۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

کاخ سفید: ایران وقت زیادی ندارد


سخنگوی کاخ سفید می گوید که ایران مهلت زیادی برای کنار آمدن با درخواست بین المللی در مورد برنامه اتمی اش ندارد و صدر اعظم آلمان از احتمال لبریز شدن کاسه صبر در مقابل ایران سخن گفته است.
به گزارش خبرگزاری رویتر رابرت گیبز روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "مهلت رو به پایان است. ضرب الاجل، پایان سال است."
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز گفته است که "صبر ما شدیدا در بوته آزمایش است" و افزود که اگر ایران همچنان پیشنهادهای سازمان ملل را رد کند باید تحریم های تازه علیه آن کشور در نظر گرفته شود.
این اخطارها پس از آن صادر می شود که ایران در هفته جاری از طرحی برای ساختن 10 مرکز دیگر غنی سازی اورانیوم خبر داد و محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز تاکید کرد که دیگر نیازی برای گفت و گو با غرب احساس نمی کند.
به علاوه به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، رئیس مجلس ایران در واکنش به قطعنامه ای که جمعه گذشته توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه این کشور صادر شد گفت که مجلس روابط با کشورهایی که به آن قطعنامه رای مثبت دادند را بازنگری خواهد کرد.
روسیه و چین نیز که معمولا در مقابل فشارهای مورد نظر غربی ها علیه ایران مقاومت می کنند به آن قطعنامه رای مثبت دادند که با انتقاد تهران مواجه شد.
محمود احمدی نژاد اقدام روسیه را "اشتباه" خواند و سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت که تهران به خاطر حمایت روسیه و چین از قطعنامه شورای حکام به آنها اعتراض خواهد کرد با این حال تاکید کرد که این به معنی تغییری در روابط با این دو کشور نیست.
قعطنامه شورای حکام ایران را به خاطر احداث مخفیانه یک مرکز غنی سازی تازه در نزدیکی شهر قم سرزنش کرد و خواستار توقف عملیات ساخت آن شد.
ایران حدود دو ماه قبل در روز اول اکتبر در ژنو طی گفت و گوهایی با گروه پنج به علاوه یک (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) به طور اصولی با ارسال بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود به خارج برای پردازش و غنی سازی بیشتر و تبدیل آن به سوخت لازم برای یک راکتور غیرنظامی در تهران موافقت کرده بود.
آن پیشنهاد بعدا به صورتی کاملتر و با میانجیگری آژانس اتمی سازمان ملل مطرح شد اما ایران از پذیرش آن سرباز زد.
به گزارش رویتر ایران تا پایان دسامبر وقت دارد به آن پیشنهاد پاسخ مثبت دهد، در غیر این صورت انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل مقدمه چینی برای تنظیم تحریم های تازه بر آن کشور را شروع کند.
روسیه اخیرا این تمایل را نشان داده است که در صورت عدم همکاری ایران با این پیشنهاد از تحریم های تازه حمایت کند.
اما ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه روز پنجشنبه ضمن خودداری از دادن پاسخ به سوالی درباره تحریم ها گفت که روسیه "هیچ اطلاعاتی از اینکه ایران درحال کار برای ساخت یک سلاح اتمی است ندارد."
محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه گفت که ایران خود برای تامین سوخت راکتور پزشکی تهران اورانیومی با غلظت 20 درصد تهیه خواهد کرد.
غلظت کنونی اورانیومی که ایران تاکنون تولید کرده کمتر از 5 درصد گزارش می شود.
غربی ها نگرانند ایران از این سوخت برای تولید بمب اتمی استفاده کند، اتهامی که ایران رد می کند.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: