۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

خطر وقوع سونامي در سواحل بلوچستان وجود دارد


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از ایرنا مدير کل ستاد حوادث پيش بيني نشده سيستان و بلوچستان گفت: خطر وقوع سونامي در سواحل استان مناطق ساحلي چابهار و کنارک وجود دارد.

حجتعلي شايانفر" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گسل بسيار فعال مکران که از سواحل پاکستان به موازات ساحل ايران کشيده شده است احتمال وقوع سونامي را در سواحل منطقه دو چندان مي کند.

وي ادامه داد: زون مکران که در جنوب شرقي استان هرمزگان واقع شده است از غرب به گسل ميناب، از جنوب به درياي عمان و از شرق به پاکستان محدود مي‌شود.

او اظهار داشت: از آنجا که گسل مکران بسيار به ساحل درياي عمان نزديک است، لذا زلزله زيردريايي موجب بروز پديده سونامي مي شود.

وي گفت: سازمان بنادر و دريانوردي کشور براي مقابله با سونامي درياي عمان، دو دستگاه ثبت نوسانات تراز آب در بندر شهيد کلانتري بلوچستان و بندر جاسک هرمزگان نصب کرده است که با دادن هشدار و اطلاع رساني لازم مي تواند از بروز فاجعه جلوگيري کند.

شايانفر افزود: براي مقابله با پديده سونامي همچنين به منظور اطلاع رساني بيشتر مردم اين منطقه، مانوري تا سه ماه آينده برگزار خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: به طور قطع تراز آب قبل از سونامي بالا مي رود و اگر هر کسي متوجه اين پديده شود بين 10 تا 15 دقيقه مي تواند با گريز از کنار ساحل، از مرگ نجات يابد

هیچ نظری موجود نیست: