۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

علامه الامين: "حوادث اخير، ولايت فقيه را از آسمان به زمين كشاند"

نظريه ولايت فقيه در آزمون مردود شده است"

علامه الامين: "حوادث اخير، ولايت فقيه را از آسمان به زمين كشاند"

علامه سيد على الامین، از مجتهدان جنوب لبنان در مورد رويدادهاى روز جمعه 18-9-2009 در مصاحبه با "جرس" گفت: چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب را برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا، پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟"

آیت الله سید علی الامین در مورد ولايت فقيه اظهار داشت: "مشکل از آنجا آغاز شد که حکومت ایران چنان درباره ولایت فقیه سخن گفت که انگار حکمی آسمانی و غیر قابل تردید است، در حالی که این نظریه یکی از آرای موجود است که البته موافقان چندانی ندارد تا آنجا که علامه محمد جواد مغنیه در نجف مى گفت کسی که قائل به ولایت فقیه به این شکل باشد یا جاهل است و یا قصد بدعت در دین را دارد".

این فقیه لبنانی مى گويد: "از اول هم نظریه ولایت فقیه این نبود که ولایت شخصی در میان باشد و سخن درباره ی نیابت از معصوم بود و حوادث اخیر در ایران نتیجه یک انحراف و رفتار غیر عادلانه حکومتی است که خود را الهی خوانده و باب هر انتقادی را به روی خود بسته است".

آيت الله الامين معتقد است كه: "این نظریه آزمون خود را پس داده است و در اجرا مردود شده است."

او می گوید:"گمان نمی کنم که مشکلات کنونی ایران [به راحتی] حل شود زیرا حکومت تصمیم گرفته است مردم را سرکوب کند و نمیداند که سرکوب مردم، مشکل را حل نخواهد کرد بلکه شکاف میان آنها و مردم را عمیق تر خواهد کرد".

علامه تعجب می کند که "چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا را پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟" و مى افزايد"ما لبنانیها هم از گسترده شدن دامنه ی اختیارات ولی فقیه ایران به لبنان و سایر کشورها بسیار آسیب دیدیم اما حزب الله هیچ انتقادی را به دخالت ولی فقیه در امور داخلی لبنان نپذیرفت و نتیجه ی دخالت های او بدون آگاهی اش از مصالح مردم لبنان باعث شد عزت شیعه در لبنان که میراث امام موسی صدر بود ضربه بخورد و شیعیان تابعی از خارج معرفی شوند".

علامه الامین، حوادث اخير و نفش ولايت فقيه در آن رابه اين شكل ترسيم مى كند كه: "حوادث اخیر ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند و مردم ایران هم به دنیا نشان دادند که رهبری را غیر قابل انتقاد نمی دانند و با بلند کردن صدای اعتراض شان گفتند که این نوع حکومت ربطی به شیعه ندارد".

اين مصاحبه پس از نامه اخیر آیت الله منتظری به علمای شیعه برای ابرازحساسیت نسبت به وقایع ایران صورت گرفته است. علامه الامین در حوزه علمیه نجف به اجتهاد رسیده و پس از قتل آیت الله سید محمد باقر صدر و تهدید دولت صدام به ایران رفته و مدت کوتاهی در حوزه علمیه قم تدریس کرده و سپس به لبنان بازگشته است. شیعیان صور و جبل عامل او را فقیهی متفاوت نسبت به تفکر سیاسی و ایدئولوژی "حزب الله" می شناسند؛ اگرچه برخی از روحانیون حزب الله از جمله سید عباس موسوی رهبر پیشین حزب الله روزگاری از شاگردان او بوده اند. نگاه انتقادی این فقیه لبنانی به جایگاه فقهی و سیاسی ولایت فقیه در مقالات مختلفی منتشر شده است.

۱ نظر:

Unknown گفت...

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست