۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

محمد خاتمی : با خشم و زور نمی توان بر مردم حکمرانی کرد


دبی – العربیه نت
محمد خاتمی در دیدار با دهها تن از بازداشت ‌شدگان وزندانیان سیاسی پس از انتخابات اخیر گفت " بی‌ تحملی در یک جامعه نشانه استبداد است...

باید بدانیم که با خشم و زور نمی‌ توان بر مردم حکمرانی کرد.

"وی در این دیدار که امروز سه شنبه 19 – 1 – 2010 برگزارشد ازادامه بازداشت فعالان سیاسی ومدنی اظهار تاسف کرد وگفت :" در روزهای اخیر به جای تعادل و آرامش ، شاهد هجمه‌های سنگین و موج جدید فشارها و دستگیری‌ ها هستیم.

"خاتمی با تاکید برضرورت بازگشت امنیت به جامعه گفت :" منظور ما از امنیت، امنیت پادگانی نیست.

"وی افزود :" عده‌ای در تریبون‌های رسمی،‌ سیاه را سفید وسفید را سیاه نشان می‌ دهند و از منبرها به افراد تهمت می‌ زنند و دروغ می‌گویند.

"به گفته او "این تهمت‌ها و افتراها و سخنان ناصواب از آنجایی‌که پایه محکمی ندارد گرچه بر افرادی که بنیان فکرمحکمی ندارند تاثیر می‌گذارد اما توده مردم و متدینین که می‌توانند صحبت‌ها را از هم تفکیک کنند ممکن است که یک لحظه تاثیر بپذیرند اما بر آن‌ها اثر طولانی‌مدت ندارد.

"خاتمی همچنین گفت :" دروغ‌های بسیاری در این روزها گفته شده و وعده‌های بسیاری داده شده است اما مردم می‌بینند که تشکیلاتی که عهده دار امور آنان است کارچندانی انجام نداده و مشکل‌ساز نیز شده است
. "
http://www.alarabiya.net/articles/2010/01/19/97792.html

منشأ قدرت
محمد خاتمی در بخش دیگری ازسخنان خود منشأ قدرت در جامعه را " مردم " دانست و تاکید کرد :" منشأ قدرت مردم هستند و از همین رو باید رضایت مردم فراهم شود و حکومت در مقابل آنها مسئولیت‌ داشته باشد. رضایت و تحمل و مسئولیت وجوه تمایز جامعه‌ی امروز با دیروز است.

"مخالفان این عقیده در بین محافظه کاران منشأ قدرت ( حاکمیت ) در ایران را خدا معرفی می کنند و قدرت رهبر جمهوری اسلامی ایران را ناشی از اراده خدا می دانند.

محمد تقی مصباح یزدی از نظریه پردازان این عقیده در این زمینه می گوید :" مردم هیچ مشروعیتی به حکومت ولی فقیه نمی ‌دهند ، رای و رضایت آنان باعث به وجود آمدن آن می‌ شود... با این تحلیل ، انتخابات زمینه ‌ای برای کشف رهبری می‌ شود، نه اینکه به او مشروعیت ببخشد.

"وی همچنین اعتقاد دارد :" حکومت ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم با نصب عام از طرف امام معصوم انجام شده‌ است که خود وی منصوب خداست.

"محمد خاتمی در ادامه اظهارات خود افزود:" استقرار حکومت امری بشری است هر چند به نظر ما اسلام برای حکومت معیارهایی را مشخص کرده است که اراده و رضایت مردم به آن تعلق گرفت و مستقر شد حکومت حکومت مرضی رضای شارع نیزهست.

"وی از مسئولان خواست به خواسته های معترضان پاسخ بدهند و گفت :" بی‌ تحملی در یک جامعه نشانه استبداد است."خاتمی تاکید کرد :" باید بدانیم که با خشم و زور نمی‌توان بر مردم حکمرانی کرد. ما از مردمسالاری و سازگاری آن با دین حرف می‌زنیم و راه درست دفاع از ارزش‌های انقلاب را همین اصلاحات می‌دانیم."

دشمن تراشی
رئیس جمهورسابق ایران مقامت جمهوری اسلامی ایران را برای زیرپاگذاشتن آزادی های مدنی به " دشمن تراشی" متهم کرد و گفت:" برای سرکوب مردم، معمولا ‌دشمن تراشی می‌شود؛ دشمن موجود بزرگ‌تر جلوه داده می‌شود تا در سایه آن سخت گیریها توجیه شود.

"مسئولان جمهوری اسلامی بارها معترضان را به تبعیت از کشورهای خارجی برای مقابله با نظام متهم می کنند وآیت الله خامنه ای در خطبه نماز جمعه پس از انتخابات آمریکا وبریتانیا را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرد.


این در حالی است که رهبران معترضان تاکید می کنند خواسته های آنها قانونی است وهیچ ربطی به کشورهای خارجی ندارد.

محمد خاتمی با اشاره به حوادث اخیر گفت:" پس از انتخابات عده کثیری از مردم به طور مسالمت‌آمیز نسبت به اتفاق‌های پیش‌آمده اعتراض کردند که سرکوب شدند، درحالیکه باید با شجاعت اشتباهات را قبول کرد و برطرف ساخت یا مردم را قانع کرد.

"وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت :" اینکه جریانی افراطی می‌کوشد ما را مخالف امام... ،نظام و حتی امام حسین ... نشان دهد بسیار غیرمنصفانه، مضحک و بی‌رحمانه است و کسی چنین ادعاهای بی‌اساسی را باور نمی ‌کند.."

۱ نظر:

عادل گفت...

چه عجب!

اين آخوند هشت سال رئيس جمهور زورگوی ايران بود، زندگی هزاران هزار انسان بيچاره را به آتش کشاند حالا که اوضاع را پس می بينه در فکر زرنگی است. ژست دمکرات به خود گرفته وحرف از حکومت مردم و ... می زند.
هر کاری کنه شريک جرمه.
جواب وحشيگريهای فارسها را در بلوچستان در دوران زمامداری هشت ساله اش همين آقا و خامنه ای ديکتاتور بايد بدهند. اگرچه با چماقداران انصار... و سربازان گمنام امام زمان اختلاف سليقه دارد اما در زمره جنايتکاران اصلی
است. حالا ن نمی تونه با زبان درازی آخوندی تقصير را گردن "امام زمان" گم شده بياندازد