۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

يك افسر امنيتى سپاه، سفير ايران در بغداد مى شود


دبى – سعود الزاهد
گزارشهايى مطبوعاتى حكايت از آن دارند كه دولت ايران "حسن دانافر" را كه يك افسر اطلاعاتى سپاه بوده است، به عنوان سفير جديد خود در بغداد تعيين كرده است.

حسن دانافر در حالى قرار است رياست هيئت نمايندگى سياسى ايران را در عراق برعهده بگيرد كه سوابق وى بيانگر عضويت در لشكر قدس جناح نظامى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ايران در خارج از اين كشور است و اين نيرو از سوى محافل سياسى و نظامى عراق و امريكا متهم است به اينكه در امور داخلى عراق دخالت داشته است.

يك منبع ايرانى آگاه در گفتگو با "العربيه.نت" در روز پنجشنبه 21-1-2010 اظهار داشت: "دانافر يكى از اعضاى هيئت ايرانى مذاكره كننده با هيئت امريكايى در گفتگوهايى بود كه در بغداد صورت گرفت.

او ارتباطات نزديكى با وزارت اطلاعات (امنيت) ايران دارد و عضو دستگاه امنيتى سپاه پاسداران است"گفتنى است كه دوائر امنيتى سپاه پاسداران در حوادث اخير ايران و بويژه پس از بركنارى اژه اى از مقام وزارت اطلاعات توسط احمدى نژاد، نقش برجسته تر و مؤثرترى در تاثيرگذارى ها و معادلات سياسى ايران يافته اند.

منبع آگاه به روابط تهران-بغداد كه نخواست نامش فاش شود توضيح داد كه "نخستين واحد امنيتى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ايران را محسن رضايى فرمانده كل سپاه در دهه اول عمر جمهورى اسلامى و دبير كنونى مجمع تشخيص مصلحت نظام تاسيس كرد.

سپس با پيدايش وزارت اطلاعات بنا به تصويب قانون تاسيس آن توسط پارلمان ايران در تابستان 1983 بسيارى از عناصر امنيتى سپاه به وزارتخانه جديد منتقل شدند و از آن زمان رابطه ى اين دو نهاد برقرار ماند".

منبع گفتگو كننده با "العربيه.نت" كه خود از كاركنان دولت ايران بوده است فاش ساخت كه "دانافر با يك عنصر امنيتى ايران در خليج نيز مرتبط است و اين عنصر نيز در مذاكرات تهران- واشنگتن در مورد مسايل عراق شركت داشته است".وى خاطر نشان ساخت كه "جمهورى اسلامى ايران اصولاً اعضاى هيئت هاى ديپلماتيك خود را در كشورهايى كه اهميت امنيتى بالايى براى تهران دارند، از ميان عناصر امنيتى – نظامى برمى گزيند.

اين مورد را مى توان آشكارا در لبنان، عراق و تعداد ديگرى از كشورهاى عربى مشاهده كرد. به عنوان نمونه مرتضى رحيمى سفير ايران در يمن زير نظر سپاه پاسداران كار مى كرده و رياست انجمن اسلامى كارمندان وزارت امور خارجه ايران را برعهده داشته است. او نقش بارزى در تقويت پيوندهاى جنبش حوتيان يمن با دستگاههاى حكومتى ايران داشته است ".

منبع آگاه مورد نظر اطلاع داد كه "دانافر به عنوان سفير جديد در عراق سابقه كار در سمت جانشين فرماندهى نيروى دريايى سپاه پاسداران ايران را در كارنامه خود دارد.

وى اين سمت را در زمانى كه على شمخانى فرماندهى اين نيرو را بر عهده داشت تصدى كرده است. دانافر سپس همزمان با اشغال عراق توسط امريكا، عضويت لشكر قدس را براى ماموريتهاى خارجى پذيرفته و همزمان بازسازى عتبات مقدسه ى شيعيان در عراق را برعهده گرفته است ".

طرف گفتگوى "العربيه.نت" افزود: "دانافر مسئوليت پيگيرى روابط اقتصادى ايران – عراق را نيز دارد و در اين زمينه روابط قوى خويش با بعضى از مسئولان عراقى را به كارمى بندد.

" اطلاعاتى كه از دانافر به دست آمده گوياى آن است كه وى متولد 12 سپتامبر 1962 است، زبانهاى عربى و كُردى را به خوبى صحبت مى كند، وابسته به جريان محافظه كاران تندرو است و متاهل و داراى 4 فرزند مى باشد.


طبق گفته ى منبع "العربيه. نت"، حسن كاظمى قمى سفير سابق ايران در بغداد جايگزين دانافر در سمت "ناظر بازسازى مراقد ائمه و عتبات عاليات" در عراق مى شود.شايان ذكر است كه "كاظمى قمى"، خود يكى از افسران لشكر قدس جناح برون مرزى سپاه پاسداران است كه در افغانستان و لبنان كار مى كرده است.

وى در اوايل سال 2006 به عنوان سفير ايران در بغداد تعيين شد. با اين حساب "حسن دانافر" دومين سفير ايران خواهد بود كه بدون ارتقاى طبيعى ديپلماتيك و رعايت تسلسل ادارى كاركنان وزارت امور خارجه اين كشور، مستقيماً از ميان صفوف سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، براى تصدى رياست هيئت ديپلماتيك ايران و مديريت ديپلماسى ايران در عراق به اين كشور مى رود.

هیچ نظری موجود نیست: