۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

بروز سوءتغذیه در کودکان بلوچستان


کودکان استان‌های بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، خراسان‌جنوبی، خوزستان و ایلام ببیشتر از سایر استان ها درگیر سوءتغذیه هستند./ به دلیل کمبود اعتبارات سالانه تنها 50 هزار کودک تحت حمایت خدمات کمیته فقرزدایی قرار می گیرند.
ایلنا: مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فقرزدایی وزارت رفاه گفت: به دلیل کمبود اعتبارات سالانه تنها 50 هزار کودک تحت حمایت خدمات کمیته فقرزدایی قرار می گیرند،آنهم درست در شرایطی که 50 هزار نفر دیگر پشت نوبت دریافت خدمات هستند.

عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد عملکرد کمیته ملی کاهش فقرغذایی خانواده‌های کم‌درآمد تاکید کرد: برای پیشبرد اهداف این کمیته در سال 84 که سال اول اجرای طرح بوده یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که بر این اساس با همکاری وزارت بهداشت و کمیته امداد امام خمینی، سبدهای غذایی در چهار استان کشور از جمله خراسان‌جنوبی، هرمزگان، و بلوچستان و کرمان برای کودکان زیر شش سال توزیع شد.
عمادی با بیان اینکه این اعتبار در سال 85 به پنج میلیارد تومان رسید ادامه داد: طرح توزیع سبد غذایی رایگان در سال85 در 15 استان محروم کشور عملیاتی شد. مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فقرزدایی وزارت رفاه عنوان کرد: در سال 86 علاوه بر توزیع سبد غذایی برنامه تامین یک وعده غذای گرم نیز در پنج هزار روستامهد سراسر کشور آغاز شد و مقرر شد تا روزانه به کودکان سه الی شش سال که در روستامهدها هستند یک وعده غذای گرم اختصاص داده شود که این طرح همچنان ادامه دارد.

پیش بینی تحت پوشش قرار دادن 150 هزار کودک در سال جاری

عمادی تصریح کرد: از سال 86 تا 88 با سالیانه 9 میلیارد تومان تزریق اعتبار به این طرح در کل 27 میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده و 300 هزار کودک سه الی شش سال تحت پوشش قرار داده شده که امسال نیز پیش‌بینی شده تا 150 هزار کودک در این طرح پذیرش شوند.

به گفته رئیس کمیته ملی کاهش فقر غذایی خانواده‌های کم‌درآمد بحث ارائه سبد غذایی به کودک سه الی شش سال هم توسط کمیته امداد ادامه دارد که سالیانه 50 هزار کودک تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و علاوه بر اعتبارات کمیته امداد وزارت رفاه نیز دو میلیارد و 400 میلیون تومان به این طرح اختصاص داده است.


بهبود 50 درصدی تغزیه در راستای ارائه سبد غذایی به مادران شیرده

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فقرزدایی وزارت رفاه خاطر نشان کرد: از سال 86 طرح ارائه سبد غذایی به مادران باردار و شیرده آغاز شد که 12 هزار مادر باردار و شیرده و در مناطق محروم تحت حمایت این طرح قرار گرفته‌اند.

عمادی با اشاره به آخرین آمار ارائه شده وزارت بهداشت پیرامون پایش وضعیت بهبود غذایی این طرح در کل کشور تصریح کرد: این طرح به طور میانگین در کل کشور 50 درصد بهبود وضع تغذیه‌ای به دنبال داشته و در این پایش آیتم قد، وزن و میزان لاغری کودکان بررسی شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فقرزدایی وزارت رفاه گفت: با استمرار این طرح میان‌بخشی و هدفمند می‌توان امیدوار بود که در آینده کودکی دچار سوء تغذیه نشود. به گفته عمادی بر اساس نتایج این طرح در استان‌های بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، خراسان‌جنوبی، خوزستان و ایلام وضعیت سوء تغذیه بیشتر بوده اما در راستای طرح کاهش فقرزدایی درصد کودکان بهبودیافته زیاد بوده است.


50هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات غذایی


رئیس کمیته ملی کاهش فقرغذایی خانواده‌های کم‌درآمد با اشاره به مشکلات کمبود اعتبار برای اجرای کامل این طرح یادآور شد: کمیته امداد به دلیل کمبود اعتبارات سالانه تنها 50 هزار کودک را تحت حمایت قرار می‌دهد این در حالی است که 50 هزار نفر دیگر پشت نوبت دریافت خدمات هستند. به گفته عمادی در صورت افزایش اعتبار می‌توان کودکان پشت نوبتی را نیز تحت پوشش این طرح قرار داد.

هیچ نظری موجود نیست: