۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

مقام‌های فرانسوی: رژیم ایران باید ارسال پارازیت را متوقف کند

مقام های فرانسوی از مجمع جهانی ارتباطات، موسوم به آی تی یو وابسته به سازمان ملل متحد خواسته اند که دولت ایران را مجاب کند تا جلوی پارازیت هایی که از داخل این کشور بر روی شبکه های تلویزیونی ماهواره ای انداخته می شود، گرفته شود.

فرانسوا رنسی، رئیس آژانس فراکانس فرانسه گفته است درخواست مداخله مجمع جهانی ارتباطات هفته قبل و پس از درخواستهای مکرر از مقامهای ایران برای اقدام در این زمینه مطرح شد.

پخش برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی و چند شبکه دیگر از طریق ماهواره هات برد به خاطر پارازیتهایی که از داخل ایران تولید و ارسال می شود متوقف شده است.

ارسال گاه و بیگاه پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای، از روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران شروع شد. انداختن پارازیت بر روی برنامه ها پس از مرگ آیت الله منتظری در اواخر ماه دسامبر شدت گرفت.

فرستادن پارازیت بر روی برنامه تلویزیون فارسی بی بی سی روز یکشنبه، 20 دسامبر آغاز شد و کانال ماهواره ای هاتبرد 6 را هدف قرار داد که مورد استفاده تعدادی از برنامه های تلویزیونی و رادیویی بین المللی بی بی سی به زبان های مختلف و همچنین چند شبکه خبررسانی دیگر است.

با تشدید فرستادن پارازيت بر تلويزيون فارسی بی بی سی، مسئولان ماهواره هات برد پخش برنامه های بی بی سی فارسی را قطع کردند.

به گفته مسئولان اين ماهواره فرستادن پارازيت باعث شده بود که برنامه های کانال های ديگری که در مجاورت تلويزيون فارسی قرار داشتند با اختلال پخش شود و در نتيجه هات برد با فشار اين کانال ها مجبور به قطع برنامه های تلویزیون فارسی شد.

ماهواره نايل ست نيز به همين دليل به اقدام مشابهی دست زد و در نتيجه نه تنها پخش کانال بی بی سی بلکه پخش چند شبکه فارسی زبان ديگر هم از اين ماهواره ها قطع شد.

پیشتر صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی بی سی گفته بود که راه حل بی بی سی در برابر اختلال در برنامه های تلویزیون فارسی، افزایش امکانات ماهواره ای برای تسهیل دسترسی مخاطبان به این برنامه ها خواهد بود.

در حال حاضر برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی از طريق ماهواره های تل استار 12، يوتل ست W2M، یوتل ست W3A و وبسايت بی بی سی فارسی قابل دریافت است.

در ماه ژوئن سال جاری، تلویزیون فارسی بی بی سی که پخش برنامه های ویژه انتخابات ریاست جمهوری ایران را آغاز کرده بود هدف تلاش های مشابهی برای اختلال در پخش برنامه ها قرار گرفت.

در آن زمان، شرکت ارائه دهنده خدمات ماهواره مورد استفاده بی بی سی تایید کرد که منشا این اختلالات در داخل ایران ردگیری شده است.

پیتر هاروکس، مدیر سرویس جهانی بی بی سی گفته بود که این واقعیت که کسانی به خود زحمت پارازیت اندازی بر برنامه های تلویزیون فارسی زبان بی بی سی را می دهند نشان از تاثیرگذاری برنامه های آن در ایران دارد.

به گفته آقای هاروکس، مردم ایران می خواهند از حقایق مربوط به تحولات داخل کشور خود مطلع شوند و می دانند که از طریق بی بی سی می توانند به اخبار بیطرفانه و مستقل دست یابند. ما هم هر آنچه که از دستمان برآید خواهیم کرد تا چنین اخباری را در اختیار آنان قرار دهد."

صادق صبا نیز یادآور شده است که در پی برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران و واکنش معترضان به نتیجه انتخابات، برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی هدف پارایت اندازی قرار گرفت.
bbc

هیچ نظری موجود نیست: