۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

بلوچستان مستعدترین نقطه کشور برای تولید پنبه است


زاهدان- خبرنگار رسالت:
آثار به دست آمده از کاوش های باستان شناسان نشانگر این است که از حدود 5 هزار سال قبل در جلگه سیستان پارچه های ابریشمی بافته می شده و از طریق جاده ابریشم به دیگر نقاط دنیا صادر می شده است.
خبرنگار ما به نقل از معتمدان، ریش سفیدان و بزرگان اقوام و قبایل در این منطقه می نویسد هر کشاورز روستایی برای تهیه پارچه کتانی البسه خانواده های خود که عبارت بود از لباس بسیار ساده که خود خانواده ها می دوختند کارگاه، بسیار کوچکی داشت که تمام مراحل تولید نخ از پنبه و بافت و غیره را خود انجام می داد یعنی اینکه اگر در روستایی 50 خانوار وجود داشت 50 مزرعه کوچک پنبه و 50 کارگاه محدود پارچه بافی، تولید پنبه و کار بافت پارچه های کتان را انجام می دادند.

گفته می شود وضعیت خاک و آب و هوای این منطقه موجب شده است تا در آن زمان که کشت همه نوع محصولات به صورت سنتی و از اداره کشاورزی و ترویج کشاورزی و مهندس کشاورزی خبری نبود پنبه رنگی جهت بافت پارچه رنگی تولید می شد.
از سوی دیگر بلوچستان بویژه بخش دشتیاری از توابع شهرستان چابهار که اراضی آن در چهار فصل محصولات زراعی تولید می کند با آغاز به کار واحدهای تولیدی پارچه بافی در شهرهای بزرگ کشور یکی از مراکز تامین پنبه این کارخانجات بود و گفته می شود انگلیس که در آن زمان شبه قاره هند را مستعمره خود کرده و بر این قاره حکومت می کرد بخش عظیمی از پنبه مورد نیاز کارخانجات بافت در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان را از دشتیاری تامین می کرد و امروز در حالی که در دشت های وسیعی از جنوب سیستان و بلوچستان از جمله دشت حاصلخیز دلگان در حاشیه دریاچه جازموریان، دشت شمس آباد از توابع شهرستان ایرانشهر، دشت پیشین در شهرستان سرباز و هزاران هکتار از اراضی بکر و دست نخورده و از همه مهمتر بیش از سیصد هزار هکتار زمین در شهرستان های چابهار، نیکشهر و کنارک با داشتن مخازن آب های زیرزمینی فراوان مستعد کشت پنبه می باشد، وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تعلل می کند.
خبرنگار ما می نویسد در حالی که این منطقه مستعد کشت پنبه است کارخانجات نساجی فراگیر بافت بلوچ نیاز مبرمی به تامین مواد اولیه خود دارند که برای واردات پنبه از استان گلستان فقط بابت کرایه هر تریلر یک میلیون تومان می پردازند. وزارت جهاد کشاورزی در تولید کشت پنبه در نقاط محرومی که مردم آن در حالی که روی گنج خوابیده اند از فقر و نداری و دیگر مشکلات اقتصادی رنج می برند، اقدامی نمی کند.
یکی از کارشناسان اقتصادی به خبرنگار ما گفت: کارخانجات بافت بلوچ به دلیل مشکلات مالی ناشی از بالابودن هزینه خرید پنبه و کرایه یک میلیون تومانی هر تریلر مجبور شده است کارکنان خود را به کمتر از 10 درصد کاهش دهد که اگر وزارت جهاد کشاورزی با کشاورزان همکاری می کرد علاوه بر اینکه برای بیش از هزاران خانواده کشاورز شغل پایدار به وجود می آمد این تعداد کارگر و کارکنان کارخانجات بافت بلوچ نیز بیکار نمی شدند.
خبرنگار ما می نویسد بخش دلگان از توابع شهرستان ایرانشهر هزاران هکتار زمین قابل کشت دارد و چون در حاشیه دریاچه جازموریان قرار گرفته چاه های حفر شده در عمق حدود 10 متری آب می دهد و این در حالی است که در این منطقه که به عنوان هند ایران و گلخانه طبیعی کشور مطرح است محروم ترین و فقیرترین مردم زندگی می کنند که خانه مسکونی آنها از کپر ساخته شده و فرش زیرپای آنها حصیر محلی است و از سوی دیگر در بخش دشتیاری چابهار که زمانی تولید کننده پنبه مورد نیاز کارخانجات نساجی بلوچستان پاکستان بوده پنبه کشت دیم دوبار محصول می دهد.
کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به بهانه اینکه منطقه آلوده به امراض پنبه است از کشت آن جلوگیری می کنند و این در حالی است که با پیشرفت علم تکنولوژی جدید این ادعا قابل قبول نیست که اگر چنین باشد به نظر می رسد مسئولین دفع آفات این وزارتخانه در دفع کل بیماری های گیاهی ضعیف هستند.
خبرنگار ما به نقل از معتمدان بومی منطقه دشتیاری می نویسد: مسئله آلوده بودن بلوچستان به کرم پنبه خوار، یک ریشه سیاسی دارد چون در زمانی که انگلیس برای تامین مواد اولیه کارخانجات ریسندگی و بافندگی کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان پنبه را با پرداخت قیمت اندک از کشاورزان می خرید روستاییان پنبه کار پس از مدتی متوجه شدند که از بابت فروش آن به انگلیسی ها ضرر و زیان زیادی می بینند لذا از ادامه تولید پنبه مورد نیاز انگلیسی ها خودداری کردند و آنها برای اینکه پنبه کاران را اذیت کنند شایع کردند بلوچستان آلوده به کرم پنبه خوار است که کارشناسان کشاورزی آن زمان نیز این توطئه را قبول کرده و بدون اینکه در این زمینه تحقیقات بیشتری نمایند کشت پنبه را در این استان ممنوع کردند.

مسئولین و سیاستگذاران بلوچستان باید ترتیبی اتخاذ نمایند تا کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بویژه معاونت دفع آفات نباتی در این زمینه تحقیقات، مطالعات و بررسی های بیشتری نمایند که اگر فرضا چنین مشکلی وجود داشته باشد می توان با مبارزه شیمیایی به مقابله با این بیماری بروند.
با کشت ده ها هزار هکتار از اراضی بسیار مستعد می توان علاوه بر حل مشکلات اقتصادی کشاورزان منطقه در کاهش هزینه های تولید کارخانجات نساجی بافت بلوچ کمک کرد.

هیچ نظری موجود نیست: