۱۳۸۸ دی ۶, یکشنبه

زدوخورد شدید در اعتراضات روز عاشورا در ایران


گزارش های تأیید نشده از کشته شدن ۴ نفر از معترضان در تهران و درگیری‌های شدید در اصفهان، نجف آباد، شیراز و اردبیل حکایت دارد.
شاهدان عینی به خبرنگاران خبرگزاری های بین المللی در تهران گفته اند که کشته شدن چهار نفر از معترضان را دیده اند.
سایت اینترنتی جرس، پایگاه خبری نزدیک به معترضان هم از کشته شدن چهار نفر در تهران خبر داده است.
ویدیوها از یوتیوب
ویدیو: تصاویر درگیری و آتش سوزی در چهارراه کالج
ویدیو: معترضان در چهارراه کالج
ویدیو: میدان بهارستان تهران در روز عاشورا
تظاهرات معترضان در روز عاشورا در تهران
مراسم عاشورا در پیچ شمیران
اعتراض مردم در روز عاشورا
ویدیو: معترضان در میدان بهارستان شعار می دهند
یک شاهد عینی در همین مورد به بی بی سی گفت: "یک نفر از کشته شدگان مردی پنجاه ساله بود که مردم معترض جنازه او را روی دست می بردند، اما در چهارراه ولی عصر نیروهای نظامی جنازه را از دست مردم گرفتند".
به گفته این شاهد عینی، "بعد از آن جنازه این مرد حدود نیم ساعت در کنار خیابان گذاشته شده بود و سرانجام نیروهای نظامی آن را با خود بردند".
به گفته این شهروند تهرانی، "جنازه این فرد در حالی نیم ساعت در گوشه خیابان بود که آمبولانس در کنارش ایستاده بود".
این در حالی است که خبرگزاری ایسنا در ساعت ۱۵:۳۳ به نقل از فرمانده پلیس تهران نوشت: "تا کنون خبری از کشته شدن کسی در تجمعات امروز به پلیس نرسیده است".
خبرگزاری فارس، یکی از خبرگزاری های حامی دولت ایران هم در خبر خود از حوادث امروز تهران، به نقل از یک "منبع انتظامی" نوشته است که گزارشی از کشته شدن افراد معترض در اختیار پلیس نیست.
این خبرگزاری از حمله معترضان به بانک ها و "برخی وزارتخانه ها" خبر داده است.
خبرگزاری رسمی دولت ایران (ایرنا) نیز نوشته است که حامیان میرحسین موسوی چند خیابان اصلی پایتخت ایران را برای چند ساعت مسدود کرده اند، اما نیروی انتظامی آنها را متفرق کرده است.
گزارش هایی هم از درگیری میان معترضان و نیروهای انتظامی و امنیتی در نجف آباد، اصفهان، شیراز و اردبیل منتشر شده است.
پلیس برای متفرق کردن جمعیت در تهران از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده و معترضان موتورهای مأموران بسیج و نیروی انتظامی را به آتش کشیده اند.
یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که مأموران امنیتی در تقاطع خیابان های زرتشت و فلسطین در تهران، یکی از معترضان را با گلوله زدند و با خودروی پاترول از روی او رد شدند.
به گفته این شاهد، گروهی از مردم معترض در بیمارستان مهر پناه گرفته اند و مأموران پلیس می کوشند که آنها را از بیمارستان خارج کنند.
گفته می شود معترضان از بیم انتقال یافتن مجروحان به بازداشتگاه، از تحویل دادن آنها به آمبولانس ها اجتناب می کنند.

این عکس را یکی از حاضران در صحنه درگیری به خبرگزاری آسوشیتدپرس داده است
دولت ایران خبرنگاران خارجی را از پوشش مستقیم این تجمعات منع کرده است.
سایت های نزدیک به جناح اصلاح طلب در ایران از صبح روز یکشنبه گزارش داده بودند که پلیس و نیروهای امنیتی حضوری محسوس در خیابان های تهران دارند.
این سایت ها نوشته بودند که صدها پلیس ضد شورش و مأمور امنیتی در میدان هفت تیر، خیابان انقلاب و نزدیکی بازار مستقر شده اند.
پیش از ایام محرم نیروی انتظامی هشدار داده بود که اگر کسانی در حاشیه عزاداری محرم دست به "کارهای خلاف امنیت" بزنند آنهار را دستگیر خواهد کرد.
این در حالی است که خبرگزاری کار ایران از قول سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم نوشته است: "مادامی که رفتار معترضان توام با بی قانونی و تخریب و اغتشاش نشود، ما به دادن تذکر و مدارا بسنده می کنیم."
آقای احمدی مقدم در پاسخ به سئوالی در باره برخوردهای نیروی انتظامی در حوادث بعد از انتخابات گفت: "سیاست و رویه نیروی انتظامی در این خصوص کاربرد و استفاده از خشونت حداقلی است."
فرمانده نیروی انتظامی در عین حال تاکید کرده که اگر "حرکت ها به سمت تخریب و اغتشاش پیش برود، با این حرکت ها به صورت قاطعانه برخورد خواهیم کرد."
مأموران پلیس در درگیری های روز شنبه (تاسوعا) نیز برای متفرق کردن معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.
در این روز در چند شهر دیگر ایران از جمله اصفهان هم درگیری هایی صورت گرفت.
مراسم عاشورای امسال مصادف با هفتمین روز درگذشت آیت الله منتظری، رهبر معنوی مخالفان است.
bbc

هیچ نظری موجود نیست: