۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

'عضو حماس در شکنجه گاههای حکومت مصر به شهادت رسید


جنبش اسلامی حماس اعلام کرد برادر سامی ابوزهری، سخنگوی این گروه بر اثر شکنجه در زندان های مصر کشته شده است.
حماس می گوید یوسف ابو زهری 38 ساله برادر سامی ابو زهری ماه آوریل امسال در شهر العریش در شبه جزیره سینا توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد.
سامی ابو زهری به بی بی سی گفت که برادرش پس از شکنجه هایی که دیده، درمان نشده است. او گفته است که برادرش هفته ها به صورت "وحشیانه" شکنجه شده است.
مقام های مصری هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده اند.
مرگ برادر این عضو ارشد حماس در حالی صورت می گیرد که مصر به تلاش های خود برای حل اختلافات حماس و فتح افزوده و درصدد آن است تا طرفین را به امضای توافق نامه آشتی ملی ترغیب کند.
مصر از مدت ها پیش نشست هایی با دو گروه فلسطینی فتح و حماس برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف برای تشکیل دولت وحدت ملی برگزار کرده است.
حل اختلافات حماس و جنبش فتح به عنوان گامی مهم به سوی آینده و ایجاد صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها قلمداد می شود.
چندین دور مذاکرات فتح و حماس، دو گروه عمده فلسطینی، تا کنون بدون رسیدن به نتیجه مشخصی پایان یافته است.
از اواخر سال 2006، اختلافات حماس، که در نوار غزه از قدرت بیشتری برخوردار بود، و فتح، که بیشتر در کرانه غربی رود اردن نفوذ داشت، به درگیری های پراکنده ای بین دو طرف در نوار غزه منجر شد.
با وجود مذاکرات طولانی، از جمله توافقی که با میانجیگری پادشاه عربستان سعودی در فوریه سال 2007 بین رهبران دو گروه به دست آمد، درگیری های خونین بین نیروی پلیس تحت تسلط فتح و نیروهای حماس به شکست نیروهای فتح و اخراج آنان از نوار غزه در ژوئن سال 2007 منجر شد.
از آن زمان، اداره امور کرانه غربی رود اردن در دست تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس قرار داشته در حالیکه جنبش حماس بر نوار غزه مسلط است.

بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: