۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

گفتگوی حميد بقائی معاون احمدی نژاد با وزيراسرائيلی در مادريد.



قدس، دبي- رسانه ها،
(العربيه.نت)
يك سخنگوی دولت اسرائیل اعلام کرد که يك مقام ایرانی روز چهارشنبه 20-1-2009 در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری مادرید با وزیر اسرائیلی ملاقات کرده و دست داده است.

استاس ماسز نیکوف ، وزیر گردشگری اسرائیل كه در نمایشگاه گردشگری مادرید شركت كرده است مى گوید با يك نماینده سازمان گردشگری ایران ديدار نموده و در اين ديدار در كنار هم ايستاده وصحبت كرده اند.

اين در حالى است كه مسئولان ايرانى غالباً اسرائيل را "رژيم غاصبى كه بايد نابود شود" تلقى كرده اند و در اين زمينه رهبر ايران آيت الله خامنه اى و رئيس جمهور آن احمدى نژاد يكسان سخن مى گویند.

وزیر گردشگری اسرائیل مى گويد از سوى مقام ايرانى به ديدار از ايران نيز دعوت شده است.آن گونه که هاآرتص روزنامه پرتیراژ اسرائيلى نوشته است نماینده سازمان گردشگری ایران در حاشيه افتتاحيه نمايشگاه مادرید از وزیر گردشگری اسرائیل و سفیر این کشور دعوت کرده است تا از غرفه ایران بازدید کند.

سپس مقامات ایرانی از همتایان اسرائیلی خود دعوت کردند تا ضمن سفر به ایران از بناهای تاریخی این کشور در شیراز و اصفهان بازدید کنند.در اصل مراسم افتتاحیه نيز وزیر گردشگری اسرائیل و نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نمایشگاه در حالى که کنار یکدیگر ایستاده بوده اند، با هم دست داده اند.

بنا بر گفته سخنگوی اسرائیلی، در این دیدار وزیر گردشگری اسرائیل به همتای ایرانی خود گفته است که "روابط یهودیان با ایرانیان به صدها سال پیش باز می گردد و ایران و اسرائیل تا پیش از انقلاب اسلامی ایران روابط خوبی با هم داشته اند".

ماسز نیکوو همچنین ابراز امیدواری کرده است "روزی فرا برسد که اسرائیلی ها بتوانند به ایران سفر کنند، اما این موضوع در ابتدا نیازمند تغییراتی در حکومت ایران به ویژه رئیس جمهور آن کشور است".

وزیر گردشگری اسرائیل درباره محمود احمدی نژاد به مقامات ایرانی گفته است: "او باید از حملات خود علیه اسرائیل دست بردارد و اجازه دهد که ایران در تعامل مجدد با سایر کشورهای جهان قرار بگیرد.

"این وزیر اسرائیلی به خبرنگاران کشورش گفته است: "اگر چه چنین دیداری نمی تواند بر مناسبات رسمی میان دو کشور تاثیر داشته باشد، اما از آن جهت قابل توجه است که مقام ایرانی عضوی از دولت افراط گرای این کشور است که پس از روی کار آمدن، بارها اسرائیل را مورد حمله شدید قرار داده است".هنوز مشخص نشده که این مقام ایرانی دقيقا چه کسی بوده است بويژه أنکه تصویری نیز از این دیدار منتشر نشده است.

با این حال احتمال مى رود كه اين اقدام در صورت صحت خبر، كارى حساب شده در جهت ايجاد اختلاف يا انحراف توجهات در بين مخالفان و معترضان ايرانى باشد.گفتنی است جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

لیکن سلاحهای اسرائيلى در مقاطعى از جنگ ایران با عراق (1980 تا 1988) موجب تعادل قوا بین دو کشور شد.

یک بار مشایی از نزديكترين ياران احمدى نژاد اظهار داشت: "ملت يران با ملت اسرائيل دوست است" که سخن ود با اعتراض مخالفان مواجه شد.

چندی پیش نیز خبر ارسال پیام تبریک سال ۲۰۱۰ توسط فدراسیون فوتبال ایران به فدراسیون فوتبال اسرائیل، جنجالی برپا کرد و منجر به عذرخواهی رئیس فدراسیون فوتبال ایران و استعفای مسئول روابط بین الملل این فدراسیون شد .

هیچ نظری موجود نیست: