۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

فاجعه بيسوادی در قسمتهای الحاقی بلوچستان دراستان هرمزگان


به گزارش آژانس خبری تفتان بخش قابل توجهی از مردم بلوچ در قسمت های الحاقی سرزمين بلوچستان ( ميناب، جاسک و حومه ) در استان هرمزگان" همچنان از خواندن و نوشتن محروم نگه داشته شده اند".مسئله بيسوادی در بين مردم بشکرد، جاسک و ميناب چنان بزرگ است که حتی رسانه ها و خبرگزاری های فريبکاردولتی نمی توانند بر آن سرپوش گذاشته و يا آنرا توجيه کنند. حکومتی که ۳۰ سال است دم از مبارزه با بيسوادی می زند، عمدا و سيستماتيک از سواددار شدن مردم بلوچ جلوگيری می کند

مقامات شونيست و رسانه های فارس با حالتی طلبکارانه مردم را مقصر معرفی می کنند و دلايلی چون " نداشتن انگيزه ، صياد بودن ودريانوردی" را بکار می برند تا فاجعه بيسوادی و برخورد تبعيض آميزشان را دراين بخش از بلوچستان توجيه کنند.



به خبر ذيل به نقل از ايرنا توجه کنيد:.

"

27/10/1388
بندرعباس-ايرناـ رييس نهضت سوادآموزي شهرستان جاسک ازتوابع هرمزگان گفت:
برابر آمار جمعيتي 67 هزار نفري اين شهرستان 35 درصد از مردان ازسواد محروم هستند

مراد حبيبي يکشنبه در گفت وگو باايرنا افزود: نبود انگيزه ، صياد بودن و دريانوردي اين قشر و همچنين عدم همکاري شوراهاي اسلامي روستاها از عوامل مهم رشد بي سوادي در مردان مي باشد. وي ادامه داد: البته نهضت سواد آموزي جاسک طي سه گذشته در بسياري از روستاها توسط آموزشياران و معلمان آموزش وپرورش بي سوادان زن ومرد را درسنين 10 تا 49 سال برابر آمار خانه به خانه تحت پوشش برده است. اين مسوول اظهارداشت: بيشتر جمعيت زنان دراين سن دوره مقدماتي وتکميلي را گذرانده اند وآنهايي که موفق به شرکت دراين دوره ها نشده اند ، در نيمه دوم امسال با تشکيل کلاس هايي درمحلات مختلف شهر داير شده اين دوره را مي گذرانند. حبيبي يادآورشد: تنها مشکل جمعيت مردها دراين سنين است که تعداد آنها بسيار زياد است واز طريق معلمان آموزش وپرورش شهرستان اقدام به تشکيل کلاس ها نموده ايم اما اين امر کافي نيست. وي گفت: براي تحت پوشش بردن بي سوادي مردان که 35 درصد هستند، عزم راسخ تمامي ادارات از جمله نيروهاي بسيج مقاومت، شوراها، کميته امداد، بهزيستي، اداره کار، شيلات و اداره بندر ضروري است. شهرستان جاسک برابر آمار نفوس ومسکن درسال 85 جمعيتي بالغ بر 67 هزار و 27 نفر داشته که ازاين "تعداد 41 هزار و 576 نفر باسواد و 25 هزار و 451 نفر بي سواد هستند.

هیچ نظری موجود نیست: