۱۳۸۸ آذر ۱۴, شنبه

اختلال در اینترنت و 'محدودیت های تازه برای خبرنگاران خارجی' در ایران


گزارش ها از ایران حاکی از محدودیت تازه دولت برای رسانه های خارجی فعال در این کشور و نیز مختل شدن شبکه اینترنت در آستانه برگزاری روز دانشجوست.
خبرگزاری رویتر از ایران گزارش می دهد که دولت ایران مجوز خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری وقایع تهران بین روزهای هفتم تا نهم دسامبر (دوشنبه تا چهارشنبه) را لغو کرده است.
روز دوشنبه (7 دسامبر / 16 آذر) روز دانشجو در ایران است و انتظار می رود که دانشجویان معترض به نتیجه انتخابات تجمعات اعتراض آمیزی برگزار کنند.
در آستانه روز دانشجو، گزارش ها همچنین حاکی از آهسته شدن سرعت اینترنت و اختلال در شبکه اینترنتی این کشور است.
گفته می شود که شمار زیادی از کاربران قادر به استفاده از ایمیل نیستند و سرعت اینترنت به ویژه در تهران بسیار پائین است.
کاربران اینترنتی در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بارها با اختلال در اینترنت مواجه بوده اند.
همزمان با آغاز شمارش آرا در خرداد ماه، اختلال در اینترنت آغاز شد و با برگزاری مراسم روز قدس در ۲۷ شهریور ماه نیز این اختلال افزایش پیدا کرد.
به اعتقاد برخی کارشناسان مشکل اینترنت در ایران، موضوع تکنیکی نیست و نوعی کنترل از سوی دولت برای عدم اطلاع رسانی وقایع این کشور است.
خبرگزاری فرانسه در ایران روز شنبه (5 دسامبر) به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که اختلال فعلی ناشی از تصمیم مقام های ایران است و یک مشکل فنی نیست.
مقام های شرکت مخابرات یا دولت ایران هنوز به این اتهام پاسخی نداده اند.
اختلال جاری در اینترنت در آستانه برگزاری مراسم روز دانشجو که روز دوشنبه (16 آذر) برگزار خواهد شد، رخ داده است.
امسال برخی دانشجویان معترض به نتایج انتخابات اعلام کرده اند که در اعتراض به روند انتخابات و وقایع بعد از آن، در مراسم 16 آذر حاضر خواهند شد.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: