۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

«احمدی‌نژاد اعراب خلیج فارس را به آغوش آمریکا هل می‌دهد»


دیوید پترائوس، مقام عالی‌رتبه ارتش ایالات متحده، روز یک‌شنبه گفت که محمود احمدی‌نژاد با تهدید به گسترش برنامه هسته‌ای ایران کشورهای عرب خلیج فارس را «به آغوش آمریکا هل می‌دهد».

آقای پترائوس که ریاست «فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا را بر عهده دارد در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «احمدی‌نژاد و رهبران ایران همچنان بهترین سربازبگیران برای فرماندهی مرکزی [ارتش آمریکا] هستند».

بیشتر بخوانید:
عربستان خواهان پایبندی ایران به معاهده «ان پی تی» شد
لاریجانی راه حل بحران هسته‌ای ایران را «مسیر دیپلماتیک» دانست


به دنبال انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام این آژانس علیه ایران که راه را برای تصویب قطعنامه‌های تحریمی دیگر هموار می‌کند، محمود احمدی‌نژاد بلافاصله تهدید کرد که جمهوری اسلامی تصمیم به ساخت ۱۰ تأسیسات هسته‌ای دیگر گرفته است.

در اين قطعنامه از ايران خواسته شده است که بی‌درنگ ساخت تاسيسات غنی‌سازی قم (فردو) را که به تازگی افشا شده متوقف کند و ضمن روشن ساختن انگيزه واقعی خود از ساخت چنين کارخانه‌ای اطمينان دهد که تأسيسات يا برنامه پنهان ديگری در کشور ندارد.

شورای حکام آژانس انرژی اتمی جمهوری اسلامی را به دلیل پنهان‌کاری در فعالیت‌های هسته‌ای خود و به‌ویژه ساخت تأسیسات غنی‌سازی فردوی قم به باد انتقاد گرفته بود.

به گفته ژنرال دیوید پترائوس، جمهوری اسلامی با برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای خود «موجب نگرانی فراوان» کشورهای عرب خلیج فارس شده است.

مقامات کشورهای عربی بارها از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و برای حل بحران هسته‌ای ایران پیشنهادهایی هم مطرح کرده‌اند.

از جمله وزير خارجه عربستان در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ پیشنهاد برپایی يک کنسرسيوم در منطقه خلیج فارس برای غنی‌سازی اورانيوم را مطرح کرد تا ايران مشتری آن باشد و خود از غنی کردن مستقل اورانيوم که موجب ترديدهای فراوان در جامعه بين‌الملل نسبت به نيات واقعی برنامه اتمی ايران شده است دست بردارد.

دیوید پترائوس در گفت‌وگو با فاکس نیوز همچنین اشاره کرد که اغلب کارشناسان اتمی ابراز تردید کرده‌اند که ایران اصلاً توانایی ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی دیگر را داشته باشد.

radiofarda

هیچ نظری موجود نیست: