۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

تبدیل احکام دو جوان کرد ایرانی از زندان به اعدام


گزارش‌ها حاکی از محکوم شدن دو جوان کرد به اعدام توسط یک شعبه دادگاه تجدید نظر شهر ارومیه است.
یکی از اعضای "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ایران" به بی بی سی فارسی گفت که احکام حبس دو جوان کرد به نام های محمد امین عبدالهی و خادم محمد زاده، از اهالی میرآباد شهر بوکان (در شمال غرب ایران) که به همکاری با احزاب کرد مخالف دولت ایران متهم بودند، توسط دادگاه تجدید ارومیه به اعدام تبدیل شده است.
امجد حسین پناهی، عضو کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ایران در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت: "محمد امین عبدالهی، ۲۵ ساله، در دادگاه اولیه به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، اما حکم او توسط دادگاه شعبه ۲ دادگاه تجدید نظر شهر ارومیه در تاریخ ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا به اعدام تبدیل شد."
به گفته آقای حسین پناهی که هم اکنون در کردستان عراق سکونت دارد، قادر محمد زاده نیز در دادگاه اولیه به ۳۲ سال حبس محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر حکم ابتدایی را به اعدام تغییر داده است.
اوایل دی ماه نیز فصیح یاسمنی، فعال کرد ۲۷ ساله ایرانی به اتهام محاربه به دار آویخته شده بود.
پیشتر احسان فتاحیان، جوان ۲۸ ساله کرد ایرانی نیز به اتهام عضویت در حزب کومله و تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی در شهر سنندج اعدام شده بود.
از جمعیت ۷۰ میلیونی ایران، بیش از چهار میلیون نفر کرد هستند که در بخش های غربی ایران در استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، و بخش های از آذربایجان غربی زندگی می کنند.
بخش عمده ای از این اقلیت، سنی مذهب اند.
گروه های حقوق بشر و فعالان حقوق اقلیت ها همواره از محدودیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در مناطق کردنشین ایران انتقاد کرده اند.
سازمان دیدبان حقوق بشر در آخرین گزارش خود، که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، با مرور موانع و محدودیت های اعمال شده علیه اقلیت کرد در ایران، تصریح کرد که محدودیت های دولتی بر آزادی تجمع، احزاب، و بیان در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی هم وجود داشت، اما محرومیت ها در دوران محمود احمدی نژاد شدت یافته است.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: