۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

وقوع «فاجعه حقوق بشری» در ایران



سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، با انتقاد شدید از سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران، اعلام کرد که این وضعیت، به یک «فاجعه حقوق بشری» تبدیل شده است. در این گزارش آمده که نا آرامی‌های پس از انتخابات ایران، اینک یک «بحران تمام‌ عیار حقوق بشری» است. دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده که نیروی‌های سپاه پاسداران، بسیج و پلیس، «خودسرانه و بدون مبنای قانونی»، هزاران تن از تظاهرکنندگان معترض را بازداشت کرده‌اند. این گزارش افزوده که علت این برخورد مقام‌های دولت با معترضان، تلاش برای «ارعاب منتقدان و اختناق دگراندیشان» است.
این سازمان به نقل از مقام‌های رسمی در ایران اعلام کرده که در ناآرامی‌های پس از انتخابات، دست‌کم ۳۰ تن معترضان بر اثر برخورد‌های خشونت‌بار نیرو‌های پلیس و بسیج جان باخته‌اند. این گزارش افزوده که علت این برخورد مقام‌های دولت با معترضان، تلاش برای «ارعاب منتقدان و اختناق دگراندیشان» است
دیده‌بان حقوق‌بشر در عین حال تاکید کرده که شمار قربانیان ناآرامی‌های شش ماه گذشته ایران، بیشتر از آمار‌های رسمی حكومت است.
در بخش دیگری از این گزارش، به نتیجه تحقیقات کمیته ویژه مجلس ايران از وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات اشاره شده است.
در گزارش کمیته ویژه، مرگ سه تن از معترضان در بازداشتگاه کهریزک تائید شده و سعید مرتضوی دادستان سابق تهران مسئول وقایع این بازداشتگاه معرفی شده است. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود همچنین به موضوع محاکمه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به اتهام «اغتشاش» و تلاش برای «انقلاب مخملی» در ایران نیز اشاره کرده است. معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه با «مبتذل» خواندن اعترافات تلویزیونی گفته که این اقدام، نوعی «سوء استفاده از روند پیگرد قضایی است»
این سازمان اعلام کرده که اعتراف تلویزیونی برخی از فعالان سیاسی بر اثر «فشار شدید» صورت گرفته که پس از آن، برای این افراد حبس‌‌های طولانی‌ مدتی در نظر گرفته شده است.
"جو استورک" معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه با «مبتذل» خواندن این اعترافات تلویزیونی گفته که این اقدام، نوعی «سوء استفاده از روند پیگرد قضایی است.»
در بخش دیگری از این گزارش به موضوع سرکوب منتقدان دولت، ارعاب و دستگیری برخی اقلیت‌های دینی و سرکوب اقلیت‌های قومی در ایران اشاره شده است. دیده‌بان حقوق بشر در پایان از مقام‌های دوات ايران خواسته که اجرای احکام اعدام به خصوص اعدام نوجوانان متهم را متوقف کنند

هیچ نظری موجود نیست: