۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

فقر در بلوچستان سبب تمرکزبیماری مالاریا شده است


خبرگزاری فارس: مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بلوچستان گفت: فقر در سیستان و بلوچستان سبب تمرکز بیماری مالاریا در این استان شده است
‌خداداد شیخ‌زاده امروز در حاشیه دومین نشست فراگیر علمی اجرایی حذف مالاریا به خبرنگار فارس در اصفهان افزود: بیماری مالاریا که به یک بیماری فقر نام گرفته، در مناطقی که با فقر بهداشتی،‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو است بیماری مالاریا از رشد بیشتر برخوردار است.

وی بیان داشت: در حال حاضر بلوچستان منطقه‌ای مناسب برای رشد تولید و تکثیر پشه آنوفل بوده و شرایط انتقال در این استان بسیار مهیا است.

وی گفت: انتقال در برخی از مناطق در همه سال وجود دارد و تنوع گونه ناقلین در این استان به چشم می‌خورد و این بیماری به علت تردد مرزی به استان به خطر تبدیل شده است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بلوچستان با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های بهداشتی در این استان وجود ندارد،‌ اظهار داشت: وجود مسافت‌های طولانی و پراکندگی جمعیت زیاد در سیستان و بلوچستان زمینه بروز بیماری مالاریا را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مراکز نظارتی، آموزش مردم، تشخیص به‌موقع، درمان فوری بیماران مالاریا و استفاده از رابطان بهداشتی سبب کاهش آمار بیماران مالاریا شده است.

شیخ‌زاده با اشاره به اینکه این استان به 200 پزشک دیگر نیاز دارد،‌ ادامه داد: کمبود مراکز و خانه‌های بهداشت و نیرو پزشک سبب روند کند مقابله با بیماری مالاریا در این استان شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 7 هزار و 300 بیمار مالاریا داشتیم که امسال به 2 هزار و 900 بیمار رسیدند.

هیچ نظری موجود نیست: