۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

مقام قضایی ایران: مدارک ارتباط جندالله و پاکستان به پاکستان تحویل شد

bbc
یک مقام قضایی ایران گفته که مدارک ارتباط گروه جندالله با تشکیلات اطلاعاتی پاکستان به مقامات این کشور تحویل شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم حمیدی، رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان، گفته که بخشی از مستندات همکاری برخی از سرویس های اطلاعاتی کشور پاکستان با گروه جندالله که از عبدالحمید ریگی، برادر رهبر این گروه، به دست آمده در اختیار مقامات پاکستانی قرار گرفته است.
آقای حمیدی ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت خارجه جمهوری اسلامی، عبدالمالک ریگی، رهبر جندالله، بازداشت شود و برای محاکمه در اختیار قوه قضائیه جمهوری اسلامی قرار گیرد.
عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، که رهبری گروه جندالله را بر عهده دارد، در ایران زندانی است.
در ماه ژوئن سال جاری، رسانه های جمهوری اسلامی از مصاحبه ای با عبدالحمید ریگی خبر دادند که گفته می شد پس از صدور حکم اعدام علیه وی صورت گرفته است.
عبدالحمید ریگی در این مصاحبه، ضمن تشریح زندگینامه برادر خود و تشکیل گروه جندالله، از ارتباط عبدالمالک و گروه تحت فرماندهی او با کشورهای غربی سخن گفت هر چند رهبر جندالله، با صدور بیانیه ای، هر نوع ارتباط عبدالحمید با این گروه را رد کرد.
چندی بعد اخبار محکومیت به اعدام سیزده عضو گروه جندالله، از جمله عبدالحمید ریگی، به اتهام عضویت در این گروه به نقل مقامات قضایی جمهوری اسلامی انتشار اما بعدا مشخص شد که این حکم تنها در مورد دوازده تن به اجرا گذاشته شده و آقای ریگی اعدام نشده است.

عبدالحمید ریگی در مصاحبه ای جندالله را به ارتباط با غرب متهم کرده بود
رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با فارس در مورد اجرا نشدن این حکم توضیح داده که "وجود زنده عبدالحمید ریگی برای ما بیشتر از مرده وی ارزش دارد" و افزوده است که در زمینه همکاری نیروهای پاکستانی و سیستم های اطلاعاتی آن کشور با گروه جندالله، عبدالحمید ریگی تنها سند زنده ای است که جمهوری اسلامی در اختیار دارد.
وی گفت که رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و پاکستان در جریان است و لازم است اطلاعات این فرد در اختیار هیات های پاکستانی قرار گیرد و افزود "از این رو فعلا به وجود برادر تروریست معروف عبدالمالک ریگی نیاز داریم."
آقای حمیدی گفت که مستندات دیگری هم در اختیار دارد که به پاکستان منتقل نشده و افزود که هیات های پاکستانی می توانند از زبان خود عبدالحمید ریگی نحوه ارتباط جندالله و پاکستان را بشنوند.
این مقام قضایی در مورد محتوا و نحوه اخذ اعترافات عبدالحمید ریگی، کیفیت و قابل اطمینان بودن اطلاعاتی که به این ترتیب به دست آمده و واکنش مقامات پاکستانی نسبت به این اطلاعات توضیحی نداد.
محاکمه اعضای جندالله
رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان در این مصاحبه گفت که شش عضو دیگر گروه جندالله هم بازداشت شده اند و در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات خود شرکت داشته اند و اینکه آیا در جلسه دوم دادگاه، رای مربوط به آنان صادر می شود یا نه به نظر قاضی بستگی دارد.
آقای حمیدی در زمینه اتهامات این شش نفر توضیحی نداد و تنها گفت که دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده آنان بیست روز دیگر برگزار می شود.
گروه موسوم به جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله - که رهبری آن را عبدالمالک ریگی بر عهده دارد یک گروه مسلح ایرانی است که هدف خود را حمایت از حقوق اقلیت سنی ایران به خصوص در سیستان و بلوچستان می داند.

رهبر جندالله ارتباط عبدالحمید و برخی محکومان را با این گروه رد کرده است
اخبار مربوط به فعالیت جندالله از حدود شش سال پیش کمابیش منتشر شده و در طول این مدت، این گروه مسئولیت یک رشته گروگانگیری وحملات مسلحانه به خصوص به ماموران امنیتی و مقامات جمهوری اسلامی را برعهده گرفته است.
در ماه مه سال جاری، جندالله مسئول بمب گذاری در مراسم مذهبی در زاهدان معرفی شد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و بیش از یکصد و بیست تن دیگر زخمی شدند.
در ماه اکتبر هم در یک عملیات انتحاری در منطقه مرزی پیشین، بیش از چهل نفر از جمله تعدادی از افسران و فرماندهان سپاه پاسداران کشته شدند و جندالله مسئولیت این عملیات را، که از معدود موارد حملات انتحاری در ایران بوده، برعهده گرفت.
در گذشته برخی مقامات ایرانی گفته اند که عبدالمالک ریگی همراه با تشکیلات اصلی جندالله در داخل پاکستان به سر می برند و از حمایت و کمک تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی پاکستان برخوردارند.
دولت پاکستان این اتهامات را رد کرده و یکی از مقامات این کشور چند ماه پیش اظهار داشت که رهبران گروه جندالله در خاک افغانستان به سر می برند، اما دولت افغانستان این اظهارات را تکذیب کرد.
مقامات جمهوری اسلامی کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل را به ارتباط با جندالله متهم می کنند اما این کشورها چنین ارتباطی را تکذیب کرده و معمولا عملیات خشونت آمیز این گروه در داخل ایران با محکومیت این کشورها مواجه شده است.

هیچ نظری موجود نیست: