۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

مولوی عبدالحمید: اعدام چاره کار نیست


مولوی عبدالحمید گفت هیچ نظامی با قدرت اسلحه حفظ نمی شود -

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نمازجمعه روز ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) این شهر، از نحوه برخورد حکومت با اعتراض ها و انتقادها، افزایش اعدام ها، و اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه انتقاد کرده است.

مولوی عبدالحمید در ابتدا با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب ایران گفت: "جمهوری اسلامی که به جای نظام پادشاهی در ایران مستقر شد با رای و انتخاب مردم استقرار یافت و نه با قدرت سلاح و خشونت.


هیچ سیستم حکومتی در دنیا با قدرت اسلحه حفظ نشده است... انقلاب اسلامی نیز با زور اسلحه پیروز نشده است بلکه حضور مردم در صحنه و خواست آنان بوده که انقلاب را پیروز کرده است.

امروز نیز خواست مردم و رضایتمندی آنان موجب بقای نظام است."امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت "متاسفانه" به مسئولان نظام دسترسی ندارد و برای همین نظراتش را از تریبون عمومی اعلام می کند.

او گفت: "مسئولان باید چاره ای برای بدست آوردن و جلب رضایت مردم بیاندیشند. نظام نمی تواند با یک جناح اصولگرا یا اصلاح طلب حفظ شود... تنها راه جلب رضایت مردم و ضامن بقای نظام در شرایط فعلی می تواند تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب و اقوام و مذاهب با سعه صدر باشد.


"مولوی عبدالحمید درباره وقایع اخیر کشور گفت: "اعتراضات و مسایلی که در کشور به وجود آمده است حکایت از مطالباتی دارند که بی‌پاسخ مانده است. این اعتراضات باید شنیده شوند و سیاستهای نادرستی که موجب آن شده‌اند تغییر یابند."مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه های خود درباره انتقادپذیری مسئولان صحبت کرد و گفت هیچ کس نباید خود را بالاتر از انتقاد بداند.

او گفت: "به طور معمول دوستان و مشاوران انتقادات را صریح و روشن بیان نمی‌کنند. مشکلی که شاه داشت نیز همین بود که دوستان و مشاوران وی اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمی‌گفتند و او زمانی صدای اعتراضات را شنید که دیگر خیلی دیر شده بود.

"مولوی عبدالحمید همچنین از اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه نیز انتقاد کرد و گفت: "چنین پدیده ای را نه اسلام و دین قبول دارد و نه قانون اساسی."امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به مسئله اعدام ها در کشور اشاره کرد و گفت: "مسئله اعدام ها در کشور ما موجب نگرانی مردم شده است.

کشور ما از معدود کشورهایی است که آمار اعدام در آن زیاد است. به ویژه آمار اعدام ها در استان سیستان و بلوچستان از همه استان های کشور بیشتر است... اعدام نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند بلکه بر میزان مشکلات می‌افزاید...

ما در میان مردم می‌بینیم که این اعدام ها آثار مثبتی نداشته‌اند و درخواست خیرخواهانه و دلسوزانه ما این است که برای این مسئله چاره‌جویی شود."البته مولوی عبدالحمید اشاره مستقیمی به اعدام دو نفر از متهمان دادگاه های بعد از انتخابات نکرد، اما این خطبه یک روز بعد از اعدام محمد علی زمانی و آرش رحمانی پور ایراد شد.

همزمان با این گفته های مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، احمد جنتی در نمازجمعه تهران از قوه قضائیه به دلیل اعدام این دو نفر تشکر کرد و خواست که با قاطعیت این شیوه را ادامه دهد.

هیچ نظری موجود نیست: