۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

رفسنجانی به تلاش برای " خلع ید آیت الله خامنه ای " متهم شد


دبی – العربیه نت
غلام حسین الهام ازمقامات نزدیک به محمود احمدی نژاد ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت ومجلس خبرگان ایران را به تلاش برای خلع ید آیت الله خامنه ای متهم کرد.

الهام شب گذشته در نشستی در قم گفت : " رئيس مجلس خبرگان با طرح ايده شورای فقاهت به دنبال خلع ید از ولایت بود.

"وی افزود " جریان هاشمی می خواست از طریق تغییر ساختارها ، نظام را دچار مشکل کند و طرح شورای رهبری و به دنبال آن شورای فقاهت که هر دو بر خلاف قانون اساسی بود نیز درهمین راستا باید مورد ارزیابی و دقت قرارگیرد.

"به گفته او " این شورای فقاهت یک نوع خلع ید از ولایت بود وغرض از این گونه کارها نوعی تغییر ساختار بود."آقای الهام در دولت نهم دبیرهیئت دولت ، سخنگوی دولت ، وزیردادگستری ورئیس ستاد مقابله با قاچاق کالا وارز بود اما پس از تصویب قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ممنوعیت تصدی چند مسئولیت به شکل همزمان درحال حاضر فقط عضو شورای نگهبان است و در کابینه جدید احمدی نژاد مسئولیتی ندارد.

هواداران محمود احمدی نژاد طی ماههای گذشته به شکل بی سابقه ای اکبرهاشمی رفسنجانی را آماج انتقادهای تند قرار داده اند.محمد یزدی دیگر عضو شورای نگهبان اخیرا آن بخش از اظهارات رفسنجانی در جمع اعضای حزب اعتدال وتوسعه که در آن تاکید کرده بود " رهبری می تواند مشکلات موجود را حل کند " توهین به آیت الله خامنه ای توصیف کرده بود.

او خطاب به رفسنجانی گفت :" من این نوع اظهارات را نمی ‌فهمم؛ شما با حكم رهبری مسئولیت گرفته ‌اید آن وقت این طوری صحبت می‌ كنید."رفسنجانی روز گذشته با اشاره به اظهارات یزدی گفته بود " با صحبت های ایشان واطلاعات رسیده این بار بوی توطئه به مشام می رسد ".

وی تاکید کرد قصد دارد به شکل مکتوب جواب محمد یزدی را بدهد تا به گفته او " مسائل ایشان در زمان امام راحل و در جلسه انتخاب رهبری بعد از ارتحال امام و در قوه قضاییه " را به او گوشزد کند.

انتقاد هواداران احمدی نژاد از آقای رفسنجانی زمانی آغاز شد که رئیس جمهوری اسلامی درمناظره تلوزیونی با میرحسین موسوی چندتن از مسئولان بلندپایه از جمله هاشمی رفسنجانی را به کارشکنی وفساد اقتصادی متهم کرد.رفسنجانی در واکنش به این اتهام ها از مسئولان صدا وسیما خواست تا به او فرصت دفاع از خود وفرزندانش را بدهند اما با درخواست او موافقت نشد.

او پس از آن در نامه ای به رهبرجمهوری اسلامی ایران اتهام های احمدی نژاد را "عاری از حقیقت و غیرمسئولانه " خواند وخواستار دخالت آیت الله خامنه ای برای " رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که دودش در فضا قابل مشاهده است" ،شد.

غلام حسین الهام با اشاره به نامه رفسنجانی گفت: " وی در این نامه علاوه بر اینکه احمدی‌ نژاد را فاقد صلاحیت و هم ردیف منافقان و بنی‌ صدرمعرفی کرده بود، به نوعی نظام را تهدید کرد و دقیقا سناریوی بعد از انتخابات در آن تعیین شده بود.

"الهام همچنین هاشمی رفسنجانی را به تلاش برای " مشروعیت بخشی به اهدافش " متهم کرد وگفت : " آقای هاشمی اصلا اعتقادی به مشارکت حداکثری درانتخابات ندارد وممکن است از لحاظ سیاسی جور دیگری عمل کند اما هر چه هدفش پیش برود به آن مشروعیت می بخشد.

"او افزود :" هاشمی حتی در یک جایی بیان کرده بود که دوره مدارا با دولت احمدی‌ نژاد تمام شده است وحتی برای فشار به رهبری برخلاف قواعد، مجلس خبرگان را تحت فشار قرار داد تا این مجلس صلاحیت احمدی‌ نژاد را مورد ارزیابی قرار دهد اما خوشبختانه بزرگان مجلس خبرگان رهبری با تدبیر خود اجازه چنین کاری را نداده و این موضوع را تدبیر کردند. "

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مولوی عبدالحمید: اعدام چاره کار نیست

مولوی عبدالحمید گفت هیچ نظامی با قدرت اسلحه حفظ نمی شود - عکس: سنی آنلاین
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نمازجمعه روز ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) این شهر، از نحوه برخورد حکومت با اعتراض ها و انتقادها، افزایش اعدام ها، و اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه انتقاد کرده است.

مولوی عبدالحمید در ابتدا با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب ایران گفت: "جمهوری اسلامی که به جای نظام پادشاهی در ایران مستقر شد با رای و انتخاب مردم استقرار یافت و نه با قدرت سلاح و خشونت. هیچ سیستم حکومتی در دنیا با قدرت اسلحه حفظ نشده است... انقلاب اسلامی نیز با زور اسلحه پیروز نشده است بلکه حضور مردم در صحنه و خواست آنان بوده که انقلاب را پیروز کرده است. امروز نیز خواست مردم و رضایتمندی آنان موجب بقای نظام است."

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت "متاسفانه" به مسئولان نظام دسترسی ندارد و برای همین نظراتش را از تریبون عمومی اعلام می کند. او گفت: "مسئولان باید چاره ای برای بدست آوردن و جلب رضایت مردم بیاندیشند. نظام نمی تواند با یک جناح اصولگرا یا اصلاح طلب حفظ شود... تنها راه جلب رضایت مردم و ضامن بقای نظام در شرایط فعلی می تواند تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب و اقوام و مذاهب با سعه صدر باشد."

مولوی عبدالحمید درباره وقایع اخیر کشور گفت: "اعتراضات و مسایلی که در کشور به وجود آمده است حکایت از مطالباتی دارند که بی‌پاسخ مانده است. این اعتراضات باید شنیده شوند و سیاستهای نادرستی که موجب آن شده‌اند تغییر یابند."

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه های خود درباره انتقادپذیری مسئولان صحبت کرد و گفت هیچ کس نباید خود را بالاتر از انتقاد بداند. او گفت: "به طور معمول دوستان و مشاوران انتقادات را صریح و روشن بیان نمی‌کنند. مشکلی که شاه داشت نیز همین بود که دوستان و مشاوران وی اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمی‌گفتند و او زمانی صدای اعتراضات را شنید که دیگر خیلی دیر شده بود."

مولوی عبدالحمید همچنین از اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه نیز انتقاد کرد و گفت: "چنین پدیده ای را نه اسلام و دین قبول دارد و نه قانون اساسی."

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به مسئله اعدام ها در کشور اشاره کرد و گفت: "مسئله اعدام ها در کشور ما موجب نگرانی مردم شده است. کشور ما از معدود کشورهایی است که آمار اعدام در آن زیاد است. به ویژه آمار اعدام ها در استان سیستان و بلوچستان از همه استان های کشور بیشتر است... اعدام نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند بلکه بر میزان مشکلات می‌افزاید... ما در میان مردم می‌بینیم که این اعدام ها آثار مثبتی نداشته‌اند و درخواست خیرخواهانه و دلسوزانه ما این است که برای این مسئله چاره‌جویی شود."

البته مولوی عبدالحمید اشاره مستقیمی به اعدام دو نفر از متهمان دادگاه های بعد از انتخابات نکرد، اما این خطبه یک روز بعد از اعدام محمد علی زمانی و آرش رحمانی پور ایراد شد.

همزمان با این گفته های مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، احمد جنتی در نمازجمعه تهران از قوه قضائیه به دلیل اعدام این دو نفر تشکر کرد و خواست که با قاطعیت این شیوه را ادامه دهد.