۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

آمریکا از گوگل خواست تا با سانسور در اینترنت مقابله کند



وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "کشورهایی که دسترسی مردم خود را به اینترنت محدود می کنند از دنیا فاصله می گیرند.
خانم کلینتون که روز پنجشنبه ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) در نمایشگاه روزنامه نگاری واشنگتن سخن می گفت با اشاره به رویدادهای اخیر در ایران و نقش اینترنت و فن آوری در بازتاب جهانی آن گفت: "ایرانیان با سخن گفتن در دفاع از حقوق انسانی شان، الهام بخش تمام مردم دنیا شدند و نشان دادند چطور می توان با شهامت از فن آوری برای گسترش حقیقت و پرده برداشتن از بی عدالتی استفاده کرد."
او گفت: "با وجود تلاش شدید دولت ایران برای ایجاد ترس، شهروندان شجاع ایرانی همچون روزنامه نگاران برای این که به دنیا و هموطنان خود نشان دهند که در کشورشان چه می گذرد همچنان از اینترنت و فن آوری استفاده می کنند."

هیلاری کلینتون
او با اشاره به تصاویر مرگ ندا آقاسلطان در اینترنت گفت: "در جریان تظاهرات مردمی پس از انتخابات، ما تصاویری دیدیم که در آن دختر جوانی کشته می شود و این تصاویر به مدرک دیجیتالی از بیرحمی دولت تبدیل شد. گزارش هایی دیدیم که وقتی ایرانیان خارج از این کشور در اینترنت از سران دولت انتقاد می کنند، حکومت ایران برای انتقامجویی بستگان آنها را مورد تعقیب قرار می دهد."
چین و گوگل
خانم کلینتون در جریان این سخنرانی با اشاره به شکایت شرکت گوگل از چین و تهدید به متوقف ساختن خدمات خود در این کشور، از چین خواست تا در مورد موضوع حمله سایبری به بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی جهان (گوگل) تحقیق کند.
گوگل می گوید طی هفته های گذشته هکرها تلاش کرده اند تا به ایمیل های فعالان حقوق بشر در چین دسترسی پیدا کنند.
وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین گفت: "چین ، تونس، ازبکستان، مصر و ویتنام کشورهایی هستند که تلاش در سانسور اینترنت دارند."
چین می گوید که مسئله به میان آمده میان گوگل و این کشور نباید به مناسبات میان چین و آمریکا مرتبط شود.
در همین ارتباط هی یافئی، معاون وزیر امور خارجه چین، به خبرگزاری شین هوآ گفته است که مناقشه میان گوگل و چین نمی بایست بیش از این جنجالی شود.
خانم کلینتون گفت: "کشورها و افرادی که در حمله های سایبری نقش دارند باید منتظر عواقب اعمال خود نیز باشند و جامعه جهانی می بایست چنین اقداماتی را محکوم کند.
بزرگترین موتور جستجوی جهان (گوگل) که از سال ۲۰۰۶ دامنه فعالیت های خود را به چین هم گسترش داد، در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) مدعی شده بود که هکرها تلاش کرده اند تا به ایمیل های شخصی فعالان حقوق بشر در چین رخنه کنند..
وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش های کشورش برای ارتقاء سطح دسترسی مردم جهان به "جریان آزاد اطلاعات" خبر داد و گفت که ایالات متحده بر آنست تا با فن آوری های نوین مانع شود تا دسترسی کاربران اینترنت توسط دولت ها محدود یا سانسور شود

BBC.

هیچ نظری موجود نیست: