۱۳۸۸ دی ۶, یکشنبه

محسن کدیور: رژیم سقوط می‌کند


محسن کدیور پیش‌بینی کرد که رژیم ایران دیر یا زود، «سرنگون» می‌شود.
آقای کدیور در گفتگو با نشریه اشپیگل گفته است که نمی‌تواند زمان مشخصی برای این «سقوط» پیش‌بینی کند، اما به این نتیجه رسیده است که این اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به طرح «جسورانه‌تر و شفاف‌تر» مطالبات معترضان، افزوده است که با این حال هنوز باید منتظر ماند.

این روحانی دگراندیش، با بیان «ترس» حکومت از افزایش دامنه نارضایتی‌ها اظهار داشته که «هنوز امکان انجام اصلاحات مسالمت‌آمیز در کشور وجود دارد. اما مرحله بعدی می‌تواند شورش عمومی در ایران باشد.»
آقای کدیور با افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به خاطر فشار بر مردم مخالفت کرده و پیشنهاد داده که غرب با دولت ایران به صورت یک «دولت مشروع» برخورد نکند.
وی بر ادامه «اصلاحات درونی» در ایران تاکید و هرگونه حمله نظامی به این کشور را نیز رد کرده است.
محسن کدیور به عنوان یکی از شاگردان آیت‌الله منتظری، در این مصاحبه، وی را معلم، پدر، راهنما و مهم‌ترین فرد زندگی خود معرفی کرده و گفته است که درگذشت وی نیز به جنبش سبز، «جان تازه‌ای» بخشیده است.
«هنوز امکان انجام اصلاحات مسالمت‌آمیز در کشور وجود دارد. اما مرحله بعدی می‌تواند شورش عمومی در ایران باشد»
وی با اشاره به حضور گسترده معترضان در مراسم تدفین آقای منتظری اظهار داشت که در این مراسم، شعارهایی مطرح شد که پیش از آن، هرگز در شهر مذهبی قم مطرح نشده بود.
اشاره وی به شعارهایی مثل «مرگ بر دیکتاتور» بود که علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای از سوی شرکت‌کنندگان در این مراسم سر داده شد.
وی در پایان این گفتگو به اشپیگل گفته است که به جای عکس آیت‌الله خمینی و حتی آیت‌الله منتظری بر دیوار خانه‌اش، آیه‌ای از قرآن را با این مضمون که «خدا از همه چیز بالاتر است»، نصب کرده است.
محسن کدیور مدتی است که به عنوان استاد مهمان در دانشگاه دوک در آمریکا مشغول به کار است.
اصل
مصاحبه را بخوانید

هیچ نظری موجود نیست: