۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

سران ریاض ودمشق: روابط دوجانبه برجهان عرب تاثیر مثبت می گذارد


دمشق – خبرگزاری ها
در دومین روز از سفر ملک عبدالله بن عبدالعزیز به دمشق سران پادشاهی سعودی وسوریه امروز پنجشنبه 8 – 10 – 2009 مذاکرات دوجانبه را از سرگرفتند.

دو طرف قرار است در دور دوم مذاکرات روابط دوجانبه وبرخی از مسائل منطقه ای را بررسی کنند.براساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا ) ملک عبدالله بن عبدالعزیز و بشار اسد بر حل تمام مشکلات موجود وادامه گفتگوها تاکید کردند. همچنین دو طرف اعلام کردند که " پیشرفت روابط بین ریاض ودمشق تاثیر مثبتی بر جهان عرب خواهد گذاشت.

"بثينه شعبان مشاور مطبوعاتی وسیاسی رئیس جمهور سوریه در مورد مذاکرات شب گذشته بین سران دو کشور گفت : " دو طرف مذاکرات مثبت ،سازنده و دوستانه ای " را برگزار کردند و افزود : " روابط بین دو کشور در مسیر بسیار ممتازی قرار گرفته است و دو طرف اراده بسیار قوی برای ایجاد فضای مناسب جهت استفاده از امکانات جهان عرب جهت پیشبرد اهداف ملت عرب در سطح منطقه وجهان دارند.

"ملک عبدالله بعد از یک دوره طولانی از تنش در روابط بین ریاض ودمشق به سوریه سفر کرده است.این اولین دیدار ملک عبدالله از سوریه ازهنگام ترور نخست وزیر فقید لبنان رفیق حریری در سال 2005 است.

روابط رياض ودمشق به دنبال ترور حریری دچار تنش شده بود.بشار اسد اخیرا در مراسم افتتاحیه دانشگاه ملک عبدالله در منطقه ثول در نزدیکی بندر جده به همراه تعداد دیگری از سران کشورهای مختلف شرکت کرده بود.گامهای نخستین بازگشت روابط دوجانبه در کنفراس اقتصادی کویت که با مشارکت سران کشورهای عربی در ژانویه سال جاری برگزار شده بود ، برداشته شد.

در این کنفرانس ملک عبدالله از همه سران کشورهای عربی خواسته بود تا اختلافات را کنار بگذارند و برای حل مشکلات منطقه گام بردارند.

پس از این سخنان ، ملک عبدالله با بشار اسد دیدار کرد وهمچنین سران قطر ومصر نیز به هدف حل مشکلات دوجانبه گفتگو کردند.

هیچ نظری موجود نیست: