۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

تلفات زلزله هائیتی 'احتمالا به 50 هزار نفر' می رسد

در حالیکه تیم های نجات بدنبال یافتن بازماندگان زلزله هائیتی هستند، صلیب سرخ تعداد تلفات این حادثه را بین 45 تا 50 هزار نفر تخمین می زند.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرده است کشورش در یکی از بزرگترین عملیات های کمک رسانی در تاریخ معاصر این کشور ۳۵۰۰ نیروی ارتش و ۲۲۰۰ نفر از سربازان نیروی دریایی آمریکا را برای کمک به زلزله زدگان هائیتی به این کشور اعزام کرده است.
گروه های امدادرسانی می گویند زلزله زدگان نیاز به غذا، آب و کمک های پزشکی دارند.
نیکلا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه گفته است همراه با باراک اوباما و کشورهای دیگری نظیر برزیل و کانادا در صدد برگزاری کنفرانسی برای بازسازی هائیتی است.
بر اساس برآورد صلیب سرخ زلزله روز سه شنبه زندگی بیش از سه میلیون نفر را مختل کرده است.
بسیاری از مردم امشب را نیز بدون سرپناه باید بسر کنند و بعضی دیگر نیز در اردوگاه های پورتوپرنس پایتخت تخریب شده هائیتی مستقر خواهند شد.
به گفته خبرنگاران اجساد کشته شدگان در خیابانها جمع شده و هنوز تلاش های هماهنگی برای امداد رسانی به چشم نمی خورد.
به گفته ماتیو پرایس خبرنگار بی بی سی در پورتو پرنس عدم وجود زیرساختارهای لازم و نیز فقدان دولتی کارآمد در هائیتی عملیات کمک رسانی را بسیار دشوارتر کرده است.
آقای اوباما وعده داد مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار کمک فوری به آسیب دیدگان زلزله ارسال خواهد شد.
رییس جمهوری آمریکا در تازه ترین پیام خود به مردم هائیتی گفت که آنها را در چنین شرایط دشواری فراموش نخواهند کرد و نیروهای آمریکایی با تمام توان به کمک آنها خواهند رفت. او همچنین نجات شهروندان آمریکایی گرفتار در زلزله هائیتی را از اولویت های عملیات کمک رسانی ارتش آمریکا در هائیتی دانست.
پس از وقوع زلزله قدرتمند هفت ریشتری در هائیتی، صدها هزار نفر از مردم این کشور در انتظار دریافت کمک های بین المللی هستند.
بر اساس تازه ترین گزارش ها گروههای امداد رسانی بین المللی در حال وارد شدن به این کشور هستند تا به آسیب دیدگان و قربانیان زلزله مخرب سه شنبه (۲۲ دیماه) کمک کنند.
با وجود آنکه نیروهای امدادی با تجهیزات ویژه کمک رسانی به مصدومان زلزله، تجهیزات پزشکی و آذوقه وارد پورتو پرنس، پایتخت هائیتی شده اند، اما خبرنگار بی بی سی در این کشور می گوید میزان و حجم این کمک ها در برابر شدت تخریب بسیار ناچیز است و برنامه منسجمی برای ارائه این کمک ها به مردم آسیب دیده وجود ندارد.
با توجه به تخریب دفتر سازمان ملل مستقر در هائیتی، اکنون این سازمان مرکزی را برای سازماندهی کمک ها در فرودگاه هائیتی راه اندازی کرده است.
یکی از سخنگویان صلیب سرخ گفته است سیستم مخابراتی دوباره به کار افتاده اما هنوز دسترسی به بسیاری از نقاط شهر دشوار یا غیر ممکن است. این سخنگو می گوید بیمارستانها مملو از آسیب دیدگان است.

امکانات باقی مانده در هائیتی پاسخگوی نیاز زلزله زدگان نیست
یکی از سخنگویان آژانس کمک رسانی سازمان ملل اعلام کرده است در این مرحله از کمک رسانی، اولویت نخست یافتن بازماندگان و نجات یافتگان زلزله که زیر آوار گرفتار شده اند است. این سخنگوی سازمان ملل گفت نیروهای کمک رسانی و تیم های نجات با تمام سرعت و توان مشغول فعالیت هستند.
در همین حال دسترسی مردم به خدمات اولیه بسیار محدود است و کمبود آب و غذا محسوس است. آخرین گزارش ها حاکی از قطع شدن برق در مناطق زلزله زده است.
امداد رسانها اعلام کرده اند که در حال حاضر به تجیزات و ماشین آلات سنگین برای باز کردن مسیرهای مسدود شده بر اثر زلزله و دسترسی به نقاطی که بیشترین آسیب را دیده اند نیاز فوری وجود دارد. در فقدان چنین تجهیزاتی نیروهای امدادرسان با دست آوار را کنار می زنند.
یکی از شاهدان عینی به بی بی سی گفت به نظر می رسد میزان کمک ها به آسین دیدگان بسیار ناچیز و سرعت انجام این کمک ها بسیار کم است.
در عین حال صلیب سرخ جهانی با راه اندازی یک سایت اینترنتی ویژه، سعی دارد به افرادی که بستگان خود را در اثر این زلزله گم کرده اند برای یافتن آنها کمک کند.
با توجه به از کار افتادن سیستم های ارتباطی در هائیتی، این سایت اینترنتی به شهروندان این کشور چه در داخل و چه در خارج از این کشور کمک خواهد کرد تا بستگان خود را پیدا کنند.
در نیویورک بعضی از شهروندان هائیتی با ارسال کمک های مالی و بسته های مواد خوراکی سعی در حمایت از آسیب دیدگان دارند.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در تازه ترین پیام خود به مردم هائیتی گفت که آنها به حال خود رها نشده اند و از فرستان بخشی از نیروهای ارتش آمریکا برای کمک به روند امدادرسانی خبر داد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا میزان خسارت های ناشی از این زلزله را "غیر قابل تصور" توصیف کرده است و وعده داده است آمریکا به هائیتی کمک های طولانی مدت خواهد کرد.
تعدادی هواپیمای آمریکایی و ۵۰ تیم کمک رسانی چینی که با خود سگ های آموزش دیده زنده یاب به همراه دارند وارد فرودگاه شهر پورت او پرینس شده اند.
سایر گروههای امداد رسانی از کشورهای اتحادیه اروپایی، کانادا، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین قرار است به زودی وارد هائیتی شوند.
یک تیم امداد رسانی از بریتانیا که مجهز به جرثقیل و سگ های زنده یاب است وارد جمهوری دومینیکن شده است و قرار است روز پنجشنبه وارد هائیتی شود.
سرزمین بحران زده
به گزارش مرکز مراقبت های زمین شناسی ایالات متحده، زلزله روز سه شنبه در ساعت چهار و پنجاه و سه دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (نه و پنجاه و سه دقیقه شب به وقت گرینویچ) به بزرگی هفت درجه در مقیاس ریشتر بخش هایی از کشور هائیتی را لرزاند و در پی آن، دو پس لرزه شدید نیز در این منطقه روی داد.

تعدادی از کارمندان و صلحبانان سازمان ملل از جمله قربانیان زمین لرزه هستند
کانون این زمین لرزه در نقطه ای واقع در حدود پانزده کیلومتری جنوب غرب پایتخت بود. در پی وقوع این زمین لرزه، ارتباط تلفنی با هائیتی دستخوش اختلال شد.
مقامات اردنی نیز از کشته شدن سه تن و زخمی شدن بیست و یک تن از صلحبانان اعزامی این کشور به هائیتی خبر داده اند و گزارش های دیگر از مفقود شدن دویست نفر از میهمانان هتل مونتانا، که بیشتر مورد استفاده بازدید کنندگان خارجی است، حکایت دارد.
کشور هائیتی بخش غربی جزیره هیسپانیولا واقع در دریای کارائیب را اشغال می کند و با کشور دومینیکن، در بخش شرقی این جزیره، همسایه است.
شبه جزیره هیسپانیولا از جمله نخستین مناطقی در "دنیای جدید" بود که توسط کاشفان اروپایی کشف شد و از قرن ۱۷ به بعد، ورود استعمارگران اروپایی و بردگان به این سرزمین آغاز شد و آن را به یک مستعمره متعلق به فرانسه تبدیل کرد.
تاریخ هائیتی با خشونت و نا آرامی همراه بوده است و شورش بردگان علیه اربابان سفیدپوست در اواخر قرن هجدهم سرانجام به پیروزی بردگان و اعلام استقلال این سرزمین منجر شد هرچند این واقعه به بحران های سیاسی در این سرزمین پایان نداد.
هایئیتی از سال ۱۹۱۵ تا سال ۱۹۳۴ در اشغال ارتش آمریکا بود و پس از خروج آمریکاییان توسط دولت های ضعیف و عمدتا دست نشانده آمریکا اداره می شد.
در سال ۱۹۵۷، پزشکی به نام فرانسوا دووالیه - موسوم به پاپا دوک - به ریاست جمهوری هائیتی انتخاب شد که در سال ۱۹۶۴، خود را رئیس جمهوری مادام العمر اعلام داشت و تا زمان مرگ در سال ۱۹۷۱، در راس یک نظام دیکتاتوری بر این کشور حکومت کرد.
پا مرگ پاپا دوک، پسرش ژان کلود دووالیه جانشین او شد و سیاست استبداد داخلی و انزوای بین المللی را تا وقوع شورش های عمومی سال ۱۹۸۶، و سقوط از قدرت ادامه داد.

بخش های وسیعی از پایتخت هائیتی به ویرانه تبدیل شده است
سرنگونی حکومت دووالیه یک دوره هرج و مرج سیاسی را در پی آورد که با انتخاب ژان برتران آریستید به ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۰ نیز خاتمه نیافت.
در سال ۱۹۹۱، رای عدم اعتماد پارلمان هائیتی به کابینه و تلاش آقای آریستید برای حکومت فردی به یک بحران سیاسی و سرانجام، کودتای نظامی و فرار وی از کشور منجر شد.
ژان برتران آریستید در سال ۱۹۹۴ به کشور بازگشت و بار دیگر سمت ریاست جمهوری را در دست گرفت و تا سال ۱۹۹۶ در این سمت ماند اما به خاطر ممنوعیت قانون اساسی، امکان انتخاب مجدد او نبود.
وی بار دیگر در سال ۲۰۰۱ مقام ریاست جمهوری را در دست گرفت اما به دلیل شورش های سال ۲۰۰۴، توسط نیروهای آمریکایی از کشور خارج شد و این مقام به رنه پروال، از نزدیکان او محول شد و سازمان ملل به منظور حفظ امنیت داخلی، یک نیروی پاسدار صلح را در این کشور مستقر کرد.
جمهوری هائیتی حدود ۹ میلیون جمعیت دارد که بیش از نود درصد آنان از نژاد سیاه و بقیه سفید پوست و یا از نژاد مختلط و اکثرا مسیحی پیروی کلیسای کاتولیک هستند و زبان رسمی این کشور فرانسه و گویش بومی فرانسوی است.
از نظر اقتصادی، هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می شود و براساس تخمین های سازمان ملل، بیش از هشتاد درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارند.
bbc

هیچ نظری موجود نیست: