۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

صدای پای کودتا در تهران؛ موج جدید و گسترده دستگیری فعالان سیاسی آغاز شد



فرهمند علیپور
شبکه جنبش راه سبز (جرس): یک روز پس از عاشورای حسینی و تظاهرات صدها هزار نفری مردم تهران و سایر شهرهای کشور، موج گسترده دستگیری چهره ها و فعالان سیاسی در تهران آغاز شد.

ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی، عمادالدین باقی رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، قربان بهزادیان نژاد رییس ستاد انتخاباتی موسوی، محمد باقریان مشاور ارشد مهندس موسوی، فروزنده مسئول دفتر موسوی، مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد باران و رسولی قائم مقام این مرکز تا این لحظه از جمله افراد بازداشت شده هستند.

بازداشت این افراد در حالی صورت می گیرد که از عصر روز گذشته دولت تمام سیستم های اطلاع رسانی از طریق اینترنت از جمله یاهو مسنجر ، گوگل تاک، سیستم ارسال پیامک و.. را قطع و همچنین ارتباط تلفنی را نیز مختل کرده است.
همچنین بنا بر خبرهای ارسالی گزارشگران جرس در ایران سرعت اینترنت به پائین ترین حد خود در طی 7 ماه اخیر رسیده است.
در عصر 22 خرداد نیز دولت در یک اقدام هماهنگ ابتدا سایتهای اینترنتی اصلاح طلبان را مسدود، سیستم ارسال پیامک را قطع و سپس نتایج انتخابات را اعلام کرد و فردای آن روز بسیاری از چهره های شناخته شده را دستگیر کرد.
موج دستگیری های تازه تنها قابل قیاس با اولین روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات است. این دستگیری ها یک روز پس از آن صورت می گیرد که معترضین و هواداران جنبش سبز مناسبت مذهبی عاشورا را تبدیل به یکی از بزرگترین تجمعات اعتراضی در طی 7 ماه اخیر کردند.

ربودن پیکر خواهر زاده موسوی

پلیس می گوید که در جریان دستگیری های روز گذشته 5 نفر به طور مشکوکی کشته شده اند اما پلیس هیچ تیری شلیک نکرده است، این در حالی است که خبرنگاران جرس و شاهدان عینی روایت می کنند که حداقل در چهار راه حافظ خود به عینه شاهد کشته شدن دو تن از معترضین به ضرب گلوله نیروهای گارد ویژه بوده اند.
یکی از کشته شدگان دیروز علی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی رهبر مخالفان دولت است. علی موسوی که 43 سال سن داشت دیروز در خیابان آزادی به ضرب گلوله مستقیم کشته شد اما خبرگزاری فارس این اقدام را مشکوک دانست.
همچنین بر طبق خبرهای منتشر شده پیکر علی موسوی که در بیمارستان ابن سینای تهران بود ، توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است. به ظر می رسد که نگرانی دستگاههای امنیتی از تبدیل شدن مراسم تشییع جنازه او به یک تظاهرات ضد دولتی بزرگ دیگر موجب این اقدام شد.
پلیس شمار دستگیر کنندگان حوادث روز عاشورای تهران را نیز بالغ بر سیصد نفر اعلام کرد. در خصوص میزان کشته شده ها نیز معترضین این آمار را بسیار بالاتر از آنچه که حکومت اعلام کرده است دانسته اند.


پیام تسلیت کروبی

مهدی کروبی از رهبران مخالفان نیز شب گذشته پیام تسلیتی صادر کرد و" رفتار وحشیانه " نیروهای سرکوب گر را محکوم کرد.
کروبی در پیام خود نوشت: امروز در عاشورای حسینی از بدو صبح با خشونتی وصف ناپذیر بر مردم یورش بردند و جمع زیادی را مجروح، دستگیر و بنابرگزارش های رسیده تعدادی از هموطنان را به شهادت رساندند . آنان که هویت و شناسنامه این انقلابند و در روزگار مبارزه در صف اول مبارزان بودند، بیاد دارند که در عاشورای ۱۳۴۲ تظاهراتی عظیم با شعارهایی تند علیه شاه صورت گرفت اما رژیم ستم شاهی حرمت عاشورا نگاه داشت و کشتار، سرکوب و دستگیری رهبران مبارزه و در راس آن امام را به روزهای بعد موکول کرد.
وی افزود: براستی چه شده است که حکومت برخاسته از قیام عاشورا، در روز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است. یا رب چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا (س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی شود و آنان را به خاک و خون می کشند؟
رئیس مجلس اصلاحات همچنین حادثه حمله گروههای لباس شخصی به سخنرانی خاتمی در جماران را محکوم کرد و نوشت: در شب عاشورا عده ای از اوباش اجیر شده به حسینه جماران که کانون مواضع بی نظیر و روشنگرانه امام خمینی (ره) بود به بهانه سخنرانی شخصیتی که مواضع اش همواره در چارچوب نظام بوده و از خطوط قرمز عبور نمی کرده، با هماهنگی مراکزی خاص، بطور وحشیانه ای حمله کردند و به تخریب این حسینه پرداختند."

نگرانی ها از احتمال دستگیری موسوی

دستگیری های امروز صبح فعالان سیاسی بازهم گمانه زنی ها در خصوص احتمال بازداشت رهبران سبز را قوت بخشید.
هشدارهای شدید مقامات قضایی و دادستانی در رزهای اخیر از یکسو و کشته شدن یکی از بستگان نزدیک آقای موسوی و همچنین بازداشت نزدیکان او از سوی دیگر، موجی از نگرانی ها را در خصوص احتمال بازداشت آخرین نخست وزیر ایران پر رنگ تر کرده است

هیچ نظری موجود نیست: