۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

سازمان ملل نقض مکرر حقوق بشر در ایران را محکوم کرد


پادشاهی سعودی به قطعنامه صادره رای مثبت داد

دبی - العربیه

به گزارش خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه، کمیته حقوق بشر سازمان ملل با صدور قطعنامه ای نقص مکرر حقوق بشر در ایران به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر را محکوم کرد.

این قطعنامه غیر الزام آور که با 74 رای موافق و 48 مخالفت و 59 رای ممتنع به تصویب رسید، در پیش نویس خود، موارد متعدی از نقض حقوق بشر مانند شکنجه، کاربرد گسترده مجازات اعدام و اعدام نوجوانان بزهکار، سنگسار، سرکوب مدافعان حقوق زنان، تبعیض علیه اقلیت های مذهبی وگروهای قومی وزبانی و محرومیت مردم ایران از حقوق اولیه مدنی و سیاسی را مورد اشاره قرار داده است.

طلال الحاج خبرنگار العربیه در نیویورک در گزارشی در این زمینه خاطرنشان کرد با اکثریت 74 رای در برابر 48 رای کمیساریای امور اجتماعی، بشری و فرهنگی سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه ای را که در محکومیت نقص حقوق بشر در ایران تصویب کرد.

سازمان ملل متحد که به مسائل حقوق بشر نیز می پردازد در قطعنامه خود از تهران خواسته است تا به سرکوب مخالفان سیاسی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پایان دهد، این قطعنامه برغم مخالفت نماینده دائم ایران در سازمان ملل و حامیان وی تصویب شد.

محمد خزاعی نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در این باره گفت هیچ کشوری نمی تواند ادعای کمال کند ولی سیاست ارائه قطعنامه علیه ایران نه تنها ظالمانه بوده بلکه به همکاری ایران با محافل بین المللی حقوق بشر نیز لطمه می زند .

بشار الجعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل گفت در مخالفت با این قطعنامه گفت، به نمایندگی از سازمان کنفرانس اسلامی تاکید می کنیم چنین اقداماتی علت اصلی تبدیل فعالیت های نهادهای حقوق بشر به جای تلاش برای پیشبرد مساله حقوق بشر، به اقدامات سیاسی است .

حسن علی مشاور هیات نمایندگی دائمی سودان در سازمان ملل نیز به عنوان مخالف گفت، ایجاد وضعیت درگیری و سیاسی کاری در مسائل حقوق بشر مساله جدیدی نبوده بلکه بر تنش ها و افراط گرایی خواهد افزود .

این قطعنامه که قبل از رای گیری در چهار صفحه توسط 42 کشور تنظیم شده است، به موارد شکنجه، سنگسار و اعدام هایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر صورت گرفته است، پرداخته است وبا وجود مخالفت 48 کشور، بیش از یکصد نهاد مدنی بین المللی حقوق بشر قطعنامه یادشده را تایید کردند.

پادشاهی سعودی یکی از کشورهای حامی این قطعنامه بوده است این قطعنامه برای این که به قطعنامه رسمی سازمان ملل تبدیل شود باید در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل که در نیمه ماه آینده برگزار خواهد شد، مورد تصویب قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: