۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

تظاهرات دانشجویان و معترضان علیه " استبداد ودیکتاتوری "


دبی – العربیه نت
همزمان با 16 آذر روز دانشجو امروز دوشنبه7 – 12 – 2009 معترضان در ایران بار دیگر تظاهرات اعتراضی برگزار کرده وعلیه " استبداد ودیکتاتوری حاکمیت " شعار سردادند.

درتهران نیروهای امنیتی از ساعات اولیه بامداد امروز به شکل گسترده در اطراف دانشگاههای مهم این شهر حضور یافته تا از پیوستن مردم به دانشجویان ویا مشاهده تظاهرات دانشجویان در داخل دانشگاهها جلوگیری کنند.دفتر تحکیم وحدت از تشکل های عمده اصلاح طلبان روزگذشته در بیانیه ای از مردم خواسته بود به دانشجویان بپیوندند تا در شرایط حساس جاری آنها را تنها نگذارند.

در همین حال تعداد زیادی از مردم با حضور در میدان انقلاب و میدان ولی عصر علیه مسئولان حکومتی شعار سردادند و با واکنش شدید نیروهای پلیس وبسیج روبه رو شدند.

در میدان انقلاب نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کردند ومنطقه منتهی به دانشگاه تهران را بستند.دردانشگاه صنعتی پلی تکنیک ( امیرکبیر) دانشجویان در محوطه دانشگاه تجمع کردند وشعار هایی چون " مرگ بر دیکتاتور " ، "یاحسین میرحسین " نصرمن الله وفتح قریب ، مرگ بر این دولت مردم فریب " سر دادند.خبرنامه امیرکبیر با اشاره به حضور افرادی خارج از دانشگاه برای جلوگیری از تجمع معترضان گفته است : " تجمع اعتراضی در حالی آغاز شد ، که نيروهای بسيج از خارج دانشگاه با همکاری وزارت اطلاعات و مديريت دانشگاه اميرکبير به دانشگاه منتقل شده اند.

"بر اساس این گزارش " نيروهای لباس شخصی و بسيجی غيردانشگاهی همگی کارت های زردرنگی در اختيار دارند که نيروی اتنظامی و حراست دانشگاه اميرکبير با آنها همکاری کرده و اجازه ورود به دانشگاه دادند.

"در دانشگاه هنر که در نزدیکی دانشگاه پلی تکنیک قرار دارد نیروهای امنیتی با دانشجویانی که تلاش کردند درخیابان تظاهرات کنند درگیر شدند.بر اساس گزارش ها علاوه بر تهران دانشجویان دانشگاههای اصفهان ، مشهد ، اهواز ، اراک ، تبریز و چند شهر دیگر نیز در سالروز روز دانشجو تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز دانشجو در ایران به مناسبت سالگرد کشته شدن سه دانشجوی دانشگاه تهران به ضرب گلوله نیروهای امنیتی رژیم گذشته درسال 1953 هر سال گرامی داشته می شود ومعمولا رئیس جمهور یا وزیرعلوم در مراسم این روز در یکی از دانشگاههای بزرگ کشورسخنرانی می کنند اما امسال به دلیل شرایط جاری در ایران و اعتراضات گسترده علیه حاکمیت هیچ کدام از مسئولان دولتی در این مراسم شرکت نکردند.

مسئولان پیش از این برای جلوگیری از پوشش اعتراضات در این روز خبرنگاران خارجی مقیم تهران را به مدت سه روز از تهیه گزارش و خبر از مناطق مرکزی تهران ممنوع کردند اما با این حال از همان ساعات اولیه آغازتظاهرات تصاویر وگزارش های متعددی بر روی شبکه اینترنت منتشر شده است.

در همین حال دانشجویان هوادار دولت در تعدادی از دانشگاهها تجمع کرده وشعارهایی در حمایت از آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد سر دادند.

خبرگزاری فارس از حامیان جناح محافظه کار در این زمینه گفته است :" بيش از 7 هزار دانشجوي ولايتمدار در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران گرد‌هم آمده ‌اند."

هیچ نظری موجود نیست: