۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

خودداری ايران از همکاري با کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل


دبی – العربیه ،ژنو خبرگزاریها
ايران روز چهارشنبه 17-2-2010 از همکاري با گزارشگر ويژه سازمان ملل که خواهستار تحقيق در مورد موارد نقض حقوق بشر به ويژه درباره شکنجه در این کشوراست خودداري کرد، کشورهاي غربي با محکوم کردن سرکوب مخالفان در ايران مایل به اعزام اين گزارشگر ويژه به ايران هستند.

به گزارش فرانس پرس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ،گزارشی را که روز دوشنبه گذشته در ژنو درباره ايران به بحث گذاشاه بود مورد تاييد قرار داد ، در طول اين نشست بيش از حدود 100 توصيه با مقامات ايراني در میان گذاشته شد.

در همین راستا مقامات ايراني اعلام کردند ،احتمال می رود به زودی به درخواست های مربوط به ديدارهاي گزارشگران ويژه سازمان ملل از این کشور پاسخ مثبت داده شود ،اما در عين حال به روشني خاطرنشان کردند که توصيه هاي همکاري با گزارشگران ويژه از جمله گزارشگران مربوط به شکنجه از حمايت آنان برخوردار نخواهد بود .

تهران به طور کلی تقاضای بریتانیا براي موافقت با سفر همه گزارشگران ويژه که از سال 2005 يعني همزمان با به قدرت رسيدن محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران ،نتوانسته اند از این کشور ديدار کنند و حتي درخواست بان کي مون دبير کل سازمان ملل براي تحقیق درباره خشونت هاي پس از انتخابات رياست جمهوري ژوئن 2009 را رد کرد.

شایان ذکر است که کشورهاي غربي روز دوشنبه گذشته سرکوب خونين مخالفان حکومت تهران را در برابر کمیساریای حقوق بشر محکوم کردند ، ايران براي نخستين بار تحت فرايند بررسي دوره اي جهاني کمیساریای حقوق بشر قرار گرفت.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد جواد لاریجانی در پاسخ هاي خود اطمينان داد که حقوق مدني و سياسي همگان به ويژه حقوق ناراضيان و اقليت های قومی ومذهبی را رعایت کرده اند ،این هیات همچنین متعهد شد که از حق فعالان حقوق بشر ، مخالفان و همچنين آزادي بيان و عقيده و نیز آزادي دين و عقیده به شکل مناسبي محافظت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: