۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

ژنرال آمریکایی: ایران به طالبان کمک می کند

یک ژنرال ارشد آمریکایی ایران را به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به گروه طالبان در افغانستان متهم کرده است.
ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در آسیای مرکزی و خاورمیانه، در یک گفتگو با بی بی سی گفت که این سلاح ها، عمدتا در مناطق غربی افغانستان که مرز مشترک با ایران دارد، در اختیار گروه طالبان قرار داده شده است.
این تازه ترین مورد اتهام به ایران در زمینه کمک به جنگجویان گروه طالبان در افغانستان است.
پیش از این نیز اتهامات مشابهی علیه ایران از سوی مقامات غربی مطرح شده بود.
طالبان نیز در مواردی دریافت اسلحه از ایران را پذیرفته بودند، اما دولت ایران این اتهامات و گزارشها را همواره تکذیب کرده است.
نفوذ سیاسی؟
ژنرال دیوید پتریوس گفت: "ما در واقع شاهد مقداری کمک ها شامل سلاح و مواد انفجاری به طالبان در مناطق غربی افغانستان بودیم. این چیزی است که اتفاق افتاده؛ سلاح ها و تجهیزاتی که از ایران آمده است."
ژنرال پترویس افزود: "ما نگرانیم؛ همانگونه که افغانها در مورد هر گونه فعالیت همسایگان شان که منجر به مشکلات امنیتی می شود، نگرانی دارند؛ با فعالیت هایی که به نظر می رسد دخالت در سیاستهای داخلی این کشور باشد و این مشکلی است که وجود دارد."
این ژنرال ارشد آمریکایی همچنین ایران را متهم کرد که به گفته او، در پی افزایش "نفوذ سیاسی" در افغانستان است.
او گفت: "ایران در فعالیت های اقتصادی و سیاسی (در افغانستان) دخیل است، فعالیت های آرام به منظور کسب نفوذ بیشتر. بعضی از این فعالیت ها قابل درک هستند و بعضی دیگر تنها به منظور افزایش نفوذ سیاسی این کشور در افغانستان صورت می گیرد."
کارشناسان مسایل سیاسی باور دارند که حضور نظامی آمریکا در افغانستان، با توجه به مشکلات سیاسی که میان آمریکا و ایران وجود دارد، از نگرانی های جدی برای این کشور همسایه افغانستان است.
با این حال، مقامات ایران و افغانستان همواره تاکید کرده اند که مناسبات آنها "دوستانه" است و روابط این دو کشور، از مشکلاتی که ایران با آمریکا دارد، خدشه دار نخواهد شد.
انتظار تغییرات در ماههای آینده؟
ژنرال پتریوس درخصوص تغییراتی که افغانها می تواند انتظار آن را در دست کم 18 ماه آینده با توجه به اظهارات رئیس جمهور آمریکا داشته باشند گفت: "تمرکز ما در هجده ماه آینده اساسا بر روی بالا بردن امنیت مردم خواهد بود و همچنین توسعه ظرفیت های نیروهای امنیتی افغان. از این طریق می خواهیم مشخص شود که چه کسانی می توانند دوباره به جامعه افغانی ادغام شوند و از کسانی باشندکه به حل مشکلات جاری در این کشور کمک می کنند، نه از کسانی که همچنان مشکل ایجاد می کنند. و کسانی که آشتی نا پذیرند و در مرکز افراط گرایی هستند، باید دستگیر، کشته و یا منزوی شوند. سپس تلاش می کنیم نیروهای محلی را براساس برنامه ابتکار دفاع محلی انسجام دهیم تا اینها به تأمین امنیت درمناطق شان کمک کنند.
این فرمانده ارشد آمریکا در پاسخ به این شوال که آیا او فکر می کنید که پاکستانی ها واقعا با طالبان افغانی مبارزه می کنند گفت: " در گفتگوها (با مقامات پاکستانی) توافق کردیم که افزایش تلاشها برای مبارزه با شورشیان، بسیار مهم است (بویژه که) که هریک از طرفها بداند که طرف دیگر چه می کند تا او هم گامهای تکمیلی را در این مورد بردارد. همانگونه که این کار را ما تابستان امسال در هلمند انجام دادیم. با افزایش نیروهای آمریکایی و قبل از شروع عملیات درهلمند، ما با همتایان پاکستانی خود نشستی داشتیم تا به آنها بگوییم که برنامه های ما چیست و کی عملیات شروع می شود تا به این ترتیب آنها نیز آماده باشند. زیرا وقتی عملیاتی در یک طرف مرز انجام می شود، خواهی نخواهی بر طرف دیگر هم تأثیر می گذارد. این یک جاده دو طرفه است. وقتی یک طرف عملیاتی انجام می دهد طرف دیگر باید بداند و اقدامات مشابه انجام دهد. ما مطمئنیم که هردو طرف به این مسئله توجه دارند."
او افزود: "ما می دانیم که هردو طرف در مورد یکدیگر نگرانی هایی دارند. همانطوریکه نگرانی هایی در مورد هر خط مرزی در شبه قاره وجود دارد. مثلا در حال حاضر دره رودخانه کنر در خاک افغانستان باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. چون این دره حالا به پناهگاههای امنی برای شورشیانی که از عملیات در باجور و مهمند در مناطق قبایلی پاکستان فرار می کنند، تبدیل شده. (اما) بازهم تأکید می کنم که هم پاکستان و هم افغانستان با اوج گرفتن عملیات های شان باید از یکدیگر حمایت کنند."
ژنرال پترویوس درباره انتظار آمریکاییها از افغانها برای تامین امنیت در پنج سال آینده از سوی نیروهای نظامی- امنیتی افغانستان و عملی بودن این تلاش افغانها گفت:"خوب البته آقای اوباما وقتی به شروع روند پس از هجده ماه اشاره می کند، و این روندی است که نه به معنی خروج است و نه کاهش قابل ملاحظه نیروهایمان این به معنی شروع سپردن مسئولیت به نیروهای امنیتی افغان با توجه به شرایط است. به نظر من ما قادر خواهیم بود تا آن زمان بخشی از مسئولیت های قسمت هایی از افغانستان را به برخی از نیروهای افغان بسپاریم. بعدا شرایط در افغانستان مشخص خواهد کرد که ما با چه سرعتی می توانیم نیروهای خود را کاهش دهیم."
bbc

هیچ نظری موجود نیست: