۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

یک فعال کرد ایرانی دیگر اعدام شد


فصیح یاسمنی، فعال کرد 27 ساله ایرانی صبح روز چهارشنبه، 16 دی ماه به اتهام محاربه به دار آویخته شد.

سایت مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران ضمن اعلام این خبر، اتهام وی را هواداری از یکی از احزاب کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

سازمان حقوق بشر کردستان سال گذشته در بیانیه ای در مورد حکم اعدام فصیح یاسمنی به اتهام محاربه ابراز نگرانی کرده و از مسئولان قوه قضاییه خواسته بود تا حکم اعدام آقای یاسمنی را لغو کنند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه فصیح یاسمنی به بیماری صرع مبتلا بوده از دست اندر کاران خواسته شده در حکم دادگاه بدوی تجدید نظر و سلامتی او را تضمین کنند.

در همین حال آسو صالح، عضو سازمان حقوق بشر کردستان در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که اتهام آقای یاسمنی عضویت در پژاک(حیات آزاد کردستان) عنوان شده و حکم اعدام او در دادگاههای استان و دیوانعالی کشور تایید شده است.

آقای صالح همچنین گفت که هم اکنون بیش از 340 نفر از زندانیان زندان های ایران اتهام عضویت و یا همکاری با پژاک را در پرونده خود دارند و به احکام حبس های بلند مدت و یا اعدام محکوم شده اند.

به گفته این فعال حقوق بشر کردستان ، دست اندر کاران از تحویل جسد فصیح یاسمنی به خانواده اش خودداری کرده اند.

آسو صالح به بی بی سی گفت آقای یاسمنی در حالی اعدام شده که پزشکان به اعضای خانواده اش گفته بودند که حکم اعدام او به دلیل ابتلایش به بیماری صرع باید تا درمان کامل متوقف شود.

این اعدام حدودا یک ماه و نیم بعد از اعدام احسان فتاحیان، جوان ۲۸ ساله کرد ایرانی به اتهام عضویت در حزب کومله و تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی در سنندج انجام شده است.

به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر، در حال حاضر دست کم ده نفر دیگر نیز به جرم عضویت یا حمایت از گروه های کرد مخالف در ایران به اعدام محکوم شده اند.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: