۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

نشست هیئت­ای از استقلال طلبان بلوچ، ترک و عرب با سازمان عفو بین­الملل

روز چهارشنبه 20 جنوری 2010 هیئتی از استقلال طلبان بلوچ، ترک و عرب با سازمان عفو بین­الملل در مورد نقض مستمر و گسترده حقوق بشر توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران در مناطق بلوچستان، الاحواز و آذربایجان دیدار کردند.
در این نشست نماینده جنبش ملی بلوچستان(زرمبش) به تشریح اوضاع وخیم حقوق بشر در بلوچستان و اعدامهای فراقانونی بلوچها توسط رژیم و نیز دستگیری فعالان مدنی و مذهبی پرداحت. همچنین تیراداندازی ماموران رژیم بسوی مردم بیگناه بلوچ در پهره و کشته شدن و زخمی شدن تنی از آنها و دستگیری مولویها و طلاب بلوچ برای سازمان عفو بین الملل بازگو شد تا نسبت به آزادی وی و تضمین حقوق انسانی­اش اقدام فوری شود.

نماینده زرمبش در مورد عدم آزادیهای فردی از قبیل داشتن حق تحصیل به زبان مادری بلوچی، حق داشتن انتشار اخبار و کتاب بزان بلوچی، حق آموزش امور مذهبی در مدارس دینی برای بلوچهای اهل سنت و نیز فشار رژیم بر علمای اهل سنت، عدم آزادیهای سیاسی برای ملت بلوچ، شواهدی را به سازمان عفو بین­الملل ارایه داد.

هیئت حقوق بشر آذربایجان و الاحواز نیز از جنایات رژیم در آذربایجان و الاحواز مدارکی را ارایه دادند و از نقض آشکار حقوق بشر ترک ها و عرب­ها توسط رژیم ابراز نگرانی کردند.

در پایان نشست، هیئت ضمن تشکر از اقدامات سازمان عفوبین­الملل در دفاع از حقوق انسانی در بلوچستان، الاحواز، آذربایجان، کردستان، ترکمنستان و نیز همه آنهایی که قربانی دیکتاتوری رژیم جکهوری اسلامی ایران هستند، خواستار ارسال یک تیم مشترک با کمیسار حقوق بشر در سازمان ملل به ایران و بخصوص مناطق بلوچستان، آذربایجان و الاحواز شد تا قربانیان دیکتاتوری احساس داشتن مدافع بین المللی شوند.
نماینده سازمان عفو بین الملل با پذیرش این خواست توافق کرد، ولی بعلت عدم همکاری و موافقت رژیم جمهوری اسلامی در سالهای گذشته، عملی شدن چنین پرحی را ممکن ندانست. نماینده سازمان عفو بین الملل یادآور شد که سفارت رژیم در لندن نه تنها حاضر به دیدار نسبت به مسئله حقوق بشر در ایران نیست بلکه از دادن ویزای سفر سرباز میزند.

تهیه گزارش از زرمبش
21 جنوری 2010

هیچ نظری موجود نیست: