۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

اصلی ترین خطر ماده مخدر " پان "




تاثیر خطرناک ماده مخدر " پان " ناشی از آهک موجود در آن است.به گزارش مهر: سعید صفاتیان، مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اعلام این مطلب تاکید کرد:" آهک موجود در " پان پراگ " که موجب توهم مصرف کننده نیز می شود اصلی ترین خطر این ماده مخدر است، خود پان عوارض خاصی ندارد و مانند همه داروهای معمولی عوارض طبیعی دارد.


"این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:" اگر چه پان جزو مخدرهای توهم زا است اما به نسبت دیگر مخدرهای توهم زا مانند شیشه و اکستاسی خیلی قوی نیست.


"صفاتیان با اشاره به وجود این ماده مخدر در بازار مصرف کشور گفت:" این ماده مدتهاست در بازار مصرف کشور وجود دارد و بیشتر در مرزهای شرقی کشور یافت می شود."پان پراگ یک نوع ماده مخدر مصنوعی است که قاچاقچیان آن را با عنوان خوشبوکننده دهان و یا با نامهای تجاری مختلف در بازار به فروش می رسانند و مصرف کنندگان اصلی آن جوانان و نوجوانان هستند.


محتویات پان پراگ ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌های معطر، ساخارین و اسانس‌ها و افزودنی‌های غیر مجاز است، علاوه بر این در این مواد از طعم‌هایی مانند نعناع نیز استفاده می شود، در برخی گزارشها نیز ترکیبات سمی و خطرناکی همچون آرسنیک، کربنات، منیزیم و سرب نیز در این مواد مشاهده شده است.


مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت و گو گفت:" این ماده مخدر که نسبت نزدیکی با ماده مخدر "ناس" دارد در افغانستان و پاکستان به مقدار زیاد مصرف می شود، استفاده از این مواد در به ویژه در پاکستان یک عادت رایج طبیعی و فرهنگی است.


"برخی از عوارض جسمی روانی ناشی از مصرف این نوع ماده مخدر زردی رنگ دندان‌ها و ایجاد آسیب جدی به سلول‌های مغز است که علت آن نیکوتین موجود در تنباکوی این مواد است، سرطان دهان، حنجره، لثه و ایجاد عارضه در دستگاه تنفسی و قلب و عروق نیز از دیگر عوارض مصرف این مواد است.

هیچ نظری موجود نیست: