۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

موسوی : ریشه های استبداد ودیکتاتوری هنوز از بین نرفته است


دبی – العربیه نت

میرحسین موسوی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب ایران تاکید کرد ریشه های استبداد ودیکتاتوری هنوز از بین نرفته است.

موسوی در مصاحبه ای که امروز سه شنبه 2 – 2 – 2010 در سایت کلمه منتشرشده است به دوران اولیه سقوط حکومت شاه اشاره کرد و گفت " اکثریت مردم قانع شده بودند که انقلاب همه ساختارهایی را که می توانست منجر به استبداد و دیکتاتوری شود از بین برده است و من هم یک نفر از این جمع بودم. ولی الان چنین اعتقادی ندارم."

او افزود " امروز هم عوامل و ریشه هایی را که منجر به دیکتاتوری می شود می توان شناسایی کرد و هم مقاومت در مقابل بازگشت به این دیکتاتوری را."

وی برای اثبات این اظهارات به شرایط جاری در ایران پرداخت و گفت " بسته شدن فضای مطبوعاتی و رسانه ای و پر شدن زندانها و کشتن بیرحمانه مردم در خیاباها که به صورت مسالمت آمیز احقاق حقوق خود را خواستارند نشان دهنده حضور ریشه های استبداد و دیکتاتوری باقیمانده از نظام شاهنشاهی است."

موسوی افزود " مردم دنبال آزادی و عدالت هستند و متوجه اند که دستگیری ها و اعدام ها با اغراض سیاسی و در تعارض با قانون اساسی و قوانین رایج صورت می گیرد."

اعدام معترضان

میرحسین موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود به اعدام دو تن از زندانیان سیاسی همزمان با نزدیک شدن به تظاهرات 22 بهمن به شدت انتقاد کرد.

وی با اشاره به اظهارات سابق احمد جنتی رئیس شورای نگهبان در مورد این اعدامها وتشویق دستگاه قضایی به اعدام تعداد دیگری از معترضان گفت مرد " از رژیم شاهنشاهی نفرت دارند و در عین حال متوجه اند که با داد و ستدهای بی اهمیت و بدون رعایت مراتب قانونی ممکن است عده ای به کام مرگ فرستاده شوند. تا امام جمعه بی رحمی که همواره از تبعیض و خشونت و تقلب دفاع کرده به قوه قضاییه دستمریزاد بگوید."

به گفته موسوی " برای او ( جنتی ) مهم نیست که شایعات گسترده ای برا ی اعتراف گیری های غیر قانونی وجود دارد و برای او مهم نیست که این افراد ربطی به جریانات انتخابات ندارند . مهم برای او اعدام برای زهر چشم گرفتن است. او از قدرت تکوینی اثربخشی خون بیگناهان غافل است و نمی داند سیل خون شهیدان، رژیم شاه را از بین برد."

احمد جنتی در آخرین خطبه نمازجمعه خطاب به دستگاه قضایی گفته بود:" همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، و دست شما هم درد نکند، مردانه بایستید."

موسوی در ادامه گفت :" سزاوار بود که قوه قضاییه بجای اعدام چند جوان و نوجوان، که شایعات جدی در مورد نحوه اعتراف گیری از آنها وجود دارد، به این ریشه ها توجه می کرد."

دستگاه قضایی اخیرا حکم اعدام آرش رحمانی وعلی محمدزمانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند به اتهام محاربه وعضویت درگروههای مخالف نظام اجرا کرد.

وکیلان مدافع این متهمان تاکید کرده اند در جریان مراحل دادرسی موکلان خود قرار نگرفته اند ومسئولان قضایی به آنها اجازه حضور در هیچ کدام از جلسات محاکمه آنان را نداده اند.

میرحسین موسوی گفت " ما کاملا از قوه قضاییه قطع امید کرده ایم و قوه قضاییه ای که فرزند فرهیخته،‌ آزادیخواه و مومن شهید بهشتی و آزایخواهان دیگر امثال او را زیر عکس پدرش در راهروهای دادسراها می نشاند،‌ خیلی از اهداف تعریف شده انقلاب دور شده است."

گفتنی است صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضایی اخیرا اعلام کرده است قوه قضایه برای صدور احکام فراقانونی تحت فشار است.

موسوی در ادامه گفت " امروز زندانها را پاکترین فرزندان ملت پر کرده اند؛ از دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار. مطابق فرمول های مندرس شده ای به دنبال پرونده سازی برای آنها هستند با پرونده هایی مالی یا جنسی یا جاسوسی. در حالی که منحرفان واقعی و غارتگران بیت المال در بیرون از زندان ها مشغول جولان هستند."

اخیرا معاون وزیراطلاعات به خبرنگاران گفته بود یکی از مشاوران میرحسین موسوی با سرویس های اطلاعاتی غرب در ارتباط بوده و وسایل جاسوسی در اختیار وی گذاشته اند.

میرحسین موسوی با اشاره به این اظهارات گفت : " آنها به جای آنکه دنبال جاسوسان واقعی باشند انسان های شریف و مؤمن را به جاسوسی متهم می کنند. "


دروغ وتقلب

میرحسین موسوی دربخش دیگری از اظهارات خود اعتراضات جاری را ادامه " مقاومت " مردم در دوره انقلاب دانست وگفت :" امروزمقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است و عدم سازگاری مردم با دروغ ،تقلب وفساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد."

او گفت " اکنون هم در صفوف سبز مردم و مرعوب نشدن آنها و پایداریشان بر سر حقوق خودشان ادامه همان مقاومت دفاع مقدس و همان روحیه آزاد منشانه قوام آمده در سال ۵۷ را می بینیم. "

وی افزود :" از سوی دیگر امروز وقتی دیده می شود که دروغ از سوی دولت و صدا و سیما و روزنامه های وابسته، سکه رایج است؛ وقتی ملت ما می بیند که عملا این نیروهای امنیتی و نظامی هستند که بر پرونده های قوه قضاییه حکم می رانند و در حقیقت این قوه قضاییه است که ضابط نیروهای امنیتی شده است، به این نتیجه می رسیم که ما در اول انقلاب زیاد خوش بین شده بودیم.

میرحسین موسوی همچنین گفت :" بنده امروز به شهادت رسیدن مردانی چون بهشتی و مطهری و دیگر شهدای انقلاب اسلامی را ناشی از ادامه ریشه ها ی استبداد شاهی می دانم که هنوز بطور کامل از کشور ما ریشه کن نشده بود. به همین دلیل بنده اعتقاد ندارم که انقلاب به اهداف خود رسیده است."


استبداد دینی

میرحسین موسوی استبداد دینی را " استبدادی تاریکتر از قبل از انقلاب " توصیف کرد واظهارات تحقیر آمیز هواداران دولت علیه معترضان را " متاثر از فرهنگ شاهنشاهی " تلقی کرد.

او گفت : " انقلاب اسلامی حاصل تلاش و از خود گذشتگی عظیم ملت ماست وکمی غفلت وعقب گرد ما را به استبدادی تاریکتر از قبل از انقلاب می برد چرا که استبداد به نام دین، بدترین نوع استبداد است."

وی افزود : " بنده اعتقاد دارم، آن قرائت از اسلام که مردم را خس و خاشاک و بزغاله و گوساله می نامد و مردم را قسمت قسمت می کند تا عده ای بجان عده ای دیگر بیفتند، متاثر از فرهنگ شاهنشاهی است."

این نامزد معترض به نتایج انتخابات همچنین عملکرد دستگاه قضایی ومجلس شورای اسلامی را از " مظاهر بارز ادامه روحیه استبدادی " دانست.

او با اشاره به محاکمات اخیر ، مسئولان " نظامی و امنیتی " را به تحمیل خواسته های خود بر دستگاه قضایی متهم کرد.

وی این سوال را مطرح کرد که " باید دید قاضی ها فرمان می دهند و تصمیمی می گیرند یا نیروهای انتظامی و امنیتی؟ قوه قضاییه ای که در قانون اساسی به صورتی قوی بر استقلال آن تأکید شده است امروز باید دید که اختیاراتش تا چه حد است؟"

او افزود :" یکی از مظاهر بارز ادامه روحیه استبدادی را در مظلوم واقع شدن قوه قضاییه و مجلس می توان مشاهده کرد. "

موسوی گفت :" آیا امروز قوه قضاییه و قوه مقننه می توانند از همه اختیاراتی که قانون اساسی برای آنها تعیین کرده است، استفاده کنند. مشابهتی که انتخابات ها هم با انتخابات آن دوره پیدا می کند یکی دیگر از این نشانه ها است. شما شیوه رای گیری مجالس اول انقلاب را با الان مقایسه کنید تا ببینید ما به جلو حرکت کرده ایم یا به گذشته؟"

به گفته او " درست در همین نقطه است که طمع سیطره و مهار خواستهای آزادی خواهانه مردم بروز و ظهور پیدا می کند. در کوچکتر شدن سفره مردم است که توزیع سیب زمینی و اقتصاد صدقه ای برای جلب آرا و خواسته های مردم مورد توجه قرار می گیرد. بررسی وضعیت موجود کشور نشان می دهد که امروز گره خوردن خواست برای عدالت بویژه عدالت اقتصادی با خواست برای آزادی سیاسی یک ضرورت است."

میرحسین موسوی تاکید کرد " امروز کسانی که مسئول شوربختی مردم و عقب ماندگی ملی ما هستند و کسانی که مسئول تورم و بیکاری و ویرانی اقتصاد کشور هستند، مسئول تعطیلی پروژه های بزرگ و عقب ماندگی ما از رقیبان در منطقه هستند، با تزریق مسکّن ها و سیاست های بی سر و ته ولی عوام فریبانه سعی می کننداز این وضعیت استفاده کنند."

راهپیمایی وتجمعات

میرحسین موسوی در آستانه برگزاری تظاهرات 22 بهمن " راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز" را حق مردم دانست.

او گفت " مردم ، زنان و مردان و جوانان و میانسالان و سالخوردگان به نظر من مردم در اصل هیچ کینه ای نسبت به نیروهای انتظامی و بسیج ندارند چرا که آنها را نیز از خود می دانند."

به گفته او " درگیری موقعی پیش می آید که این نیروها در مقابل حرکت آرام مردم قرار می گیرند ."

او به نیروهای انتظامی و بسیج توصیه کرد با "مهربانی و ملاطفت " با مردم برخورد کنند وهمچنین از طرفداران جنبش سبز خواست " تمایز خود را با بقیه مردم، چه کم و چه زیاد ،کم کنند. "

او تاکید کرد " این نهضت از میان مردم برآمده و متعلق به مردم است. همه به شدت باید مراقب اعتقادات، مقدسات و عرف و هنجارهای جامعه باشند. اما هدف نهایی خودمان را درهیچ مرحله ای نباید از یاد ببریم و آن ساختن ایرانی پیشرفته و مستقل و آزاد و متحد است. "

میرحسین موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود خواستار تعدیل قانون اساسی و اقدام برای " کارآمدسازی بیشتر آن " شد.

وی گفت :" بنده جایی گفته ام که قانون اساسی وحی منزل نیست و همانطور که سال ۶۸ یکبار تغییر پیدا کرد می توان با توجه به نیازهای فکری مردم و مطالبات مردم و تجربیات ملی گام های مهمی در جهت کارآمدسازی بیشتر آن برداشت."

او افزود " صرف داشتن یک قانون خوب مسئله را حل نمی کند. ما باید به طرف سازو کارهایی حرکت کنیم که امکان نقض وتخطی از قانون هزینه های گزافی برای نقض کنندگان آن در هر سطح و مرتبتی داشته باشد."

هیچ نظری موجود نیست: