۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

تمدن ستيزی ِ اشغالگران فارس در بلوچستان ( 2 )


اگرچه هميشه و با صدای رسا می گوئيم که " بلوچــــی مئــے وتــی شهــــديں زبان انت" اما فاشيستهای برتری طلب وکينه توز فارس بيهوده سعی بر آن دارند تا زبان اصيل مان را تا حد "گويشی از فارسی" تنزل دهند.
فارسهای تنگ نظردر حالی زبان اصيل ميليونها بلوچ را ناديده می گيرند که در زرنج، شال (کویٹه)، کيچ ءُ تربت، کراچی، پنجگور، گوادر، خضدار دهها آکادمی وتشکل فرهنگی بلوچی فعاليت دارند و زبان بلوچی تا سطح عالی در دانشگاه بلوچستان در شال (کویٹه) تدريس می شود.

فعاليتهای ادبی و فرهنگی آکادمی سيد هاشمی در کراچی، بلوچی آکادمی در شال، عزت آکادمی در پنجگور، عباس علی زيمی اکيدمی در کراچی ، بلوچستان اکيدمی در تربت، سنگت ادبی مجلس در مشکت ، قاسم ادبی مجلس در مند، آکادمی بلوچی در زرنج و تشکلهای فرهنگی مردم بلوچ در شهرهای ديگر بلوچستان و حتی در کشورهای عربی و اروپايی، وجود و فعاليت اينترنتی دهها وبلاگ و وبسايت به زبان بلوچی، انتشار دهها نشريه و مجله بلوچی اززنده و پويا بودن زبان بلوچی نشان دارند.

کاربرد روزانه زبان بلوچی بوسيله ميليونها بلوچ در بلوچستان غربی، بلوچستان شرقی، بلوچستان شمالی ( نيمروز، هلمند و ايالت زابل در افغانستان ) و بلوچهای ساکن خراسان، ترکمنستان، هندوستان، کنيا و تانزانيا، کشورهای عربی حاشيه خليج عرب وپناهندگان سياسی بلوچ در کشورهای اروپايی ، شاعری و نويسندگی صدها شاعر و نويسنده بلوچ به زبان مادری مان، چاپ و نشر کتب گوناگون بلوچی بدون کمک اقتصادی دولتی، پخش برنامه های راديويی و تلويزيونی از بلوچستان شرقی ، بلوچستان شمالی، کابل، اروپا و کانادا، صنعت نوپای فيلم سازی بلوچی، شاهدان زنده و عينی بر پويايی و زنده بودن شهـــديں بلوچـــی هستند..

جو خفه کننده ايران و بخصوص شرايط بلوچستان غربی چنان پليسی و خفقان آور است که حتی برخی از دانش آموزان و دانشجويان بلوچ از اصالت ،موقعيت و جايگاه مهم زبان مادری خويش در بی خبری مانده اند.
بعضی از دانش آموزان و دانشجويان بلوچ از اينکه زبان مادری مهمترين اهرم هويت ملی ما است بی خبر مانده و به زور سرنيزه در اين زمينه نا آگاه نگه داشته شده اند.
ناديده گرفتن زبان بلوچی وجنگ طولانی اشغالگران فارس برعليه بلوچ و بلوچستان متاسفانه باعث شده که افرادی نا آگاه به هويت پرافتخار ملی شان، فارس زده شوند. اين فارس زدگان، قربانيان سرگردان و بازندگان سيه روز در روابط اجتماعی بلوچستان هستند. اشغالگران فارس از اين افراد فارس زده به طرق جنون آميز سوء استفاده می کنند وبا حقارت به آنان می نگرند زيرا که بلوچ هستند. جامعه بلوچ آنان را بخاطر در آوردن ادای فارسها، ازخود دور می کند.
در حاليکه زابليهای نمک نشناس با لهجه زابلی زبان فارسی در مدارس و ادارات دولتی در بلوچستان به راحتی و مغرورانه با هم صحبت می کنند، زبان بلوچی مطلقا ناديده گرفته می شود. اگر بلوچ آگاه و مسئولی مانند شهيد زنده ياد یعقوب مهرنهاد از حقوق فرهنگی ـ اجتماعی و زبان مادری بلوچ از طريق مسالمت آميزسخن بگويد سرش بالای دار می رود.

اگر چه زبان اصيل مان قريب به يک قرن از طرف شونيستهای تنگ نظر فارس در معرض حملات رسمی و سيستماتيک اداری بوده و ازبکارگيری هيچ نيرنگی برای تضعيف و از بين بردن آن غافل نمانده اند بازهم زبانی زنده است و در حال حاضر حتی در بلوچستان غربی نيز در حال شکوفايی است. کافی است به تعداد روافزون شاعران، نويسندگان و علاقه مندان به زبان مادری مان نسبت به ۳۰ سال پيش اشاره کنم.
اگرهرزبان ديگری بدين طريق و با اعمال اين همه سياستهای ضد ملی و مخرب قريب به يک قرن زير سلطه زبان و فرهنگ بيمارگونه فارس می بود مغلوب شده و شايد تا بحال از رده زبانهای زنده خارج می شد اما بلــوچــــــی همچنـــان زنـــده اســـت .
به يقين درآينده ای آزاد شهـــديں بلوچـــی نه تنها در مدارس ابتدايی و متوسطه وطن مان( بلوچستان )، بلکه درسطوح آموزش عالی نيز در دانشگاههای دزآپ، پهره، چهبار، شستون و واش جايگزين زبان تحميلی فارسی خواهــد شـــــد.

سياست بلوچ دشمنانه حکام فاشيست تهران وباندهای مافيايی حاکم برسرزمين مان درعملکرد "آموزش و پرورش" رژيم در بلوچستان نمايان است. اينکه سالانه دهها هزار دانش آموز بلوچ تجديد، مردود می شوند و دهها هزار مجبور به ترک تحصيل ميشوند تنها گوشه ای ازفرهنگ ستيزی و تبه کاری های "آموزش و پرورش" پارسيان اشغالگردر بلوچستان است.

بسياری از دانش آموزان بلوچ با حمايت والدين دلسوز تمام سختيها و مشکلات ساخته "آموزش و پرورش" رژيم را بجان می خرند و دوران ابتدايی و راهنمايی را بپايان می رسانند. اما دردوران دبيرستان بيش از ۵۰ درصد دانش آموز بلوچ به ادامه تحصيل در زمينه زبان و ادبيات فارسی یعنی "علوم انسانی"جهت داده می شوند.

عملکرد شونيستی و بلوچ ستيزانه "آموزش و پرورش" رژيم در بلوچستان و زبان تحميلی فارسی از موانع بزرگ و مخرب برای تحصيل علم و کسب دانش فرزندان مان در سطوح عالی نيزهستند. به همين دليل است که در دهه های اخير صدها تن از دانشجويان بلوچ از شستون، پهره، دزآپ، چهبار، واش، ميناب، جاسک، کنرک و ديگر شهرهای بلوچستان مجبور به ترک وطن ( بلوچستان ) برای ادامه تحصيل شده اند.
يکی از افتخارات مردم بلوچستان وجود صدها فارغ التحصيل بلوچ است که در دانشگاههای معتبر دنيا درس خوانده اند و هم اکنون در موقعيتهای شغلی مهم در کشورهای اروپايی، آسيايی وآمريکايی به کسب تجارب گرانبهای علمی و کاری مشغول هستند. وجود صدها دانشجو در خارج از بلوچستان نيز مايه افتخارماست.اعلام آمار و ارقام تجديدی ها و مردودی ها از طرف آموزش و پرورش رژيم، تحليلها و اظهارنظر مکارانه برخی از شونيستهای افراطی در راستای آسيميلاسيون مردم بلوچ اهداف شوم و ضدبشری زير را دنبال می کنند:

۱ ـ ادامه تبليغات فاشيستی مبنی بر اينکه دانش آموزان بلوچ بيشترازتمام فارسها مشکل فراگيری و آموختن دارند و ازاين طريق دربين فارسها اين توهم را که بلوچها ازتوانايی يادگيری کمتری و انگيزه ضعيف تری برخودارهستند، تشديد می کند. توهمی پوچ که به برتردانستن فارس و تحقير دانش آموزان بلوچ می انجامد.

۲ـ مقصر دانستن والدين و دانش آموزان بلوچ ، تبرئه "آموزش و پرورش" رژيم و مسئولان شونيست اين اداره.

۳ـ گذاشتن تاثيرمخرب برانگيزه ياد گيری دانش آموزان بلوچ دردوران ابتدايی تحصيل.

۴ـ هدف ديگر آنکه نوباوگان، دانش آموزان و فرزندان بلوچ را به وسيله زابليهای روانی و بيسواد ( باصطلاح معلم ) از تحصيل علم محروم کنند.

۵ـ طولانی ترکردن دوران حکمرانی شونيستهای فارس و زابليهای جنايتکاردر بلوچستان.

۶ـ تشديد و گسترش اين توهم پوچ و ضد بشری در بين اشغالگران بی تمدن فارس که مردم بلوچ تا "ظهور امام زمان" قلابی و بعد از آن يعنی برای هميشه در اسارت فارسهای برتری طلب فاشيست و زابليهای جنايتکارخواهند ماند.

۷- با افزايش بيسوادی مانع آگاهی فرزندان بلوچستان از حقوق ملی، اجتماعی و سياسی شان گردند.

۸ـ بدون مقاومت و مخالفت آگاهانه مردم بلوچ، با زور، زر و تزوير به تبليغ و ترويج خرافات پوچ و مذهب رافضی خود بپردازند.

با توجه به سياستهای برتری طلبانه و عملکرد بيمار گونه و کينه توزانه اشغالگران فارس در بلوچستان، يقينا اهداف شيطانی "آموزش و پرورش" آنان به موارد بالا محدود نمی شوند.

اگرچه رژيم تهران برای سد کردن پيشرفت فرزندان بلوچستان و سواد دار شدن آنان به هر کاری دست می زند اما قادر نيست برای هميشه مانع تحصيل و پيشرفت علمی دانش آموزان و دانشجويان بلوچ باشد. زيرا والدين دلسوز، دانش آموزان و دانشجويان بلوچ به اهميت علم و دانش که بيش از "زگهواره تا گور" است بخوبی پی برده اند.

پروشت ءُ پروش بات تهران ءِ شيعی ـ فاشيستی حکومت
آزات ءُ آباد بات گنجيں بلوچستان
ادامه دارد

محمد کريم بلوچ دسمبر ۲۰۰۹

هیچ نظری موجود نیست: