۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

اخبار حقوق بشر کردستان ایران



خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان:
تایید محکومیت محمد عزیزی به 6 سال حبس شعبه چهار دادگاه تجدید نظر حکم 6 سال حبس


محمد عزیزی، شهروند کردی که به اتهام همکاری با احزاب کردی بازداشت و زندانی شده بود را تایید کرد. محکومیت این شهروند کرد در حالی به تایید شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر رسید که نامبرده از اواخر زمستان سال گذشته به اتهام همکاری با احزاب کردی بازداشت و زندانی شده بود و پس از تحمل 11 ماه بازداشت، توسط شعبه ی اول دادگاه انقلاب سقز به 6 سال حبس محکوم گردید.گفتنی است؛ وی پیشتر نیز به اتهام همکاری با احزاب کردی به تحمل 8 سال حبس در تبعید محکوم شده بود که دوران محکومیت خود را در زندان اردبیل سپری نمود. همچنین محمد عزیزی در هنگام بازجویی و برگزاری جلسات دادگاه وکیل نداشته و در حال حاضر دارای یک فرزند یکساله می باشد.

==================

عدم برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات محی الدین آزادی و شیرکو رحیمی

دومین جلسه‌ی دادگاهی محی الدین آزادی و شیرکو رحیمی، دو شهروند کُرد که قرار بود روز دوشنبه 16 آذر ماه در شعبه‌ی اول دادگاه نظامی استان کردستان در سنندج تشکیل شود به دلیل عدم حضور قاضی برگزار نشد. جلسه ی دوم رسیدگی به اتهامات این دو شهروند کرد در حالی برگزار نشد که آنها از اسفند ماه سال گذشته به اتهام «همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کرد» بازداشت شده و در زندان سقز در بلاتکلیفی به سر می برند. همچنین جلسه اول رسیدگی به اتهامات نامبردگان نیز بدون هیچ نتیجه ای در آبان ماه امسال به کار خود پایان داده بود.

گفتنی است؛ این دو شهروند سقزی هربار جهت حضور در جلسات دادگاه از زندان سقز به شهر سنندج منتقل می شوند و این در حالی است که محی الدین آزادی به دلیل بیماری معده در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و درخواست‌هاى مکرر وى براى انتقال به بیمارستان خارج از زندان جهت انجام مداوا مورد مخالفت مسئولان زندان قرار گرفته است.ضمناً محی الدین آزادی دارای سه فرزنداست که هم اکنون درشرایط بسیار بد مالی به سر می برند.

==============


اطلاعيه

دبيرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر كردستانضبط نامه كبودوند به دبير كل سازمان مللدرآستانه روز جهاني حقوق بشر محمد صديق كبودوند ريس در بند سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان نامه اي به دبير كل سازمان ملل متحد نوشته كه گفته ميشود در جريان ارسال آن به بيرون توسط ماموران حفاظت اطلاعات زندان اوين ضبط شده است.

كبودوند درآن نامه خواستار ارائه راه كار هاي جديد و كار سازتر با ضمانت اجرايي كافي از سوي سازمان ملل متحد براي پيشگيري از نقض حقوق بشر در سطح جهان و بويژه خاورميانه و ايران شده است.

ريس سازمان حقوق بشر كردستان همچنين از آقاي بانگي مون درخواست كرده تا براي رهايي وآزادي زندانيان سياسي ،عقيده تي و وجداني در ايران تلاش كند.از زمان انتقال كبودوند به بند 3 زندان اوين محدوديتهاي زيادي از جمله ضبط تمامي دفاتر و نوشته ها و يادداشتهاي ايشان كه طي سالهاي گذشته در زندان نگاشته شده و گفته ميشود بالغ بر 1000 صفحه و چند كتاب در رابطه با موضوعات حقوق بشري بوده است ايجاد شده است .

ريس سازمان حقوق بشر كردستان همچنين از بهمن ماه گذشته از ديدار حضوري با فرزندانش محروم شده است.


چهارشنبه /نهم دسامبر2009

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بسم الله الرحمن الرحیم
ازهمه روشنفکران بخصوص اقلیت اهل سنت ایران می خواهیم که برای احقاق حقوق اهل سنت تلاش کنند.
جمعی ازدانشجویان مسلمان اهل سنت