۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه




اعتراض به اجرای حکم اعدام دو نفر در استان کرمان تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.
روز چهارشنبه، 23 دسامبر (2 دی)، خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام استانداری کرمان گزارش کرد که در جریان درگیری بین ماموران امنیتی و معترضان به اجرای حکم دو محکوم به اعدام در شهرستان سیرجان، در استان کرمان، دو نفر کشته و تعدادی زخمی شده اند.
جواد کمالی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است که روز گذشته هنگام اجرای حکم دو نفر محکوم به اعدام در شهرستان سیرجان، "توسط برخی افراد به نیروهای انتظامی مستقر در محل حمله می شود و اعدامی ها را می ربایند و از منطقه دور می کنند."
آقای کمالی اتهام این دو محکوم به اعدام را بیش از سی مورد سرقت مسلحانه عنوان کرده است.
به گفته این مقام استانداری کرمان، پس از ربوده شدن این دو نفر، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی وارد منطقه می شوند و می توانند افراد متواری را در روستای اکبر آباد در اطراف سیرجان دستگیر و "به منظور اجرای حکم به مجرای قانونی هدایت کنند."
آقای کمالی گفته است که در "مرحله دوم" و قبل از رسیدن محکومان به محل اجرای حکم، ماموران نیروی انتظامی مستقر در محل اعدام هدف حمله افراد مسلح به سلاح گرم قرار می گیرند و بین دو طرف درگیری روی می دهد.
معاون استاندار کرمان گفته است که در این درگیری، دو تن از افراد مسلح کشته و تعدادی زخمی می شوند اما در مورد صدمات احتمالی به نیروهای انتظامی و امنیتی که به گفته وی هدف حمله مسلحانه قرار گرفته بودند جزئیاتی ارائه نداده و تنها گفته است که خساراتی به خودروهای نیروی انتظامی در محل وارد شد و حملاتی به ضابطان اجرای حکم صورت گرفت که در دست بررسی است.
به گفته آقای کمالی، زخمی های این حادثه، که تعداد آنان به بیست و پنج نفر می رسید، به بیمارستان منتقل و اکثر آنان به سرپایی درمان شدند اما تعدادی نیز بستری هستند که وضعیت اکثر آنان مناسب است.
این مقام استانداری گفته است که برای آرام کردن اوضاع شهر، شورای تامین شهرستان و استان تشکیل شد و دست به تمهیداتی زد که در نتیجه، وضعیت منطقه به حالت عادی بازگشته است.
وی گفته است که "حکم اعدام با اندکی تاخیر" اجرا شد و با تاکید براینکه شناسایی و دستگیری عوامل جلوگیری از اجرای حکم اعدام در دستور کار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته، افزوده است که "انجام اینگونه اقدامات غیرقانونی، در جلوگیری از اجرای قانون، برای هیچکس سود و ثمری ندارد."
در عین حال، آقای کمالی در مورد زمان اجرای حکم اعدام و اینکه که آیا اعدام این دو نفر سرانجام در ملاء عام برگزار شد یا نه اطلاعات دیگری نداده است.
شورش در محل اعدام
صبح روز گذشته گزارش شد که هنگام اجرای حکم اعدام دو نفر در شهرستان سیرجان، حاضران در محل اعدام، که این خبرگزاری آنان را تعداد کثیر بستگان محکومان توصیف کرد، دست به اعتراض زدند و با پرتاب سنگ و حمله به محل برپایی چوبه دار، این دو نفر را رها کردند و با خود بردند.
گزارش های بعدی حاوی اطلاعات متفاوتی در مورد جزئیات این حادثه و تحولات پس از آن بود.

برخی مجازاتهای رایج در ایران ظالمانه و غیرانسانی توصیف شده است
در نخستین گزارش، که خبرگزاری فارس با ذکر اسامی کامل دو محکوم به اعدام آن را منتشر کرد، آمده بود که هنگام اجرای حکم در ملاء عام در سیرجان، بستگان این دو نفر با "سرو صدای زیاد و فحاشی به مسئولان"، منتظر اجرای حکم ماندند و به محض اجرای حکم، با سنگباران محوطه اعدام، توانستند "اجساد" دو نفر را بربایند و با خود ببرند.
در این گزارش، ضمن تایید اینکه ماموران انتظامی حاضر در محل برای مقابله با معترضان به شلیک هوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت ورزیدند، آمده بود که "گفته می شود یکی از [اعدامی ها] هنوز زنده است."
پس از متواری شدن محکومان به اعدام، خبر تشکیل شورای تامین شهر سیرجان، که ظاهرا حاکی از نا آرامی هایی در محل بود، و به جریان افتادن اقدامات اطلاعاتی و امنیتی برای یافتن افراد متواری انتشار یافت هر چند ظاهرا مقامات محلی از اظهار نظر درباره این واقعه خودداری می ورزیدند.
ساعاتی بعد به نقل از مدیرکل روابط عمومی دادگستری استان کرمان گزارش شد که ماموران انتظامی توانسته اند دو محکوم متواری را هنگام فرار از سیرجان به سوی بندرعباس در روستای اکبرآباد دستگیر کنند.
گزارش های بعدی در خبرگزاری های مختلف، ضمن تاکید بر تصمیم مقامات به اجرای حکم در بعد از ظهر سه شنبه، حاکی از بازداشت افرادی بود که در رها کردن محکومان از طناب دار و فراری دادن آنان دست داشتند.
از نظر شمار صدور و اجرای احکام اعدام در سطح جهان، ایران، با جمعیتی حدود هفتاد و پنج میلیون نفر، در رده دوم پس از چین، با جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، قرار دارد و دادگاه های جمهوری اسلامی برای تعداد قابل توجهی از جرایم به صدور حکم اعدام مبادرت می کنند.
در این کشور، صدور حکم اعدام برای مجرمان نوجوان نیز رواج دارد که همراه با کثرت اعدام ها و اجرای مجازات هایی که برخی حقوقدانان به استناد معاهدات بین المللی، آنها را ظالمانه و غیرانسانی می دانند، مورد اعتراض مدافعان حقوق بشر بوده است.
با اینهمه، این نخستین باری است که یکی از خبرگزاری های داخلی ایران گزارشی را از اقدام اعتراضی حاضران در محل اعدام به اجرای حکم و موفقیت معترضان در نجات، هر چند موقتی، جان محکومان منتشر می کند.
این گزارش به طور گسترده توسط خبرگزاری های بین المللی گزارش شده و در رسانه ها انعکاس یافته است.


bbc

هیچ نظری موجود نیست: