۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

گزارشي از ایل جورناله: آیا آمریکا در حملات تروریستي نقش دارد؟


فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران، سردار نورعلي شوشتري، و چهار مقام سپاه در جریان حمله تروریستي در جنوب شرقي کشور کشته شدند. این حملات بیست کشته برجاي گذاشت که در میانشان فرماندهان ارشد سپاه دیده مي شدند. این یک حمله انتحاري بود که در مسیر عبور افراد سپاه انجام شد. سپاه پاسداران کشور هاي "دشمن" را پشت پرده این حملات معرفي کردند.
اتهام آمریکا در این میان طبق گفته یکي از اعضاي سپاه که از تلویزیون دولتي نیز پخش شد "استکبار جهاني باعث تحریک مزدوراني شد که دست به حملات تروریستي علیه پاسداران و گروه هاي قومي شریف زدند". در زبان حکومت ایران "استکبار جهاني" عموما به کشورهاي غربي و بخصوص به آمریکا کفته مي شود. در گذشته ایران، آمریکا و انگلستان را به مسلح کردن و نظم دادن به جدائي طلبان ایران که در حاشیه مرزها فعالیت مي کنند، محکوم کرده بود.
سپاه پاسداران در متن خود تاکید کرد:"بدون شک اتحاد بین اهل سنت و شیعیان به مذاق دشمنان خارجي و دشمنان نظام خوش نیامده است". اما این حمله نشان مي دهد که سپاه پاسداران تا چه حد در حفظ امنیت منطقه ناکارآمد است. سیستان و بلوچستان در جنوب شرقي ایران با پاکستان هم مرز است.
تعدا کشته شدگان این حمله انتحاري 20 نفر است. به گفته خبرگزاري ها افراد عادي هم در میان کشته شدگان هستند. این افراد بمنظور شرکت در همایش هم اندیشي سران طوایف و قبایل شیعه و سني جمع شده بودند.
سردار شوشتري، که جانشین فرمانده نیروي زمیني سپاه هم هست، در شهر سرباز در جنوب شرقي سیستان و بلوچستان کشته شد. این منطقه از سال هاست که مورد هجوم و خشونت گروهي به نام جندالله قرار دارد که به نیروهاي امنیتي و نظامي حمومت حمله مي کنند یا آنها را به گروگان مي برند. به غیر از شوشتري چهار فرمانده ارشد سپاه پاسداران هم کشته شده اند.
فرمانده سپاه منطقه سیستان و بلوچستان محمدزاده هم در عملیات انتحاري امروز کشته شد. بزرگ ترین حمله در سیستان و بلوچستان تا قبل از این عملیات، مربوط مي شود به حمله ماه فوریه سال 2007 به اتوبوس حامل افراد سپاه که طي آن 11 پاسدار کشته و سي نفر زخمي شدند. علي لاریجاني، مرگ فرماندهان ارشد سپاه را تایید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: