۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

دولت افغانستان قتل 5 افغان به دست مرزبانان ایرانی را محکوم کرد


کابل – خبرگزاریها،العربیه

دولت افغانستان روز سه شنبه 2-2-2010 کشته شدن پنج تن از اتباع خود به دست مرزبانان ایرانی در مرز مشترک میان دو کشور را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از این حادثه از سفارت ایران در کابل رسما درخواست کرده است توضیحات لازم را در این خصوص به طرف افغانی ارائه دهد.

یک مقام وزارت امور خارجه افغانستان نیز گفت این حادثه روز دوشنبه زمانی اتفاق افتاد که یک گروه هفت نفره متشکل از مردان جوان افغانی سعی داشتند وارد خاک ایران شوند.

در همین حال والی (استاندار) نیمروز واقع در جنوب غربی افغانستان به خبرگزاری آلمان گفت این کشته شدگان در حال عبور از مرز به ضرب گلوله مرزبانان ایرانی کشته شده اند.

"غلام دستگیر آزاد" در ادامه افزود همه قربانیان افراد فقیری بودند که قصد داشتند برای پیدا کردن شغل به ایران بروند. وی می افزاید دو تن دیگر نیز در این تیراندازی زخمی شده اند.

شایان ذکر است که جنگ و بیکاری جوانان افغان را وادار می کند برای یافتن فرصت های شغلی بهتر از مرز عبور کنند. ایران نیز درمقابل طی چند سال اخیر تلاش کرده است ،هرگونه تحرکات افغان ها در مرز مشترک دو کشور برای ورود به خاکش را متوقف کند.

افزون بر این حدود یک میلیون مهاجر افغان که مقامات ایران آنها را مهاجران قانونی می دانند ونیز صدها هزار تبعه دیگر افغانستان بطور غیرقانونی در ایران زندگی می کنند واکثر آنها در کارهای مشقت آور با دستمزد کم مشغول به کار هستند.

هیچ نظری موجود نیست: