچستان را به همان انگلیسها می دادند که حداقل مسجد و مدرسه دینی تخریب نکردند بلکه در بسیاری از راهها با هزینه خود مسجد ساختند.
توسعه بلوچستان تجلیل از چند سردار نیست بلکه توسعه بلوچستان در گرو رشد علمی و اقتصادی پایدار و آن هم بدست خود مردم بلوچ است و اگر واقعا رژیم خواهان محرومیت زدائی از بلوچستان است به جای اینکه نظامیان جنایتکار را که تاریخی جز جنایت و کشتار و خونریزی نداشته اند چنین مسئولیتی دهد به راهکارهای ارائه شده توسط جنبش مقاومت جندالله عمل نماید و قدرت سیاسی و نظامی بلوچستان را به مردم بلوچ که مالکان بلوچستان هستند محول نماید تا توسعه بلوچستان بدست مردمان بلوچ رقم خورد و سپاه پاسداران نمی تواند با ساختن چند سد و چند مرکز بهداشتی و چند جاده مردم بلوچ را بفریبد و تمامی طرحهای استعماری نهایتی جز شکست ندارند و اعتماد بر مردم است که راه زندگی مسالمت آمیز و امنیت و آرامش را فراهم می آورد و تا زمانیکه رژیم تهران حق مردم را ندهد و به آنان اعتماد نکند و قدرت سیاسی و نظامی منطقه را به آنان ندهد هرگز امنیت و آسایش به منطقه بازنخواهد گشت.
لذا جنبش مقاومت جندالله به رژیم توصیه می کند که به جای هزینه کردن ملیاردها دلار در راه تثبیت استعمار و استثمار و استخدام مزدور و مخبر و بنای دیوار مرزی و کانال کشی و ... ، به مردم بلوچ اعتماد کنند و قدرت سیاسی و نظامی بلوچستان را که حق مردم بلوچ است به آنان برگردانند و بدین صورت خود به خود امنیت در بلوچستان تضمین خواهد شد.
البته سپاه پاسداران در رویکرد " مکر " نمی خواهد سرنوشت ملت بلوچ را به خود این ملت بسپارد بلکه با دادن چند امتیاز ظاهری و زود گذر و ساختن چند موسسه و خانه بهداشت و سد و جاده می خواهد مردم را بفریبد اما بالیقین بدانند که این راه با شکست مواجه خواهد شد و بهتر است تاریخ را مطالعه کنند و بیخودی وقت خود را تلف نکنند.


لازم به ذکر است که جنبش مقاومت جندالله در کنار فعالیتهای نظامی خود مقابله با رویکرد جدید سپاه پاسداران را جزو برنامه های خود قرار داده است و برنامه های جدید سپاه را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است و در این راستا چشم به یاری دانشگاهیان و روشنفکران و اندیشمندان و جامعه شناسان بلوچ و اهلسنت دوخته است تا با بررسی دقیق برنامه های سپاه در کوتاه مدت و بلند مدت راههای مقابله با آن را دریابند و جنبش را در این نبرد یاری دهند.
جنبش مقاومت مردمی جندالله

ازخودمختاری به فدراليسم، پيشرفت يا عقب گرد؟



ازخودمختاری به فدراليسم، پيشرفت يا عقب گرد؟
۳۱ سال پيش که در ايران انقلابی صورت گرفت، ملتهای در بند اين کشور متصورگشتند که ديگر بندهای اسارت برای هميشه ازدست وپايشان گسسته شده وآزادی خود را بازيافته اند. کردها که ازقبل آمادگی داشتند، پاسگاهها وپادگانهای کردستان را خلع سلاح کرده و کنترل منطقه را بدست گرفتند. درترکمن صحرا، شوراهای دهقانی شکل گرفتند و درتشکلی بنام "کانون فرهنگی ـ سياسی خلق ترکمن" گرد آمدند. بلوچستان وضعيت ضعيف تری داشت وفاقد تشکل ملی و مستقل بود. نيروهای سياسی بلوچ که عمدتاً جوان بودند، به سازمانهای سياسی ايرانی ملحق شدند تا ازاينطريق بتوانند به بلوچ وبلوچستان خدمتی کرده باشند.
شعاری که آنزمان توسط احزاب وسازمانهای مناطق ملی درکردستان وبلوچستان وترکمن صحرا تبليغ ميشد، عمدتاً "خودمختاری برای کردستان، بلوچستان و... ودمکراسی برای ايران" بود. سازمانهای ايرانی که ملت فارس را نمايندگی ميکردند و دارای ديدگاههای چپی بودند، از اين هم فراتر رفته و " خودمختاری تا سرحد جدائی" را حق مسلم خلقهای ايران ميدانستند. يعنی ملتهای ساکن ايران، در صورتيکه بخواهند، ميتوانند از ايران جدا شده ودولت ملی خويش راتشکيل دهند.
چند ماهی از سرنگونی حکومت پهلوی نگذشته بود، که بر عليه ملت کرد جهاد اعلام شد و از زمين وهوا مورد حمله قرار گرفت. پس از آن نوبت به ترکمن ها، بلوچها و عربها رسيد و بدينوسيله رؤيای آزادی طلبانه ملتهای ايران نقش بر آب شد. احزاب و سازمانها به تبديل شيوه های مبارزاتی خويش پرداختند و شعار خودمختاری همچنان درسرلوحه خواسته های ملی آنان قرار داشت. شورای ملی مقاومت که در پاريس تشکيل شد، خودمختاری را برای ملتهای ايران، بخصوص ملت کرد پذيرفت. خودمختاری در تعريف لغوی آن مترادف است با استقلال. يعنی ملتی حاکم برتعيين سرنوشت خويش است و تمام امور را خود دردست دارد و بالا سری برايش وجود ندارد. و در صورتی که بخواهد، ميتواند کشور مستقل ملی خود را تشکيل دهد.
اپوزيسيون ايرانی که از انقلاب سريع دوم مأيوس شد، به انشعاب و پراکندگی دچارگشت. احزاب و سازمانهای وابسته به ملت فارس که عمدتاً در اروپا و آمريکا فعاليت دارند، به جای اينکه از محيط پيرامون بياموزند و دمکرات تر شوند، بيشتر دگم شده و در گرداب شوونيسم فارس درغلطيدند. خواه اين نيرو چه چپ باشد و يا راست، فرقی نميکند. همه از ايران بزرگ سخن ميگويند و مخالف خواسته های ملی ديگران در ايران هستند.
تا اينکه چند سال پيش، "کنگره ملتهای ايران فدرال"، توسط احزاب و سازمانهائی از کردستان، بلوچستان، اهواز، ترکمن صحرا و آذربايجان تشکيل شد. اين جبهه، همانطور که از نامش پيداست، در راستای برقراری ايرانی که به صورت فدراليسم اداره شود، تلاش خواهد کرد. فدراليسم عبارت است از خارج ساختن قدرت از مرکز و تقسيم آن در بين مناطق فدرال ازجمله بلوچستان، کردستان، فارسستان و غيره.
با وجوديکه چندين سال از تأسيس و مبارزه اين کنگره ميگذرد، هيچ فارسی حاضر نشده با آنان وارد مذاکره شود و يا به آنان بپيوندد. در ايران فدراليسمی وجود نخواهد داشت، مگر اينکه فارس نيز در آن سهيم باشد. فارسها اين کنگره رابه هيچ ميگيرند و توقع دارند تا ديگران هژمونی آنان را بپذيرند، نه اينکه با سايرين حقوقی مساوی داشته باشند.
ايده فدراليسم در بين اين جريانات، زمانی شکل گرفت که آمريکا به عراق حمله کرد و حکومت صدام حسين را درآن کشور از قدرت به زير کشيد و زمينه برای اداره عراق به سيوه فدرال مهيا گشت و سپس کنگره آمريکا بودجه ای به منظور دمکراتيزه ساختن ايران اختصاص داد. اين بودجه قرار شد تا بين اپوزيسيون ايرانی تقسيم شود.
احزاب و سازمانهائی پنداشتند که آمريکا به کسانی کمک خواهد کرد تا در راستای وحدت اپوزيسيون ايرانی کار کنند و نه تفرقه و تشتت. لذا نيروهائی که قبلاً شعارهای مثبت تری در رابطه با منافع ملی مردم خود ميدادند، يک شبه به عبارتی ديپلومات شده و به ريسمان فدراليسم که در حقيقت يک فاز عقب تر از شعار خود مختاری است، چنگ انداختند. اين نيرو دربين هواداران خود چنين تبليغ ميکند که شعار خودمختاری، شعاری عقب افتاده است و آنان کشف جديدی نموده اند که بسيار مترقيانه تر و منطبق با شرائط کنونی منطقه است، زيرا آمريکا و غرب از خودمختاری و استقلال حمايت نمی کنند. مواردی که اصلاً سنديت ندارند و جهت سرگرم ساختن افرادی طرح و بيان ميشوند.
آمريکا و هم پيمانانش درمنطقه به دنبال حفظ منافع خويش هستند و کاری به اين ندارند که چه کسی حافظ منافعشان باشد. آنها ممکن است در منطقه ای، از تفرقه حمايت کنند و درجائی ديگر ازوحدت. با نگاهی به ۲۰ سال گذشته، درمی يابيم که کشورهای زيادی در جهان متولد شدند که ۳۰ سال قبل هيچکس فکر آنرا درسر نميپروراند و هم آمريکا و هم اروپا از اين روند حمايت کردند. ايران و پاکستان نيز برای ديگران مقدس نيستند، بجز فارسها و پنجابی ها.
فارسها پس از انقلاب، بلوچستان را به جهنمی برای ملت بلوچ تبديل کردند. دهها هزار کشته و اعدامی، اسير وشکنجه شده، دست و پا بريده، ترور، بيکاری، فقر و محروميت، از کار برکنار شده، از تحصيل بازداشته، تحقير و... دست آورد انقلاب اسلامی برای ملت بلوچ بوده است. مردم بلوچ هيچ خواست و توقعی از اين جانيان ندارند. ملت فرياد ميزند که دست از سرمان برداريد وگورتان را از سرزمينمان گم کنيد و....
اما بعيد به نظر ميرسد که فارس برخورداری ازحقوقی مساوی با ملت بلوچ، کرد و... را براحتی بپذيرد، مگر آنکه اين خواست به زور برآنها تحميل شود. سالهاست که درآمد نفت عرب را به جيب زده. منابع زيرزمينی بلوچ را به تاراج برده. محصول زمين ترکمن را برای خود انبار کرده و.... حال چگونه تن به فدراليسم خواهد داد؟
وانگهی، ايران را نبايد با هيچ کشور ديگری مقايسه کرد. فارسها دارای خصوصيات فرهنگی و مذهبی خاصی هستند که آنان را از ديگران متمايز ميسازد. حد اقل در ۱۰۰ سال اخير، نيروهائی بوده اند که خواهان تغيير درجامعه بوده و دراين راستا مبارزه کرده اند، اما ميبينيم که اوضاع روز به روز بدتر ميشود و دمکراسی و احترام به حقوق بشر به تمسخر گرفته ميشوند. تشکيل فدراليسم با اين ملت، زنجير ديگری خواهد شد برپای ملتهای ستمديده ايران.
کريم بلوچ
23- 12-2009



اعتراض به اجرای حکم اعدام دو نفر در استان کرمان تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.
روز چهارشنبه، 23 دسامبر (2 دی)، خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام استانداری کرمان گزارش کرد که در جریان درگیری بین ماموران امنیتی و معترضان به اجرای حکم دو محکوم به اعدام در شهرستان سیرجان، در استان کرمان، دو نفر کشته و تعدادی زخمی شده اند.
جواد کمالی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است که روز گذشته هنگام اجرای حکم دو نفر محکوم به اعدام در شهرستان سیرجان، "توسط برخی افراد به نیروهای انتظامی مستقر در محل حمله می شود و اعدامی ها را می ربایند و از منطقه دور می کنند."
آقای کمالی اتهام این دو محکوم به اعدام را بیش از سی مورد سرقت مسلحانه عنوان کرده است.
به گفته این مقام استانداری کرمان، پس از ربوده شدن این دو نفر، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی وارد منطقه می شوند و می توانند افراد متواری را در روستای اکبر آباد در اطراف سیرجان دستگیر و "به منظور اجرای حکم به مجرای قانونی هدایت کنند."
آقای کمالی گفته است که در "مرحله دوم" و قبل از رسیدن محکومان به محل اجرای حکم، ماموران نیروی انتظامی مستقر در محل اعدام هدف حمله افراد مسلح به سلاح گرم قرار می گیرند و بین دو طرف درگیری روی می دهد.
معاون استاندار کرمان گفته است که در این درگیری، دو تن از افراد مسلح کشته و تعدادی زخمی می شوند اما در مورد صدمات احتمالی به نیروهای انتظامی و امنیتی که به گفته وی هدف حمله مسلحانه قرار گرفته بودند جزئیاتی ارائه نداده و تنها گفته است که خساراتی به خودروهای نیروی انتظامی در محل وارد شد و حملاتی به ضابطان اجرای حکم صورت گرفت که در دست بررسی است.
به گفته آقای کمالی، زخمی های این حادثه، که تعداد آنان به بیست و پنج نفر می رسید، به بیمارستان منتقل و اکثر آنان به سرپایی درمان شدند اما تعدادی نیز بستری هستند که وضعیت اکثر آنان مناسب است.
این مقام استانداری گفته است که برای آرام کردن اوضاع شهر، شورای تامین شهرستان و استان تشکیل شد و دست به تمهیداتی زد که در نتیجه، وضعیت منطقه به حالت عادی بازگشته است.
وی گفته است که "حکم اعدام با اندکی تاخیر" اجرا شد و با تاکید براینکه شناسایی و دستگیری عوامل جلوگیری از اجرای حکم اعدام در دستور کار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته، افزوده است که "انجام اینگونه اقدامات غیرقانونی، در جلوگیری از اجرای قانون، برای هیچکس سود و ثمری ندارد."
در عین حال، آقای کمالی در مورد زمان اجرای حکم اعدام و اینکه که آیا اعدام این دو نفر سرانجام در ملاء عام برگزار شد یا نه اطلاعات دیگری نداده است.
شورش در محل اعدام
صبح روز گذشته گزارش شد که هنگام اجرای حکم اعدام دو نفر در شهرستان سیرجان، حاضران در محل اعدام، که این خبرگزاری آنان را تعداد کثیر بستگان محکومان توصیف کرد، دست به اعتراض زدند و با پرتاب سنگ و حمله به محل برپایی چوبه دار، این دو نفر را رها کردند و با خود بردند.
گزارش های بعدی حاوی اطلاعات متفاوتی در مورد جزئیات این حادثه و تحولات پس از آن بود.

برخی مجازاتهای رایج در ایران ظالمانه و غیرانسانی توصیف شده است
در نخستین گزارش، که خبرگزاری فارس با ذکر اسامی کامل دو محکوم به اعدام آن را منتشر کرد، آمده بود که هنگام اجرای حکم در ملاء عام در سیرجان، بستگان این دو نفر با "سرو صدای زیاد و فحاشی به مسئولان"، منتظر اجرای حکم ماندند و به محض اجرای حکم، با سنگباران محوطه اعدام، توانستند "اجساد" دو نفر را بربایند و با خود ببرند.
در این گزارش، ضمن تایید اینکه ماموران انتظامی حاضر در محل برای مقابله با معترضان به شلیک هوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت ورزیدند، آمده بود که "گفته می شود یکی از [اعدامی ها] هنوز زنده است."
پس از متواری شدن محکومان به اعدام، خبر تشکیل شورای تامین شهر سیرجان، که ظاهرا حاکی از نا آرامی هایی در محل بود، و به جریان افتادن اقدامات اطلاعاتی و امنیتی برای یافتن افراد متواری انتشار یافت هر چند ظاهرا مقامات محلی از اظهار نظر درباره این واقعه خودداری می ورزیدند.
ساعاتی بعد به نقل از مدیرکل روابط عمومی دادگستری استان کرمان گزارش شد که ماموران انتظامی توانسته اند دو محکوم متواری را هنگام فرار از سیرجان به سوی بندرعباس در روستای اکبرآباد دستگیر کنند.
گزارش های بعدی در خبرگزاری های مختلف، ضمن تاکید بر تصمیم مقامات به اجرای حکم در بعد از ظهر سه شنبه، حاکی از بازداشت افرادی بود که در رها کردن محکومان از طناب دار و فراری دادن آنان دست داشتند.
از نظر شمار صدور و اجرای احکام اعدام در سطح جهان، ایران، با جمعیتی حدود هفتاد و پنج میلیون نفر، در رده دوم پس از چین، با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، قرار دارد و دادگاه های جمهوری اسلامی برای تعداد قابل توجهی از جرایم به صدور حکم اعدام مبادرت می کنند.
در این کشور، صدور حکم اعدام برای مجرمان نوجوان نیز رواج دارد که همراه با کثرت اعدام ها و اجرای مجازات هایی که برخی حقوقدانان به استناد معاهدات بین المللی، آنها را ظالمانه و غیرانسانی می دانند، مورد اعتراض مدافعان حقوق بشر بوده است.
با اینهمه، این نخستین باری است که یکی از خبرگزاری های داخلی ایران گزارشی را از اقدام اعتراضی حاضران در محل اعدام به اجرای حکم و موفقیت معترضان در نجات، هر چند موقتی، جان محکومان منتشر می کند.
این گزارش به طور گسترده توسط خبرگزاری های بین المللی گزارش شده و در رسانه ها انعکاس یافته است.


bbc

حمله وحشیانه به مردم در مراسم آیت الله منتطری در اصفهان

سایت جنبش راه سبز: ماموران نظامی و امنیتی استان اصفهان به همراهی لباس شخصی ها از صبح امروز درگیری های گسترده و پراکنده ای را با مردم معترض شهر اصفهان داشته اند. نقطه و کانون اصلی این درگیری در مقابل مسجد سید واقع در خیابان سید این شهر آغاز شد.
قرار بود که از صبح امروز مراسم بزرگداشتی از سوی آیت الله طاهری به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی منتظری در این مسجد برگزار شود اما صبح امروز و پیش از برگزاری این مراسم صدها نیروی نظامی و امنیتی به همراهی صدها لباس شخصی در اطراف این مسجد تجمع کردد که موجب درگیری های شدید مردم و نیروهای حکومتی شد.
گفته می شود تا این ساعت چندین نفر بازداشت شده اند و بر اثر درگیری ها عده زیادی نیز زخمی شده اند.
پلیس نیز با همه تجهیزات خود و خودروهای مخصوص حمل و نقل بازداشتی ها مستقر شده است.
مردم شعارهایی چون" خامنه ای قاتله ولایتش باطله" و " امام زمان خودش میاد نایب زوری نمیخواد" سر می دهند و پلیس با خشونت تمام سعی در متفرق کردن مردم دارد.
پرتاب گاز اشک آور
نیروهای نظامی که از صبح امروز برخوردهایی شدید با مردم معترض شهر اصفهان داشته اند از ساعتی پیش و برای متفرق کردن جمعیت انبوه مردم اصفهان از گاز اشک آور استفاده می کنند.
حجم شلیک گاز اشک آور بسیار بالاست و علاوه بر آن نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی نیز با باتوم ، زنجیر، سنگ و چماق به شدت مردم ناراضی را ائم از زن و کودک مضروب می کنند.
برخی از شهروندان اصفهانی گفته اند که این افراد نه از اعضای بسیج و سپاه هستند و نه نظامی و امنیتی، بلکه همانگونه که ظاهر آنها نیز نشان می دهد جزو اراذل و اوباش محلات حاشیه شهر هستد.
هم اکنون خیابان سید بسته شده و به ماشین ها اجازه ورود به این خیابان داده نمی شود. اما در خیاباهای اطراف سرنشینان اتوموبیل ها با به صدا درآوردن بوق ماشین خود اعتراض خود را نسبت به عملکرد پلیس و نیروهای لباس شخصی و ابراز می کنند.
برخورد با زنان بسیار شدیدتر گزارش شده است، که مثال این برخودها در سیزده آبان تهران رخ داد.
از شهر نجف آباد نیز خبرهایی مبتنی بر نا آرامی گزارش شده است.

بخش فارسی رادیوی عربستان سعودی


اوقات پخش برنامه های فارسی: ۶ تا ۹ شب به وقت مکۀ مکرمه - ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ شب به وقت تهران - ۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ به وقت کابل - ۸ تا ۱۱ به وقت اسلام آباد و دوشنبه
در راستای اطلاع رسانی سالم اسلامی بخش فارسی رادیوی عربستان سعودی با برنامه های گوناگون اسلامی و فرهنگی در خدمت شما عزیزان می باشد. شما میتوانید برنامه های تفسیر قرآن کریم، ترجمه و شرح احادیث رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم، سیرت پیامبر بزرگوار اسلام وبرنامۀ عقیدۀ جاویدان، چگونه به اسلام هدایت شدم، فرهنگ گفتگو، سراب شبهات در شاهراه حقیقت، ترجمۀ فارسی خطبه های حرمین شرفین، اعجاز علمی در قرآن کریم، اقتصاد در اسلام، تاریخ اسلام، سیرت صحابۀ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم، اسلام وخانواده، شعر و ادب، صحت و معلومات عمومی، مسابقۀ فرهنگی، اخبار جهان اسلام و دها برنامۀ متنوع دیگر را همه روزه از ساعت:
۶ تا ۹ شب به وقت مکۀ مکرمه
۶:۳۰ تا ۹:۳۰ شب به وقت تهران
۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ به وقت کابل
۸ تا ۱۱ به وقت اسلام آباد و دوشنبه
بر روی موج کوتاه ۴۱ متر برابر با ۷۲۴۰kh
همچنین بر روی ماهواره نایل سات با کیفیت عالی
يا به طور مستقیم از طريق انترنت در این لینک بشنوید.
http://www.saudiradio.net/LinksRedirect.aspx?cid=6
شما می توانند برای بهتر شدن برنامه های فارسی نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با مسئولین بخش فارسی رادیوی عربستان سعودی در میان بگذارید.
آدرس پستی: جده عربستان سعودی ص ب (صندوق پستی) ۲۱۱۶۱ بخش فارس رادیوی عربستان سعودى
شماره تلفن ۰۰۹۶۶۲۶۴۷۶۲۲۲ داخلی ۲۴۲۵
فاکس یا نمابر ۰۰۹۶۶۲۶۴۷۶۲۲۲ داخلی ۲۴۱۰
ايميل: Email: fa@saudiradio.net.sa

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

بنياد مسکن فارس" دزد و کلاهبردار از آب در آمد."


به خير زير به نقل از ايسنا توجه کنيد و خودتان قضاوت کنيد.


"
فرماندار نيكشهر در جلسه شوراي اداري بخش لاشار اين شهرستان با تاكيد بر اطلاع رساني بيشتر از خدمات دولت توسط شوراهاي اسلامي به مردم گفت: با توجه به عمق محروميت بالا نمي توان در مدت كوتاه مشكلات را حل كرد بلكه براي انجام اين كارها به زمان نياز است.

چاكرزهي افزود: قرار گرفتن نيكشهر و بخش لاشار در محور ترانزيت چابهار ـ ميلك و راه آهن اين شهر و بخش را از بن بست خارج مي كند.

وي اظهار داشت: در طول دولت نهم و ابتداي دولت دهم اعتبارات كلاني براي عمران و آباداني اين شهرستان اختصاص پيدا كرده است كه سهم بخش لاشار از كل اعتبارات 20 درصد بوده است.

فرماندار نيكشهر همچنين با تاكيد بر اتمام پروژه نيمه تمام خواستار جذب اعتبارات و هزينه به موقع آنها شد.

وي با بيان اينكه در تمامي موارد مختلف كارهاي بزرگي صورت گرفته است افزود: كپرزدايي، احداث بيمارستان 64 تختخوابي، ورزشگاه 2000 نفري، جاده ترانزيت، اتصال بخش فنوج به كرمان، اتصال بخش بنت به زر آباد و هرمزگان و پروژه هاي بزرگ پست 230 كيلو ولت برق را ازجمله كارهاي بزرگ دولت نهم و دهم عنوان كرد كه در اين شهرستان اجرا و يا درحال اتمام است.

وي هدف از برگزاري جلسه در مركز بخش لاشار را آشنايي بيشتر مسئولان با مشكلات مردم و شنيدن مشكلات رو در رو و حل بهتر آنها عنوان كرد.

بلوچزهي رئيس شوراي اسلامي بلوچستان نيز با انتقاد از عملكرد ستاد بنياد مسكن استان فارس كه مجري 4000 واحد مسكوني در بخشهاي بنت فنوج و لاشار بوده است گفت: متاسفانه اين بنياد تاكنون منازل را كامل تكميل نكرده و به مردم تحويل نداده و به تعهدات خود عمل نكرده است و اكنون نيز از محل شهرستان خارج شده و بدون توجه به مسائل و مشكلات مردم در اين سرماي هوا مردم و متقاضيان
را سرگردان كرده است."
http://sb.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=578

محروميت درسيستان و بلوچستان" ارمغان اشغالگران فارس است."


فرمانده سپاه مافيايی پاسداران عليرضا عظيمي جاهد، ازانعقاد قراردادی بنام " قرارداد محروميت زدايی درسيستان و بلوچستان " با ميلياردرهای غارتگر "قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء" خبر داد.

غارتگرانی چون پاسدار جاهد زرپرست و تمام اشغالگران فارس می دانند که:"محروميت درسيستان و بلوچستان" ارمغان هشتاد و يک ساله ايست که اشغالگران فارس برای مردم بلوچ آورده اند.

بلوچستان سرزمينی غنی است با منابع و معادن خدادادی که بيرحمانه غارت می شود.

اشغال بلوچستان و ارگانهايی مانند سپاه مافيايی پاسداران از بزرگترين عوامل محروميت ما در بلوچستان هستند. ادامه غارت و چپاول سرزمين ما را مکارانه "محروميت زدايی" می نامند.

مؤثر ترين راه محروميت زدايی در بلوچستان خروج اشغالگران فارس منجمله پاسداران سودپرست و زرپرست از وطنمان( بلوچستان) است.

اگراشغالگران فارس و پاسداران ضد بلوچ دست از غارت معادن بلوچستان مانند طلا، مس، آهن، آهک، کروميت، سنگ لاشه، گرانيت و ... دست بردارند،اگر در آمد حاصل ازصيد ماهی و ميگوی بلوچستان و محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی به جيبهای گشاد فارسها سرازير نشوند، اگر سرکردگان سپاه مافيايی دستهايشان را از جيبهای مردم در آورند آنگاه محروميت از سرزمين غنی بلوچستان برای هميشه محو خواهد گشت.

بنابر اين ارگانهای زرپرست و زورگوی دولتی در بلوچستان خود باعث و بانی محروميت ما از دارايی ها و سرمايه های ملی مان هستند.

هشتاد و يک سال است که بلوچستان غربی در اشغال فارسهاست و بطور مداوم غارت شده و حالا پاسداران مافيايی درراس ارگانهای دولتی در بلوچستان هستند وسرکردگی غارتگران فارس را بر عهده دارند تا خاک زرين بلوچستان را با توبره به يزد و کاشان ببرند


جوپاگ

قرارداد سپاه برای محرومیت زدائی یا مقاومت زدائی؟!


به گزارش آژانس خبری تفتان سپاه پاسداران که در جنگ نظامی با مبارزان بلوچ شکست خورده است و فعلا برای تثبیت استعمار ایرانی به رویکرد مکارانه روی آورده است اعلام کرده است که یک قرارداد مهم برای محرومیت زدائی بلوچستان بسته است.

سپاه با این رویکرد جدید که پس از 30 سال از گذشت انقلاب شوم خمینی به یادش افتاده به دنبال محرومیت زدائی نیست بلکه به فکر مقاومت زدائی از بلوچستان است تا با اجرای چند طرح عمرانی و بهداشتی مردم را از مبارزه و مقاومت دور کند در حالی که جنگ امروز در بلوچستان برای ساخت سد و مرکز بهداشت نیست بلکه این جنگ برای اخراج بیگانگان و متجاوزان اشغالگر از بلوچستان است و امروز مردم بلوچ به سپاه و تمامی فارسهای شیعه مقیم در بلوچستان به سان اشغالگر می نگرند و آنان را مانند اسرائیلیان و امریکائیان اشغالگر می دانند و تا اخراج کامل متجاوزان این جنگ ادامه خواهد یافت.

مردم بلوچ می خواهند که خود سرنوشت خود را در دست بگیرند و می خواهند از زیر بار زابلیهای کثیف و متجاوزان جنایتکار در آیند و خود بر سرزمین خود حکومت کنند ، مردم بلوچ دیگر نیازی به خانه بهداشت متجاوزان و بیگانگان و اشغالگران ندارند و می خواهند با دستان خود سرزمین خود را بسازند و خود بر سرزمین خود حکم برانند و سپاه با هزینه چند صد ملیاردی نمی تواند مردم بلوچ را بخرد زیرا این ملت دیگر به شعور دست یافته است و فریب طرحهای مکارانه سپاه پاسداران را نمی خورد.

معاون وزیردفاع سعودی : عملیات سنگین علیه حوثی ها پایان یافته است


دبی – العربیه نت
معاون وزیر دفاع پادشاهی سعودی تاکید کرد عملیات سنگین علیه حوثی ها پایان یافته است و تعداد قربانیان سعودی در رویارویی با شورشیان به 73 تن رسید.شاهزاده خالد بن سلطان امروز سه شنبه 22 - 12 – 2009 در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت : " 26 تن از سربازان سعودی نیز مفقود شدند و ما مطمان هستیم 12 تن از آنان کشته شده اند.

"وی همچنین گفت:" تعداد زخمی ها به 470 تن رسید که در حال حاضر تنها 60 تن از آنان در بیمارستانها تحت درمان قرار دارند.

"وزیر دفاع سعودی به افراد باقی مانده از حوثی ها در منطقه جابری در جنوب این کشور48 ساعت مهلت داد تا خود را تسلیم نمایند.

شاهزاده خالد بن سلطان تاکید کرد " درگیری های سنگین تقریبا پایان یافته است و درحال حاضر تک تیراندازان برای انجام عملیات سبک درمناطق هم مرز با یمن مستقر شده اند.

"نیروهای سعودی بیش از یک ماه است در مرزهای جنوبی این کشور با یمن با شورشیان حوثی وارد نبرد شده اند و در این عملیات از زمین ، هوا و دریا مواضع حوثی ها مورد هدف قرار گرفت

جمعیت میلیونی مردم در قم 30آذر تشییع جنازه آیت الله منتظری

تظاهرات دانشجویان: شعار : این ماه ماه خونه یزید سرنگونه

کاریکاتور؛ ماه محرم و دیکتاتور


یادی از حادثه عاشورا

یادی از حادثه عاشورا
خطبه جانسوز حضرت زینب بر ضد قاتلان امام حسین
سپاس مر خداوند را و درود بر پدر من رسول خدا .
اما بعد : ای اهل کوفه ای اهل مکر و خیانت و دست از یاری کشیدن . اشکهایتان خشک نشود و صدای شیون و گریه هایتان آرام نگیرد.
شما مثل آن کسی هستید که : " همانند آن زن سبک مغز که پشمهاى تابيده خود را، پس از استحکام،وامى‏تابيد! در حالى که (سوگند و پيمان) خود را وسيله خيانت و فساد قرار مى‏دهيد؛ .
خبر دار ! و آیا در میان شما غیر از افراد متملق و مداح خود در حالیکه هیچ خیری در وی نیست و اهل شک و پلیدی و تهمت و سینه های پر از بغض و کینه و عداوت و دشمنی وجود دارد؟
در هنگام رویارویی ترسو و در مقابل دشمن عاجز بعت شکن و ضایع کننده عهد و پیمان " چه بد اعمالى برای آخرت خود پيش فرستادید! که نتيجه آن، خشم خداوند بود؛ و در عذاب (الهى) جاودانه خواهید ماند."
آیا گریه می کنید؟ بلی سوگند به خدا بسیار گریه کنید و کم بخندید زیرا شما ننگ و عار و زشتی بزرگی حاصل کردید و هرگز قادر نخواهید بود پلیدی آنرا از خود بشویید.
(کشته شد ) فرزند خاتم پیامبران و معدن رسالت و سرور جوانان اهل بهشت و پناهگاه نیکانتان و مرجع و محل پناه آوردنتان هنگام سختیها و مشکلات و پرچم و نشانه راه و پلکان راه راستتان . او را رها کردید و یاریش ننمودید و پیچ و تاب خوردید " خبردار چه بد بارى بر دوش خواهید کشید!"
بدبخت و تیره روز و سرنگون شوید بدرستی که در تلاشتان زیان کردید و هیچگاه خیر نخواهید دید و در معامله زیان نمودید و بازگشتید با غضب خدا و زده شد بر شما مهر ذلت و خواری .
وای بر شما ! آیا می دانید چه جگرهایی از محمد را که پر از اندوه و غم بودند پاره پاره کردید و چه خونی را ریختید؟ و چه دست و پا و اعضای بدنی را بریدید؟ " راستى کار بسیار زشت و زننده‏اى کردید! نزديک است به خاطر اين عمل آسمانها از هم متلاشى گردد، و زمين شکافته شود، و کوه‏ها بشدّت فرو ريزد..."
این جنایات را با حماقت و زشتی تمام انجام دادید زشتی به اندازه پری اسمانها و زمین.
آیا اگر از آسمان خون ببارد تعجب می کنید؟ (اگر امروز بر شما عذاب نیاید ) عذاب آخرت رسواکننده تر است. پس مهلت دادن خدا شما را به سبک شمردن این جنایت واندارد. زیرا به عجله کردن وانمی دارد او را شتاب نمودن و ترسی بر وی نیست از فوت نمودن انتقام .
هرگز چنین نخواهد شد همانا پروردگار تو در کمین است.
امالی شیخ مفید جلد ۱ صفحه ۳۶۲
زینب ساکت شد . مردم حیران ماندند و (از خجالت و شرم) دستها را بر دهان خود بردند.
از آنجا که ترجمه ضعیف ما در مقابل سخنان بلیغ حضرت زینب ناتوان است لذا برای دوستانی که عربی بلد هستند عین خطبه را در ادامه مطلب می گذارم.
متن عربی خطبه

مولوی عبدالحمید: روابط بسیار خوب آیت الله منتظری با اهل سنت


بهروز کارونی
آيت الله حسينعلی منتظری پس از پيروزی انقلاب بهمن ۵۷، پيشنهاد برقراری هفته وحدت ميان شيعيان و اهل سنت را مطرح کرد.

اين پيشنهاد سپس از سوی آيت الله خمينی پذيرفته شد و از آن پس، اين هفته در ايران گرامی داشته شده است.

مولوی عبدالحميد، رهبر اهل سنت بلوچستان،‌ در گفت و گو با « راديو فردا» از ديدگاه های آيت الله منتظری در قبال اهل سنت می گويد: ايشان نظرات بسيار خوبی را در رابطه با اخوت اسلامی و برادری اسلامی و وحدت شيعه و سنی داشتند.

هفته وحدت را ايشان به بنيانگذار جمهوری اسلامی پيشنهاد دادند که بر اساس آن، ولادت حضرت رسول (ص) که بين شيعه و سنی از لحاظ روايت های تاريخی يک هفته فاصله دارد، هفته وحدت اعلام شد.

مناسبات آيت الله منتظری با اهل سنت چگونه بود؟

روابط آيت الله منتظری با برادران اهل سنت بسيار خوب بود. ايشان تا زمانی که در صحنه بودند، بسياری از اهل سنت از مناطق مختلف برای مشکلات خود به ايشان مراجعه می کردند. ولی بعد از اين که ايشان از صحنه سياسی حذف شدند، ارتباط اهل سنت با ايشان -به دليل محدويت ها عليه ايشان- به اندازه گذشته نبود و برای آنان مقدور نبود که نزد ايشان بروند و مشکل يا درد خود را مطرح کنند.

فکر می کنيد که جايگاه ايشان از لحاظ ديدگاه هايی که از لحاظ فقهی و سياسی داشت، چقدر در جامعه ايران تاثيرگذار بوده است؟

ايشان از لحاظ فقهی جايگاه بسيار والايی داشت و از شخصيت های علمی در ميان برادران شيعه بود. ايشان همچنين يکی از مراجع بزرگ ايران بود و بالاخره اينکه ديدگاه فقهی ايشان در ميان بسياری از مردم پذيرش زيادی داشت. بسياری از ايشان تقليد می کردند.در عين حال، آيت الله منتظری در پيروزی انقلاب نقش داشتند و زحمت کشيدند و از لحاظ ديدگاه های سياسی طرفدارانی داشتند که ديدگاه های سياسی ايشان را قبول داشتند.

۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

عبدالملك الحوثي " رهبر تروريستهاى الحوثي زخمي شد


سنى نيوز: پايگاه اينترنتي "26 سپتامبر نت " وابسته به وزارت دفاع يمن امروز اعلان كرد كه "عبدالملك الحوثي " رهبر تروريستهاى الحوثي به شدت زخمي شده و داماد وي رهبري را برعهده گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين پايگاه اينترنتي به نقل از منابعي در صعده مدعي شد: اقدام نيروهاي دولتي در گلوله‌باران پناهگاههاي الحوثي در استان "صعده " در شمال يمن، عبدالملك الحوثي و تعدادي از رهبران الحوثي در منطقه "مطره " را مجبور كرد كه آنجا را ترك كرده و به منطقه ديگري، احتمالا "حيدان " منتقل شوند.
پايگاه اينترنتي "26 سپتامبر نت " می گوید: رهبر تروريستهاي الحوثي درحال حاضر بعد از نجات از مرگ، به شدت زخمي شده و اين امر باعث شد تا مسئوليت رهبري را به "يوسف المداني " داماد خود محول كند.
اين پايگاه همچنين می گوید: نيروهاي الحوثي بعد از ضربات سنگيني كه بويژه در مناطق "مطره " و "ضحيان " دريافت كردند، دچار هرج و مرج و فروپاشي شده اند و در اين ضربات سنگين مقرهاي فرماندهي، انبارهاي سلاح، ذخاير غذايي، سوخت و كارگاه توليد مين و مواد منفجره در اين دو منطقه منهدم شد.
برپايه اين گزارش، برخي منابع قبيله‌اي يمن در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه مدعي شدند كه عبدالملك الحوثي تقريبا دو هفته پيش زخمي و به حيدان منتقل شده است.
منطقه حيدان منطقه‌اي حياتي براي جنبش الحوثي به شمار مي‌رود كه نزديكترين منطقه به دريا است و در فاصله 60 كيلومتري ساحل شمال غربي يمن واقع است.

محکومیت رژیم ایران در سازمان ملل متحد



روز جمعه ٢٧ آذر ماه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک قعطنامه پيشنهادی کميته سوم اين سازمان مبنی بر محکوميت مقامات حکومت ایران در نقض مستمر و فاحش اساسی ترين حقوق مردم ايران با اکثريت قاطع به تصويب رسيد.
با ٧٤ رأی مثبت ، ٤٩ رأی منفی و ٥٩ رأی ممتنع به اين قطعنامه، کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی عميق خود نسبت ادامه نقض مستمرو جدی حقوق بشر، حکومت ايران را محکوم نمودند.
قعطنامه محکوميت دولت ايران که به ابتکار دولت کانادا و حمايت بيش از ٤٢ کشور ازجمله کشورهای عضو اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا تهيه شده بود ماه گذشته در کميته سوم به تصويب رسيد وبرای تصويب نهايی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.
در حاليکه تنها سی سال از تأسيس حکومت به ظاهر جمهوری اسلامی ميگذرد مقامات اين کشور برای بيست و پنجمين بار بدليل سرکوب و زير پا گذاشتن حقوق مردم ايران محکوم شده اند. در قطعنامه امسال آنچه که جلب نظر ميکند لحن انتقادی شديد آن از وضعيت بحرانی نقض حقوق بشر در ايران است.
بخش عمده ای از اين قعطنامه به رويدادهای پس از انتخابات دهمين دور رياست جمهوری در ٢٢ خرداد ماه اختصاص داده شده است. کشورهای عضو سازمان ملل متحد از اعمال گسترده خشونت در ٦ ماه گذشته، شکنجه و سوء استفاده و زير پا گذاشتن سيستماتيک قوانين در ايران توسط مقامات کشورابراز نگرانی کرده اند.
قطعنامه همچنين سرکوب خشونت بار زنان در ايران را محکوم کرده است. بخش ديگری از قطعنامه به افزايش سياست های تبيعض آميز مقامات حکومتی عليه ايرانيان عرب تبار، ترک، بلوچ، کرد، مسيحی، کليمی ، بهايی، اهل تسنن و دراويش پرداخته است.
برای اولين بار کشورهای عضو سازمان ملل متحد در اين قطعنامه از مقامات ایران خواسته اند تا به گزارشگران ويژه درموارد مختلف امور مربوط به حقوق بشر اجازه دهند تا برای انجام تحقيقات مستقل به این کشور سفر کنند.
ودرهمين رابطه نيز از بان کی – مون دبير کل سازمان ملل متحد نيز خواسته شده است تا به مرحله اجرا گذاشتن اين خواسته، وضعيت نقض حقوق بشر در ايران را از نزديک دنبال کرده و گزارشی از چگونگی اوضاع در اين کشور را بارديگر به اجلاس آينده مجمع عمومی ارائه دهد.
دبير کل سازمان ملل متحد امسال فقط درباره وضعيت حقوق بشر در سه کشور ايران، کره شمالی و برمه (ميانمار) گزارش تهيه کرده بود.
پس از سرکوب بيسابقه شرکت کننده گان در تظاهرات مسالمت آميز اعتراض کننده گان به نتايج انتخابات رياست جمهوری توسط نيروهای بسيج و امنيتی بويژه گزارشات مربوط به اعمال شکنجه، تجاوز و قتل زنداينان در شش ماهه گذشته گزارشگران سازمان ملل متحد از جمله گزارشگر ويژه امور شکنجه، منفرد نواک و گزارشگر ويژه اعدامهای فراقانونی، فيليپ آلستون از مقامات ایران خواسته اند که برای تحقيق به این کشور سفر کنند.
آينده ای نه چندان دور نشان خواهد داد که آيا مقامات دولت ایران به خواست جامعه بين الملل، مردم ايران و بويژه مادران داغداری که فرزندانشان در شش ماهه گذشته بطور نامعلومی در زندانهای ايران به قتل رسيده اند و تاکنون نيز هيج نهادی در کشور حاضر به پاسخگويی نيست تن خواهند داد يا نه.
کميسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد چندی پيش گفته بود هرچند مقامات دولت ايران درها را به روی گزارشگران ما بسته اند و آنها راه انزوا را برگزيده اند اما اين باعث نخواهد شد تا جامعه بين الملل در باره آنچه در ايران ميگذرد سکوت اختيار کند. خانم ناوی پيلای افزوده است: «ما به اعتراضات خود ادامه می دهيم.»

خطر وقوع سونامي در سواحل بلوچستان وجود دارد


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از ایرنا مدير کل ستاد حوادث پيش بيني نشده سيستان و بلوچستان گفت: خطر وقوع سونامي در سواحل استان مناطق ساحلي چابهار و کنارک وجود دارد.

حجتعلي شايانفر" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گسل بسيار فعال مکران که از سواحل پاکستان به موازات ساحل ايران کشيده شده است احتمال وقوع سونامي را در سواحل منطقه دو چندان مي کند.

وي ادامه داد: زون مکران که در جنوب شرقي استان هرمزگان واقع شده است از غرب به گسل ميناب، از جنوب به درياي عمان و از شرق به پاکستان محدود مي‌شود.

او اظهار داشت: از آنجا که گسل مکران بسيار به ساحل درياي عمان نزديک است، لذا زلزله زيردريايي موجب بروز پديده سونامي مي شود.

وي گفت: سازمان بنادر و دريانوردي کشور براي مقابله با سونامي درياي عمان، دو دستگاه ثبت نوسانات تراز آب در بندر شهيد کلانتري بلوچستان و بندر جاسک هرمزگان نصب کرده است که با دادن هشدار و اطلاع رساني لازم مي تواند از بروز فاجعه جلوگيري کند.

شايانفر افزود: براي مقابله با پديده سونامي همچنين به منظور اطلاع رساني بيشتر مردم اين منطقه، مانوري تا سه ماه آينده برگزار خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: به طور قطع تراز آب قبل از سونامي بالا مي رود و اگر هر کسي متوجه اين پديده شود بين 10 تا 15 دقيقه مي تواند با گريز از کنار ساحل، از مرگ نجات يابد