۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

گیتس طالبان را بخشی از ساختار سیاسی افغانستان برشمرد


دبی ،اسلام آباد –العربیه ،خبرگزاریها
رابرت گیتس ،وزیر دفاع امریکا روز جمعه 22-1-2010 طالبان را به عنوان بخشی از ساختار سیاسی افغانستان برشمرد ونقش این گروه در آینده سیاسی افغانستان را منوط به آن دانست که شبه نظامیان این گروه سلاح هایشان را زمین بگذارند.

رابرت گیتس که برای انجام دیداری وارد پاکستان شده است در جمع خبرنگاران گفت "ما در حال حاضر طالبان را بخشی از ساختار سیاسی افغانستان به شمار می آوریم ،اما مسئله این است که آیا آمادگی آن را دارند تا از کشتار مردم وترور مقامات محلی دست برداشته به ایفای نقش قانونی در ساختار سیاسی این کشور یعنی شرکت در انتخابات روی آورند .

وی که در راس یک هیات 130 نفره از منطقه بازدید می کند روز گذشته از دهلی نو وارد اسلام آباد شد ومذاکرات خود را با مقامات ارشد سیاسی ونظامی پاکستان آغاز کرد . وزیر دفاع آمریکا در ادامه سخنان خود افزود "پرسش این است که آیا گروه طالبان چه تصمیمی را می خواهد در قبال افغانستان اتخاذ کند ، آنچه اعضای این گروه درسابق نسبت به افغانستان مرتکب شدند و ما شاهد آن بودیم ،این کشور را به بیابانی از لحاظ فرهنگی و دیگر زمینه مبدل کرد .

شایان ذکر است ،حامد کرزی ،رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه اعلام کرد ،قدرت های بزرگ به طرح جدید وی برای تشویق شبه نظامیان طالبان به کنار گذاشتن اسلحه و پیوستن به جامعه مشروع و قانونی کمک مالی خواهند کرد.

کرزی افزود ،دولت های آمریکا و بریتانیا هفته آینده در کنفرانسی که درباره افغانستان در لندن برگزار خواهد شد ،تصمیم خود مبنی بر حمایت از این طرح را اعلام خواهند کرد ،و ژاپن نیز پیشنهاد حمایت مالی خود در این زمینه را مطرح خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام آباد وی در ادامه خاطرنشان کرد طرفداران تندرو طالبان ، اعضای القاعده وسایر گروههای تروریستی شامل این طرح نخواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: